Als kenner van de recreatiebranche zie ik ondernemers worstelen om online ontwikkelingen bij te kunnen houden en dat er steeds meer behoefte is aan praktische houvast. Er gebeurt zoveel op internet, en het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat wij ruim zeshonderd recreatieondernemers met de cursus ‘Best Marketeer’ hebben geholpen met de eerste stappen op het internet. De consument kon voor het eerst een kaartje kopen op internet, een vakantie boeken en direct betalen. Sindsdien is er veel veranderd. De tijd van de folder is definitief verleden tijd.
Hoe houd je jezelf staande als de consument alles zelf bepaalt?
De regie ligt in handen van de consument. Loyaliteit is verleden tijd: elke volgende vakantie of dagje uit moet een andere beleving bieden. De consument doet steeds meer online en via de smartphone en tablet ligt de wereld aan zijn voeten. De traditionele folders en krantenadvertenties maken plaats voor YouTube. Voor jongeren is dit kanaal al belangrijker dan televisie.
Maar hoe moet je met de consument communiceren via Facebook en Twitter, of nieuwe kanalen als SnapChat? Hoe ga je om met de opmars van vloggers, bloggers en deelplatformen als Airbnb?
Vertaling naar de praktijk
Als trendwatcher en adviseur in leisure kom ik overal en zie ik alles, wat een compleet inzicht geeft in wat er speelt onder de consument en in de markt. Pleisureworld neemt recreatieondernemers bij de hand. De (online) marketingvraagstukken staan vaak centraal om ondernemers op weg te helpen.
Daarom hebben wij het initiatief genomen onze kennis te bundelen in een nieuw handboek met direct toepasbare marketing- en internetkennis, speciaal gericht op de recreatiebranche. Susanne Giesbers, recreatie- en marketingadviseur bij Pleisureworld, heeft hieraan als marketingspecialist eveneens een waardevolle bijdrage geleverd. Het handboek ‘Innovatie in Marketing’ telt ruim tweehonderd pagina’s vol met links naar de praktijk waarmee marketeers hun marketingplannen beter kunnen uitvoeren.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Meer dan een boek
Het boek is zo praktisch mogelijk ingericht, maar speciaal voor de vertaalslag naar de eigen organisatie is daarnaast een hands-on Masterclass ontwikkeld. Deze cursus, in combinatie met het boek ‘Innovatie in Marketing’, staat garant voor inspiratie en vooral praktisch adviezen, met als doel meer én tevreden gasten. Bij deelname aan de Masterclass is het handboek bovendien inbegrepen!
Zeeuwse recreatieondernemers in de schoolbanken
Een aantal Zeeuwse recreatieondernemers zette onlangs al de eerste stappen in deze zoektocht naar het bereiken van de gast. Camping Julianahoeve is één van de bedrijven die enkele jaren geleden als eerste deelnam aan de cursus ‘Best Marketeer’ en sindsdien zijn er grote stappen gezet.
De ontwikkelingen in de markt hebben ervoor gezorgd dat Julianahoeve samen met Strandpark De Zeeuwse Kust het initiatief heeft genomen om de nieuwe Masterclass incompany te volgen met een groep Zeeuwse recreatieondernemers. Sandy Troost van Oeveren van Julianahoeve had dan ook de eer om het eerste exemplaar van het handboek ‘Innovatie in Marketing’ in ontvangst te nemen.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Vier thema’s rond de vraag “Hoe bereik je de gast”?
In de Masterclass staan vier thema’s centraal rond de centrale vraag: ‘Hoe bereik je de gast?’
1. Uw customer journey in beeld
2. User generated content
3. Distributiekanalen en inzet van middelen
4. Meten is weten
In het najaar van 2016 organiseert Pleisureworld de Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ voor open inschrijvers. In de cursus staan onder andere internetexperts uit Duitsland en België garant voor de tips & tricks om meer gasten uit het buitenland te verleiden.
Na afloop van de Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ hebben de deelnemers niet alleen het nieuwe handboek in handen, maar ook alle benodigde handvatten om de marketingstrategie van hun organisatie te vertalen naar een strategische en operationele invulling. Dit jaar gingen ruim tweehonderd recreatieondernemers u al voor! Waaronder VVV Zeeland, Ontdek Ons – Friesland, RBT Rivierenland, MaasMeanders, Aa en Hunze, De Hondsrug, en binnenkort Heerlijk Harderwijk.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur
U kunt nu inschrijven voor de Masterclass!
De vierdaagse Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ wordt georganiseerd op dinsdag 6 september 2016, dinsdag 11 oktober 2016, dinsdag 1 november 2016 en dinsdag 6 december 2016. De cursus is praktijkgericht en direct toepasbaar. Deelnemers ontvangen gratis een exemplaar van het handboek ‘Innovatie in Marketing’. Het programma rondom het centrale thema ‘Hoe bereik je de gast?’ begint telkens om 13.00 uur ’s middags en eindigt met een gezamenlijk diner.