De komende twee maanden zal ik bij minimaal vijf vakantieparken van Roompot Vakanties een heuse shortbreak ondergaan. Het is al weer een behoorlijk aantal jaren terug dat ik het Handboek “Kansen in de Bungalowsector” heb geschreven en we mogen constateren dat er een enorme ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het lijkt erop dat er sprake is van een explosie van chalet- en bungalowparken. Je kunt je afvragen of er wel genoeg klandizie is en de markt niet overspoeld raakt. Wie komt straks als overwinnaar uit de bus?
Op pad naar Roompot
Uiteraard willen wij als trendwatcher en adviseur de ontwikkelingen op de voet volgen om daarmee een belangrijke rol te blijven spelen voor de recreatiemarkt. Met de spiegel die we de recreatieondernemer voor houden is men in staat de interne organisatie te verbeteren. Hoewel sommigen mij als dwarsdenker bestempelen, proberen wij zoveel mogelijk het gezicht van de gast weer te geven en de customer journey bloot te leggen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Branding en de marketingkracht van ketens
Zijn er aantoonbare verschillen tussen de aanpak en de wijze waarop vakantieparken de gasten wil verleiden? Of zijn er nieuwe ontwikkelingen zichtbaar die het speelveld doen veranderen? Of zijn we allemaal kuddedieren? Het lijkt mij als consument geen doen om uit een aanbod van zo’n 235 vakantieparken in meer dan 8 verschillende Europese landen een keuze te maken. Laat staan voor een expert uit de branche. Wat mag je eigenlijk als gast verwachten bij zo’n groot aanbod?
Volgens mij kiest de gast een locatie, regio of een land. Belangrijk is het vakantiegevoel als je op de bestemming arriveert. Voor mij geldt het gevoel van “thuiskomen” in een warme vertrouwde luxe en comfortabel omgeving. En de herkenning dat mijn locatie aansluit op mijn oriëntatie naar een leuke vakantie of een short break. Is dat de kracht van de brand?
Is Roompot Vakanties een touroperator net als VrijUit, ANWB of SunWeb waar je overal en nergens een vakantie kunt boeken? Of is het meer vergelijkbaar met ketens als CenterParcs en Landal? Je kunt in ieder geval vaststellen dat Roompot Vakanties ontwikkeld is tot een serieuze speler op vakantiemarkt. Zelf vergeleek ik onlangs de Roompot Vakanties met de supermarktketen Lidl.
Roompot Vakanties ooit trendsetter in vakantieparken
Dat de wereld voortdurend verandert, blijkt wel uit het gegeven dat bijna alle consumenten de weg naar de Lidl weten te vinden. Wat dat betreft schuiven de supermarkt ketens en partijen uit de bungalowsector naar elkaar toe en beginnen op elkaar te lijken. Iedere consument heeft zijn persoonlijke voorkeur en is loyaal (merken trouw) aan dezelfde organisatie.
Weet u dat Roompot Vakanties de langste ervaring heeft in het vermarkten van vakantieparken in ons land en zij de trendsetters zijn geweest nog voor dat Sporthuiscentrum (later CenterParcs) op de trom sloeg? Mijn eerste kampeerervaring ooit was bij Camping Roompot, ruim vijftig jaar terug. Hoe kan ik beter antwoord krijgen op mijn gevoel dan door erop uit te trekken en de stoute schoenen aan te trekken? Daarom verblijf ik de komende maanden in meerdere Roompot Vakantieparken als toerist om aan den lijve te ervaren waarom ook Roomport Vakanties is uitgegroeid tot een speler van formaat. Is er meer dan een verzameling campings, bungalowparken, chalets en jachthavens in een kleurrijke folder?
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Urlaub An der Niederländischen Küste
Wij verblijven de week na Pinksteren op het Strandpark Duynhille, gelegen op slechts een half uur rijden van Rotterdam en op een paar honderd meter van het strand bij het toeristenplaatsje Ouddorp. Als wij onze oog laten vallen op het Strandpark Duynhille komt dat allereerst door de ligging op loopafstand van het strand en de luxe uitstraling van de bungalows. Het park heeft een redelijke bezetting voor zo’n tussenweek en hier is op te merken dat onze oosterburen, de Duitsers, de belangrijkste klantendoelgroep zijn.
Strandpark Duynhille is een nieuw bungalowpark, sinds 2014 in de verhuur met circa 200 eenheden en een compact centrumgebouw. Niet eerder heb ik een dergelijk efficiënte uitvoering gezien, compact met alle functies van een centrumplaza op slechts een paar honderd vierkante meter. Alleen een zwembad ontbreekt maar voor de rest is er van alles te vinden zoals de receptie, restaurant, bar, snackbar, minimarket, kidsclub, fietsenverhuur, terras en personeelsruimte. Wat mij betreft is het beslist een functionele oplossing omdat er bij dergelijke projectontwikkeling meestal te weinig budget voor vrij wordt gemaakt.
Centrumvoorziening té compact
Het is wel té compact en de plaza zal daardoor in het hoogseizoen te weinig capaciteit hebben. De minimarkt heeft een te smal aanbod en de restaurantformule lijkt meer op een snackbar terwijl de entourage wel meer sfeer uitstraalt. Het terras met de speeltuin voorziening mist elke allure en biedt geen meerwaarde in de toepassing en het gebruik. Dat geldt beslist ook voor de fietsenverhuur. Er liggen nog kansen in een vernieuwing van een retail bike & fun conceptstore.
De medewerkers, zeer jong, zijn enthousiast en lekker tweetalig, gemakkelijk voor de vuist weg. Ik denk dat de opzet van een dergelijke compacte centrumvoorziening waarbij men zich richt op de omgeving inderdaad voldoende kan zijn. Wel maak ik de kanttekening dat het nu voornamelijk functioneel is ingericht en ik vraag me af of het concept aansluit bij de toekomstige vakantiebeleving van de gast. Enkele verbeterpunten voor een optimaal rendement met een meerwaarde voor de gast tijdens verschillende momenten door het jaar heen, zijn wat mij betreft nog in te vullen.
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Nieuwe generatie vakantiebungalows
Voor de architectuur is de hand zichtbaar van Matthijs Zeelenberg, die tekende voor een variëteit aan meer dan 11 type bungalows. Ook bij Duynhille kan de particulier een bungalow kopen via Arcus. Koopprijzen vanaf € 189.000,- v.o.n., inclusief kavel. Een groot verkoopbord is te vinden zodra je de rotonde benadert in de buurt van het bungalowpark. Niet veel anders dan de andere aanbieders.
Wel anders is de indeling van de verschillende type bungalows: origineel, veel duurzame materialen, oog voor kwaliteit en gemak voor housekeeping. Voor de gasten appelleert het geheel aan veel luxe door het gebruik van de juiste materialen. De keukenapparatuur is zodanig simpel en speciaal voor de bungalowgasten uitgekozen dat je geen dikke map met handleidingen nodig hebt. Ook de tuin met het meubilair krijgt een ruime voldoende evenals de ruime bijkeuken met wasmachine en droogtrommel.
Mijn vrouw is wat dat betreft de beste informatiebron voor de primaire reacties en heeft al menig bungalowvakantie met mij doorgebracht.
Reactie van mevrouw Van Leeuwen:”Nog niet eerder heb ik verbleven in zo’n lekkere frisse bungalow met veel privacy. Wij koken vanavond gezellig in ons huisje!”
Deze opmerking betekent dat het gewoon een top uitvoering is van de bungalow zoals het tegenwoordig moet zijn. Kwalitatief en niet minder uitgevoerd dan thuis en met alle gemakken van dien.
Wat is er anders bij Roompot Vakanties?
Heel belangrijk is de locatie aan zee, bepalend voor een hogere bezetting door het hele jaar. De grote hoeveelheid vakantieparken is voor mij persoonlijk een drempel om te kunnen kiezen. De informatie via de website ziet er zeer goed verzorgd uit en de “mijn Roompot” omgeving is beslist van toegevoegde waarde. Je kunt er naar mijn idee proactief als organisatie nog meer uit halen.
De receptieloze aankomst was in ons geval een uitkomst. Niet eerder heb ik zo comfortabel mijn bungalow kunnen betrekken. Prima om zelf een keuze te maken om als gast direct naar de bungalow door te rijden in plaats van de “stop en go” bij de receptie en daar in de wachtrij te belanden. Het welkom door twee medewerkers met Koos Konijn heeft veel weg van de collega’s. De receptieloze aankomst kan wat mij betreft nog beter uitgelicht worden voor nieuwe gasten zodat het nog beter en gemakkelijker kan verlopen.
Eenvoudig en toegankelijk
De bungalow is gewoon klasse en als enige opmerking heb ik dat er wat meer “thuisgevoel” ingebracht zou kunnen worden en dan met name in de woonkamer en de grote badkamer. Het is top hoe simpel de wifi code kenbaar wordt gemaakt in de bungalow met een sticker in de keuken. Internet wordt steeds belangrijker in de processen van de organisatie zelf maar ook voor de consument die steeds meer via de mobiel de contacten en de informatie wil binnenhalen. Daarnaast heb ik ervaren dat de chatfunctie perfect werkt en ook de bestelling via de website van de warme broodjes. Met een e-mailtje kreeg ik een berichtje terug hoe laat ze klaar lagen in de minimarket.
We weten allemaal dat een character bijdraagt aan een hogere vakantiebeleving en meer ticketsales. Is Koos Konijn soms enkele jaren geleden als een kopie van anderen uit de hoge hoed getoverd? Wie zal het zeggen maar dat het werkt is overduidelijk. Je zult je moeten afvragen of dit programma wel op alle bungalowparken in een horizontale programmering bijdraagt aan de specifieke vakantiebelevenis.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Samen genieten
Dat is de centrale slogan bij Roompot Vakanties en ik vraag mij af of dit ook geldt voor Strandpark Duynhille dat Zoover een score heeft van 8.5. Wat betreft de enthousiaste medewerkers, receptieloze aankomst en de bungalows verdient men een hoger cijfer. Voor het animatieprogramma en de centrumvoorzieningen met de speeltuin valt nog winst te behalen.
Ik ben in positieve zin verrast en zie dat er een enorm potentie is door de optimale backoffice via het internet en dat in staat moet zijn een 1 op 1 relatie met de gast aan te gaan.
Wij zien een duidelijke kwaliteitsomslag bij Roompot Vakanties op dit park. Het komt nu aan op de details en daar zijn nog wel wat aandachtspuntjes voor te vinden. De bungalows zijn beslist van hoge kwaliteit en bieden een hoog comfort en privacy. Maar waar liggen nu de verbindingen met de kook trends en het opdoen van inspiratie? Het belangrijke aspect dat de consument veel waarde hecht aan de merknaam Roompot is bij dit park in beginsel aanwezig maar zou nog meer versterkt worden als de centrum voorziening een verbinding weet te leggen met de parkgasten. Het samen genieten komt hier minder tot zijn recht.
De omgeving blijft een lastig punt voor alle aanbieders van een short break om dit op een proactieve wijze aan de man te brengen. Immers een memorabele herinnering neem je mee naar huis en dat is mij bij deze short break niet overkomen. Toch overheerst het vakantiegevoel en is het park voor herhalingsbezoek vatbaar. Op basis van deze ervaringen kijk ik uit naar mijn volgende verblijf op Roompot Beach Resort, want het smaakt naar meer.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure