Family Entertainment Centers (FECs) is een nog relatief nieuw begrip in Nederland en België. De kracht van samenwerkende attracties wordt inmiddels wel breed onderkend. Net als bij een groot attractiepark of een meubelboulevard zorgt de clustering van aanbod voor een grotere magneetkracht op de bezoekers. Tijdens het Pleisureworld congres op 8 december deelden enkele pioniers uit deze markt hun visie op de ontwikkelingen en succesfactoren van FECs in de Benelux.
FEC-trends
Inleider en trendwatcher Hans van Leeuwen (Pleisureworld) schetste de ontwikkelingen voor de Nederlandse en Vlaamse markt. Die lopen niet geheel parallel. Van Leeuwen: “In Vlaanderen zie je dat de gastronomie de belangrijkste trekpleister is en dat daar activiteiten aan worden gekoppeld. In Nederland zijn veel geclusterde ontwikkelingen afkomstig vanuit sport en activiteiten, zoals kartcentra, skihallen, bowling, en sportaccommodaties. Ontwikkelingen komen niet alleen uit de attractiesector. Ook horeca en retail groeien steeds meer naar de attractiesector toe. ”
Van Leeuwen verwacht dat de FEC-ontwikkeling in onze regio nog aan de vooravond staat van een grotere uitrol: “Er zal hetzelfde gebeuren als bij de indoor speelcentra, die nu (te) massaal worden neergezet. We staan bij de ontwikkeling van FEC nog een de vooravond van een nieuwe ontwikkeling. Wat je ziet is dat veel bedrijven nog zoeken naar de beste formule. Dat zorgt voor een grote veelzijdigheid in aanbod. In de basis bestaan FECs al veel langer in Nederland; alleen werd het label er niet op geplakt. Voorbeelden zijn de geclusterde activiteiten in de Aqua Mundo’s van Center Parcs of het entertainmentcomplex Preston Palace.”
De ontwikkelingen die voor de komende jaren worden verwacht:
-
Verdergaande professionalisering van de FECs
-
Grotere bedrijven (boven de 200.000 bezoekers per jaar)
-
Meer kapitaalintensieve bedrijven.
Escape Rooms als nieuwe succesformule
Een bedrijf dat ook al veel langer gebruik maakt van de kracht van multi-entertainment is ‘De Voltage’ in Tilburg. In een oude Philipsfabriek worden inmiddels 40 verschillende activiteiten aangeboden. Het succes van de Escape Rooms heeft het bedrijf een beetje overvallen. Casper Dudok van De Voltage ligt toe: “Bij de start van de eerste Escape Rooms was het management nog wat sceptisch. Inmiddels wordt er druk gebouwd aan nieuwe uitdagingen. Nu zijn er nog vier escape rooms – half januari zijn dat er acht.”
Escape Rooms zijn gethematiseerde ruimtes waar een verhaal aan vast zit. Een groep van deelnemers wordt opgesloten in de kamer en moet binnen een bepaalde tijd (45 minuten bij De Voltage) ontsnappen uit de kamer. In de kamer zijn clues en puzzels verborgen waarmee de sleutel tot ontsnapping kan worden gevonden. Het ‘ontsnap-percentage’ ligt bij De Voltage op 70%. Deelnemers betalen € 15,00 p.p. De huidige Rooms hebben een capaciteit van maximaal 8 personen. De nieuwe ruimtes worden iets groter (10 personen maximaal).
Het ontwerp van de kamers doet De Voltage in eigen beheer. De storytelling is volgens Dudok het onderdeel dat zorgt voor de beleving. In De Voltage is gebruik gemaakt van de historie van de oude Philips fabriek met o.a. de kamer van de bedrijfsarts, oefenruimte van de fanfare en de directiekamer. De techniek is uitbesteed. De techniek speelt overigens wel een cruciale rol bij het commercieel succesvol exploiteren. Veel van de puzzels en aanwijzingen zijn gebaseerd op techniek. Na afloop kunnen de startinstellingen van het spel weer snel worden hersteld, waardoor er ieder uur een nieuwe groep naar binnen kan. Nog een voordeel van een goede technische aansturing is dat de vier Escape Rooms kunnen worden beheerd door één personeelslid, die via een camera alle kamers in de gaten houdt.
De komst van de Escape Rooms in het assortiment van De Voltage heeft nog een consequentie gehad. Dudok: “We merken dat we nu ook steeds meer vrouwen over de vloer krijgen. We hebben nu vooral activiteiten in huis die meer aansprekend zijn voor mannen.” Een nadeel van een Escape Room is dat je het spel maar één keer kan spelen. Daarna ken je de puzzel en is er geen uitdaging meer. Met acht Escape Rooms hoopt De Voltage voorlopig voldoende uitdaging te bieden; ook voor mensen die vaker op bezoek komen.”
Meer informatie: www.devoltage.nl
Verschillen tussen de Nederlandse en Vlaamse gast
In de Verenigde Staten bestaan FECs al vrij lang. De ontwikkelingen in onze regio kennen een heel eigen dynamiek. De verschillen met de VS zijn op sommige punten zeer wezenlijk. Maar ook dichtbij blijkt dat de verschillen tussen het aanbod voor Nederlanders en Vlamingen bijzonder uiteenlopen. Mario Spetic van het Zeeuws Vlaamse Family Fun Park Toversluis is op dat gebied een praktijkexpert. Zijn bedrijf is voor 80% van de omzet afhankelijk van de Vlaamse markt.
Enkele verschillen met de Nederlandse gast;
-
De Vlaming weet wat hij wil; en doet wat hij wil. (De Nederlander denkt dat hij weet wat hij wil)
-
Het contact met het personeel is veel informeler. (De patron mag best een glaasje meedrinken)
-
Contact na afloop is belangrijk en wordt niet als spammen ervaren; maar juist als attente aandacht.
-
De Vlaming boekt vaker in groot familieverband en wil dat alles dan perfect in orde is. Als de gast zegt dat hij terugkomt, dan heb je het goed gedaan.
Van outbound naar inbound marketing
Een ontwikkeling die cruciaal is voor het succes van je bedrijf: ‘bijblijven in de marketing.’ De folders en brieven zijn nog niet helemaal weg, maar dat is nog de oude push-marketing. Spetic: “We gaan toe naar een tijd waarin de consument zelf beslist welke informatie hij/zij wenst; de zogenaamde inbound marketing. Als de consument gaat zoeken, dan moet jouw bedrijf, bij de gewenst zoektermen, natuurlijk wel worden gevonden. Daar gaat de komende tijd de focus op liggen in de marketing. Zorg dat je gevonden wordt. Daarin speelt vooral Social Media een belangrijke rol.
Speel in op de lokale en regionale economie
Voor Toversluis speelt ook hier weer de Vlaamse markt een belangrijke rol. Spetic heeft nog altijd moeite om de Vlaamse cultuur te doorgronden. Dat maakt het soms lastig om de juiste keuzes te maken. Als oplossing heeft hij daarom een Vlaamse moeder in dienst genomen, die helemaal thuis is in de Vlaamse cultuur. Spetic: “Dat was een meesterzet. Zij is heel belangrijk voor onze aanpak op de Vlaamse markt. En zij voorkomt dat wij stomme fouten begaan.”
Nieuwe rol voor leveranciers
Spetic noemt nog een aanpassing in zijn bedrijf die belangrijk is voor het rendement en het succes. Toversluis is al jaren klant bij diverse leveranciers. En dat klinkt ook heel normaal. Spetic kiest sinds kort voor een andere insteek: “Ik ga er van uit dat ik de producten voor de leverancier verkoop. Zij worden daarmee mijn partner en raken meer betrokken bij het succesvol benaderen van ‘onze’ klanten. Leveranciers leveren daarmee niet alleen producten maar ook kennis voor een goede marketing. Van bedrijven die daar niet in mee kunnen of willen, nemen we afscheid.”
Meer informatie: www.toversluis.nl
Food, Beverage en Fun
Laurent Valcke, opgegroeid binnen het bedrijf Valcke Bowling, ziet volop mogelijkheden in de opkomst van Family Entertainment Centers, die hij zelf liever Multi Entertainment Centers (MEC) noemt. Het huidige bowlingbedrijf in Wevelgem wordt daarom omgebouwd naar een multifunctioneel bedrijf en in Gent wordt gewerkt aan een groot nieuw MEC dat in september 2016 de deuren zal openen.
Valcke ziet vooral kansen in Gent omdat het nieuwe bedrijf ‘het beste van twee werelden’ biedt: “Kwaliteit in eten en drinken is voor de Vlaamse markt altijd het uitgangspunt. De leisure biedt troeven die de reguliere horeca niet kan bieden. Voor de foodservice, dat niet onze kernexpertise is, gaan we in zee met franchise O’Learys Sportsbar; en concept dat in veel grote Scandinavische steden al goed is aangeslagen.
De opening van de nieuwe O’Learys in Wevelgem valt samen met de EK voetbal. Valcke kon het niet nalaten om ook Nederlandse supporters van de Rode Duivels welkom te heten.
De vestiging in Gent krijgt een oppervlakte van 4000 m2. Zoals al vermeld door Hans van Leeuwen staat in België de Food en Beverage centraal. Dat is dus ook hier het geval. Centraal staat het restaurant met 250 stoelen en een pub voor 200 personen. De leisure wordt o.a. ingevuld met 18 bowlingbanen, een minigolf, Icehockey, mechanische stier, een arcade en escape rooms. Daarnaast zijn er voorzieningen, zoals meetingrooms, om ook de zakelijke markt te kunnen bedienen.
Valcke noemt de vestiging van zijn bedrijf in Gent ook een omslag als het gaat om projectontwikkeling: “De afgelopen jaren werd er door projectontwikkelaars vooral gekeken naar de opbrengst per vierkante meter, en nauwelijks naar de aantrekkelijkheid voor bezoekers. Leisure stond op dat lijstje vrij laag, omdat de omzet per m2 aan de lage kant is. Wij zien dat de rentabiliteit van leisure juist een stuk hoger is. In onze bedrijfstak rekenen we met 30%; tegen 10% in de F&B.” De kosten voor een Franchise van O’Learys leidt ook tot de nodige vragen. Valcke: “Natuurlijk betalen we een fee. Dat is ongeveer ter grootte van het inhuren van een F&B manager. Die verdienen we wel weer terug in de ondersteuning die we van O’Learys ontvangen.”
Meer informatie: www.bowling-kentucky.be
Bouwen en dromen
Robert van den Boom (bouwadvies) ging tenslotte in op de bouw of uitbreiding van een Family Entertainment Center. Recreatiebedrijven krijgen over het algemeen te maken met een mix van botsende culturen. Dat heeft te maken met de beleving en de storyline die voor attracties van groot belang zijn. Daarvoor worden creatieven, ontwerpers en/of thematiseerders ingehuurd. De uitvoerende bouwbedrijven kennen een compleet andere werkcultuur. En daar gaat het nog al eens mis…
Het onderstaande overzicht schetst de basis van de verschillen:
Decorbouwers / creatieve bedrijven |
Aannemers / installatiebedrijven |
Grove omschrijving Referentiebeelden Schetsen Projectprijs Proefmonsters Doorwerken tot het af is Tevredenheid opdrachtgeven voorop |
Stabu bestekken Detailtekening Begroting Afwerkstaten Werkuren conform cao Meerwerkprotocollen |
Een goede projectaanpak verloopt volgens Van den Boom via een gestructureerd stappenplan:
-
Dream
-
Design
-
Engineer
-
Coordinate
-
Execute
-
Evaluate
Meer informatie: www.robertvandenboom.nl
Boekpresentatie Family Entertainment Centers in Nederland!
De laatste jaren zien we een stormachtige ontwikkeling in de opkomst van Family Entertainment Centers en heeft de professionalisering toegeslagen. Pleisureworld heeft enkele jaren geleden deze nieuwe trend in gang gezet en presenteerde tijdens het congres het nieuwe boek aan de deelnemers.
Een Family Entertainment Center (F.E.C.) is meer dan uurtje bowlen of een rondje paintball. F.E.C. heeft het vermogen om bezoekers in een gezelschap te laten onderdompelen in een totaalbelevenis waarin met name de sfeer, het wedstrijd element, de spelvormen en de verschillende activiteiten in aanbod en keuze in ruime mate aanwezig zijn. Er is voor ieder wat wils. Meestal in combinatie met leuke, culinaire verrassende hoogstandjes speelse foodconcepten, buffetten of een zakje patat.
Wilt u het boek Family Entertainment Centers in Nederland direct bestellen?
PS: De Voltage is uitgeroepen tot beste FEC van Nederland!