De ITB Berlijn is de verbeterde Duitse uitgave van de alom bekende Vakantiebeurs. Hier staan de professionals werkzaam in de travel industrie op de eerste plaats en gaan Online Travel Agents (OTA’s) op zoek naar nieuwe destinaties. Voor de consument blijft er slechts het weekend over om zich te vergapen aan alles wat het toerisme over de hele wereld te bieden heeft. Het ene land weet zich nog beter te presenteren dan het andere en vooral de Duitse deelstaten proberen elkaar te overtreffen in bijzondere presentaties en mooie stand inrichtingen. In klederdracht, met muziek en zelfs met complete themarestaurants probeert men zich te onderscheiden.
Maar ook landen als Roemenië, Ierland of Canada weten bezoekers te prikkelen en een unieke sfeer, entourage en belevenissen voor het voetlicht te brengen. Je zou er zo een vakantie willen boeken. Wie nog niet eerder op de ITB is geweest, kan zich er geen voorstelling van maken. Een dagje beursvloer lijkt wel op een etappe van de Nijmeegse Vierdaagse: het uithoudingsvermogen wordt op de proef gesteld en je loopt gemakkelijk zo’n tien kilometer.
Slappe vertoning Holland paviljoen van de BV Nederland
Laten we beginnen door vast te stellen dat de vertoning van het Holland paviljoen weer zo’n typisch staaltje Nederlands op zijn smalst is geweest. Als dit onze beste performance moet zijn van de BV Nederland – in het kader van promotie voor het inkomend toerisme – dan kunnen we vaststellen dat we inmiddels – net zoals in het voetbal – tot de categorie van de bananenrepubliek behoren. Juist bij onze grote broer Duitsland, het meest invloedrijke land voor het toerisme, zouden wij het beste van het beste moeten laten zien.
Naast een centrale bar voor hapjes en drankjes met daarboven een groot scherm waren er tal van kleine informatie panelen waar de Nederlandse toeristische bestemmingen aan de man werden gebracht. Zelfs VVV Midden Limburg was aanwezig met het aanprijzen van de cruisevaart op de Maasplassen in de regio Roermond. Zo kan ik nog wel meer regio’s en andere attracties of bezienswaardigheden opvoeren waar niemand op een dergelijk evenement echt warm voor zal lopen. Het zijn locaties en voorzieningen die wat mij betreft meer thuishoren op de Nederlandse editie van de Vakantiebeurs waar juist de echte Nederlandse toeristische bedrijven de grote afwezigen zijn. Zelf werd ik door een Russische Travel Agent aangesproken om iets te vertellen over Amsterdam.
De ITB zelf is een verdraaid interessante vakbeurs waar het internationale netwerken voorop staat. De Nederlandse vertegenwoordigers zetten hun beste beentje voor maar in al het geweld van andere gesubsidieerde landen staat Nederland op achterstand. Dan betwijfel ik het nut om als individueel bedrijf in een stand deel te nemen. Ik zou liever zien dat Holland zich met name richt op de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht de echte grote “brands” in leisure waaronder het Rijksmuseum, Van Gogh, Anne Frank en grotere attracties waaronder Madurodam, Heineken Experience, Keukenhof, Efteling en aansluitend de thema’s als de zee, het bos, de eilanden en het funshoppen.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Hansje Brinker met zijn vinger in de dijk
Weet u dat we vaak aan onze eigen trots voorbijgaan? Er zijn wat mij betreft een aantal lessen te leren uit mijn observaties en dat is de branche te versnipperd is om verrassend, professioneel en uitdagend voor de dag te komen. Willen we echt een vuist maken dan gaat het ordinair om geld, samenwerking en het niet overlaten aan goedwillende sponsors en participanten. Juist de Nederlandse toerisme industrie verdient meer steun vanuit de gemeente, provincie en het Rijk dat meer oog moet hebben voor deze bedrijfstak. Het levert de schatkist immers veel inkomsten op, stimuleert de werkgelegenheid en verbetert in veel gevallen de leefomgeving.
Daarom pleit ik voor aanwezigheid van Nederland op onze eigen Vakantiebeurs en dan in optima forma. Een stand die mooier is dan die van de Duitsers en pak en passant ook nog de Vakantiebeurs in België even mee. Men moet meer als collectief de boer op met als hoofdsponsor de BV Nederland met een bijzonder verhaal. Want dit lijkt meer op een slappe vertoning of een boer die kiespijn heeft.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur
PS: Overigens is elke vakbeurs een enorme impuls voor meer samenwerking en ontstaan nieuwe perspectieven voor sales waardoor de kansen op succes worden vergroot. Zie daar de reputatie van Hansje Brinker!