Het failliet van de binnenstad: deel 2

Welke gemeente pakt de handschoen op: brainstormsessie in… de binnenstad!

Mijn eerste blog “Het failliet van de binnenstad” heeft veel losgemaakt. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor zijn spontane reactie. Gelukkig heb ik tussen alle relaties op LinkedIn hier en daar zelfs een ambtenaar kunnen ontdekken. Ik hoop dat er een beleidsmaker is die deze kans met open armen ontvangt en met een spannende locatie op de proppen komt -in de binnenstad, uiteraard!- voor een nuttige brainstormsessie. Weet u dat er blijkbaar veel personen zijn die graag eens om de tafel willen voor zo’n overleg? Praten over de binnenstad heeft echter geen zin als de belangrijkste stakeholders ontbreken.

Heeft u deel 1 gemist? Lees hier mijn vorige blog: het failliet van de binnenstad.

Zo maar enkele opmerkingen en reacties die hierop binnenkwamen: Keiharde wake up call – Inspelen op de trend van tijdelijkheid – Spooksteden, binnenstad loopt leeg – Pas bestemmingsplannen en parkeerbeleid aan – Creëer wachtrijen en het publiek sluit zich aan – Veel ondernemers of formules zijn in slaap gevallen –  Helaas toch onze eigen schuld! We gaan met z’n allen steeds vaker via internet bestellen – Helemaal mee eens! En er voor zorgen dat je, vooral in kleinere plaatsen, horeca en winkels compact concentreert in een mooi centrum (plein) – In ieder geval denk na hoe je uniek kunt zijn – Met ‘couleur locale’ het onderscheid maken – Hans, opvallend is hoe de gemeenten zich niet medeverantwoordelijkheid voelen hiervoor – Goede opmerking: geen bekeuring, maar blurring. #ExperienceEconomy ook in de binnenstad!

Bedankt voor jullie spontane reacties: Frank Boode, Leonie Van Der Laan, Marc Hoyng, Frank Mos, Kees Douma, Marc Bosboom, Marieke van Doorn, Valentina Rafaeli Beglaryan, Jos Loock-Alaerds, Alexander Nijeboer, Marcel Robroek, Hella Soethof, Joop Goossens, Miranda van Rossum, Regina van der Werf en vele tientallen anderen…

Schijt aan de consument

Toevallig moest ik afgelopen week in Arnhem op de Steenstraat een gerepareerde radio-installatie ophalen. En wat denk je dat het resultaat was: binnen amper tien minuten in de winkel heeft men mij direct weten te bekeuren. Ik had echt het idee dat, juist in deze buurt, een smeltkroes die bruist van dynamiek, je lekker gezellig kunt shoppen én makkelijk voor de deur parkeren. Een paar kilometer verderop, vlak tegen het centrum aan bij het centraal station, wilde ik even later bij viswinkel Gamba nog een lekker visje kopen. Pats boem: € 2,85 in de parkeermeter. Vind je het gek dat de binnensteden de consument letterlijk de stad uit jagen. Neem een voorbeeld aan Winschoten: dankzij het gewijzigde beleid plukken de winkeliers de vruchten van het verdwijnen van de parkeermeter. Waar halen plaatsen als Haarlem, Gouda, Apeldoorn, Arnhem, Dordrecht en Leeuwarden het lef vandaan om zoveel geld te vragen! Wanneer je wat te bieden hebt, zoals De Efteling of Plopsaland, mag je wat mij betreft parkeergeld innen. Maar vooralsnog is alles wat de Efteling in huis heeft beter dan welke binnenstad dan ook.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat de binnenstad kan leren van Cirque du Soleil

“Het Einde van de Winkels”. Dat is de titel van het gelijknamige boek geschreven door marketingprofessor en hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. Helaas heeft hij, ondanks zijn rol als commissaris van boekhandel Polare, niet heeft weten te voorkomen dat ook zij het loodje hebben gelegd. Alle theorieën van professoren, adviseurs en citymarketeers ten spijt, het voorkomt niet dat het roer in de binnenstad drastisch om moet. Het gebeurt niet alleen met winkelketens en binnensteden. Onlangs heeft Circus Renz de laatste adem uitgeblazen. Zo hangen er ook donkere wolken boven de kermis waar momenteel oud-directeur van de Efteling Bart de Boer probeert het tij te keren. Om de binnenstad weer te laten floreren en concurreren met pretparken, theaters en bioscopen zal men nieuwe onbekende wegen moeten begaan, op zoek naar avontuur. En dat betekent dus niét meer alleen overal diezelfde Blokkers, Kruidvats en Miss Etams. Maar kijken naar wat bij jou als gemeente past en wat je überhaupt waar kunt maken. Neem een voorbeeld aan het Canadese Cirque du Soleil, opgericht in 1984 door twee voormalige straatartiesten met een vooruitziende blik: dat het met echte mensen veel leuker zou zijn dan met wilde dieren die thuis horen in de natuur. Wil je weer eens echt onder de indruk zijn, ga dan de nieuwe show bekijken die momenteel in Amsterdam staat. Mijn favoriete productie Alegría uit 1994 (!) heb ik al wel meer dan tien keer bekeken. Welke stad gaat mij dit gevoel ook bieden?

Cirque-du-soleil-tent_1000

#WatNouEindeVanWinkels

Een leuke anekdote: al meer dan vijf jaar geleden bracht mijn optreden bij het congres Brood en Spelen onder regie van binnenstad-expert Paul Rodenburg niet het gewenste effect bij veel toehoorders van gemeenten, beleidsmakers en vastgoed jongens. Mijn blik op de toekomst werd luwtjes ontvangen, juist bij alle partijen die nu in de hoek zitten waar de klappen vallen! Wilt u een herkansing op zo’ n bijzondere inspirerende ontmoeting die wellicht wat meer inzicht geeft in hoe het echt zit met de winkelmarkt?

U kunt het meemaken!
2 juni 2016 in CineMec Leidsche Rijn Utrecht: een leuke en leerzame middag over de toekomst van het winkelen. Naast een wervelende presentatie van Hans van Tellingen (Strabo) (waarin hij ook zijn song over het belang van de auto bij het winkelen ten gehore zal brengen) hoort u zijn medeauteurs Rien Romijn (Seinpost) over het succes van Primark en wat andere retailers daarvan kunnen leren, Jeroen Verwaaijen (Strabo) over de effecten van (on)betaald parkeren op de winkelomzet, Ronald van Velzen (CityWorks) over outletcentra en waarom iets verbieden wat succesvol is, Joost de Baaij (Syntrus Achmea) over de werkelijke verhoudingen van online/offline winkelbestedingen, Marcel Reinartz (RMA) over winnaars en verliezers in retail, Ernest Schaapman (BassetBlue) over het einde van de pure players en webshops en Jorine de Soet (KIR Kordaat in Ruimte) over hoe het dan wel moet. Meer hierover op https://pleisureworld.nl//www.basconsultants.nl/brood-spelen/.

Hans van Leeuwen, trendwatcher en adviseur

PS:  Welke gemeente is op zoek naar inspiratie? Wij zijn op zoek naar een leuke locatie en bieden U als gemeente een zaal vol experts die het tij willen keren.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.