Het lijkt soms wel alsof Google (al dan niet via Adwords) nog zo’n beetje de enige manier is om de consument te bereiken. Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren komen is volgens Google het spelletje dat je als ondernemer moet beheersen. Een smak geld inzetten op een Google Adwordscampagne is voor veel ondernemers echter schieten met hagel. Het is niet anders dan de Gouden Gids van vroeger: als je maar genoeg betaalt, ben je voldoende zichtbaar. Wanneer je destijds een prominente positie wilde hebben, moest je in ieder geval zorgen voor opvallende advertentieformaten, geplaatst in meerdere rubrieken en natuurlijk ook met plaatsingen in allerlei lokale edities. Adverteren in landelijke dagbladen idem dito: voor een hoge prijs de aandacht trekken. Google is een handige tool, maar we gaan er tegenwoordig te makkelijk aan voorbij dat het ware succes van de onderneming op andere vlakken moet worden gecreëerd. Er zal toch eerst wat te beleven moeten zijn voordat er überhaupt wordt gedacht aan Google of welke andere vorm van promotie en reclame dan ook.
Wat is uw verhaal?
Heeft uw aanbod de juiste prijs-/kwaliteitverhouding? Consumenten zijn gevoelig voor koopjes, maar zijn ook bereid om de te betalen voor echte kwaliteit en een bijzondere belevenis. Wanneer het aanbod niet voldoet aan het verwachtingspatroon of men heeft een negatieve ervaring opgedaan staat er binnen de kortste keren een slechte review op sociale media en ben je de pineut. Een score van een acht of minder? De consument klikt weg en zoekt iets anders. Mijn advies: begin bij de basis en kijk eens kritisch waar u met uw product of diensten staat. Vergelijk uzelf eens met de beste vijf binnen de branche en kijk ook eens naar andere bedrijfstakken. Dat biedt nieuwe perspectieven om uw verhaal zelf anders -en beter!- in te vullen.
Mond-tot-mond reclame 2.0
Zodra de boel op orde is en je echt contact en verbindingen weet te leggen met de gast, creëer je ambassadeurs die aan de hele omgeving willen vertellen over hun bijzondere beleving. Naast de ouderwetse manier van mond-tot-mond reclame op het schoolplein, de sportclub en op verjaardagen gebeurt dit tegenwoordig ook online via sociale media. De online awareness die gecreëerd wordt rondom uw bedrijf is van grote invloed op uw naamsbekendheid en imago. Deze wijze van promotie is tegenwoordig misschien wel het belangrijkste van allemaal. Nu iedereen minimaal honderdvijftig vrienden heeft op Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter spreken we over een enorm bereik met veel mogelijkheden voor marketingtoepassingen.
Drie jaar geleden had bijna niemand van big data gehoord!
Weet u dat er nog steeds bedrijven zijn die helemaal niets doen met de gastendatabase van de afgelopen jaren? Men vindt de bekende kerstkaart al zo duur en ziet de indirecte waarde er niet van in. Al jaren verzamelt u op zijn minst contactgegevens van de klant en het is jammer dat veel ondernemers daar geen gerichte aanpak op loslaten. Nee, korting is een verboden woord! Uw verhaal vertellen aan gasten die al bekend zijn met uw bedrijf: gemakkelijker kan het niet.
Door de database te optimaliseren kun je deze belangrijke groep potentiële gasten benaderen. Denk niet dat u daar te klein voor bent en denk verder dan alleen het eigen bedrijf: kleinere bedrijven binnen de regio kunnen een enorm bereik creëren door de data van alle bedrijven uit de regio te koppelen. Stel bijvoorbeeld een leuk arrangement samen met die juiste prijs-/kwaliteitverhouding en vertel zo het unieke verhaal van de regio.
Welke in- en externe data kunt u gebruiken en welke verbindingen kunt u maken? Laat geen kansen liggen omdat u geen verstand heeft van de mogelijkheden van deze ‘big data’. Neem gerust een expert in handen die u helpt om goed inzicht te verkrijgen in wat uw gasten willen en hoe u daarop kunt anticiperen door hem een gepersonaliseerd aanbod voor te spiegelen. Big data geeft u feitelijk een stukje toekomstvoorspelling van gedrag, bezetting en additionele omzet.
Van alle markten thuis
Ruim 92% van de consumenten zoekt en bepaalt online zijn vakantie of dagje uit. Maar hoe komt uw potentiële gast tot zijn keuze? Gebruikt hij Groupon, Vakantieveilingen of wordt hij getriggerd door een update op een sociaal profiel van een vriend of kennis?
Boekt hij rechtstreeks bij u of via een boekingsportal? Hoe kunt u de website en e-campagnes daar het beste op inrichten? Heeft het zin om het promotiebudget in te zetten op Twitter of Facebook? Dit vraagt veel kennis en tijd van ondernemers. Pleisureworld neemt u de komende maanden aan de hand om uw marketinginspanningen dusdanig te intensiveren dat u niet langer afhankelijk hoeft te zijn van slechts een of twee distributiekanalen. E-mail marketing, sociale media, big data, content marketing, bloggers & vloggers en de afstemming met offline promotie staan op het menu, maar ook het meten van het resultaat.
Stop met betalen aan die middelen die geen omzet brengen! Voor de verder gevorderde ondernemers gaan we ook in op trends zoals het inzetten van beacons voor upselling en het gebruik van apps met pushberichten. We starten in onze cursussen met een 10-punten verbeterplan; een praktische checklist die u weer grip geeft op uw (e)-marketing.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur
PS: Boek een introductieworkshop bij Pleisureworld of meld je aan voor de MasterClass Innovatie in Marketing. Ruim 600 collega’s gingen u voor bij het behalen van het certificaat Best Marketeer. Klik hier voor meer informatie over de MasterClass Innovatie in Marketing.