Kleinschalige hotellerie en recreatie heeft moeite met innoveren en investeren

De BV Toeristisch Nederland bestaat uit meer dan alleen grote jongens als Landal, Roompot, Accor, Hampshire Hotels of de grotere pretparken van de Club van Elf. Hier geldt de regel “massa is kassa”. Zij beschikken over mankracht en kunnen zelfs de wet van Meden en Perzen toepassen met het principe dat drie terrassen naast elkaar meer klandizie opleveren dan één. Deze grotere ondernemingen zijn door hun schaalgrootte tot meer in staat, al was het maar doordat zij over een professionele marketingorganisatie beschikken.

Toch zijn het misschien zelfs de familiebedrijven die de BV Toeristisch Nederland groot maken. Afgelopen zomer waren we te gast bij Dicht bij Zee, groepsaccommodatie annex hotel op Terschelling. Het was Femke Doeksen (eigenaar) die belde om eens mee te kijken naar de lopende bedrijfsvoering en de strubbelingen waarmee men als kleinschalig familiebedrijf te stellen heeft. Het bedrijf van de familie Doeksen ligt in Oosterend, op loopafstand van het beroemde feest café van de zingende barman Hessel.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zo ziet de zee eruit bij Residentie Dicht Bij Zee
Zo ziet de zee eruit bij Residentie Dicht Bij Zee

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Gewoon het uitzicht vanaf de hotelkamers
Gewoon het uitzicht vanaf de hotelkamers

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Toch mooi als zo'n hardwerkende familie een stuk natuur in eigendom heeft
Toch mooi als zo’n hardwerkende familie een stuk natuur in eigendom heeft

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Friesland Toerist Info op Terschelling omdat de VVV niet aansluit op behoefte ondernemers
Friesland Toerist Info op Terschelling omdat de VVV niet aansluit op behoefte ondernemers

[/column]

Van melkvee boerderij naar hotel

Het begon allemaal in 1975 toen de oude melkveeboerderij werd omgebouwd tot toeristisch recreatief bedrijf. Melkveehouder Reinder moest noodgedwongen zijn bedrijf stopzetten vanwege aangepaste wetgeving en ging aan de slag op de rederij van Terschelling. Zijn vrouw Femke bleef met de twee kinderen Maamke en Lobke op het bedrijf dat al snel een nieuwe bestemming kreeg onder de naam groepsaccommodatie Doeksen. Het nabijgelegen biologische proeflokaal bracht jaarlijks namelijk heel wat studenten van de Universiteit van Wageningen naar Terschelling. Om te voorzien in overnachtingsaccommodatie werden de oude koeienstallen verbouwd tot slaapruimtes met in totaal 60 slaapplaatsen op de benedenverdieping, veelal stapelbedden. Dit werd nog eens aangevuld met 24 slaapplaatsen boven en niet veel later werd ook de oude stallingsruimte van de KNRM reddingsboot toegevoegd als groepsaccommodatie. Door de komst van “de Reddingsboei” groeide het aantal bedden van 84 naar 129 in totaal, allemaal zelfvoorzienend met eigen sanitair en keuken.

Meegaan met de tijd

Door de jaren heen werd het bedrijf uitgebreid met nog twee groepsgebouwen. Naast de studenten waren ook landelijke politiekorpsen, (kerkelijke) verenigingen en jeugdgroepen veel geziene gasten. Dat de tijden veranderd zijn, is duidelijk. De samenstelling van de groepen is veranderd en dat heeft ertoe geleid dat de familie Doeksen de groepsaccommodaties heeft verkleind: pasten vroeger met gemak 60 personen in Het Anker, inmiddels zijn dit er nog maar 36 en zijn de stapelbedden vervangen door boxsprings. Verenigingen en korpsen zijn er niet meer, het zijn families en vriendengroepen die het roer hebben overgenomen. De groepsaccommodaties zijn tevens onderverdeeld in los verhuurbare hotelkamers en de bedrijfsnaam is inmiddels veranderd in Dicht bij Zee. Men beschikt in totaal over 23 hotelkamers. Toch heeft men de flexibiliteit dat groepen nog steeds kunnen boeken. Het zijn dan vaak “meerdere” hotelkamers van een van de vijf gebouwen die geclusterd worden. De opbrengst van de losse kamer verhuur is echter lager dan die van een groepsboeking.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Altijd rumoer rond de veerboot, maar wel een onderdeel van de eilandbeleving
Altijd rumoer rond de veerboot, maar wel een onderdeel van de eilandbeleving

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De huidige gast is op zoek naar een ander sfeerbeeld en kwaliteitsplan
De huidige gast is op zoek naar een ander sfeerbeeld en kwaliteitsplan

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De kamers zijn super schoon maar zijn geen afspiegeling van deze tijd, dus blijft het bij 2 tot maximaal 3 sterren
De kamers zijn super schoon maar zijn geen afspiegeling van deze tijd, dus blijft het bij 2 tot maximaal 3 sterren

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Deze slaapvoorziening loopt op zijn eind
Deze slaapvoorziening loopt op zijn eind

[/column]

Voor marketing is weinig budget en vooral geen tijd

Femke: “Met Booking.com zijn we (tijdelijk) gestopt. Het leverde ons teveel lastminute annuleringen op en dat zijn gaten die enkele dagen van tevoren niet meer opgevuld kunnen worden. Wie geen ticket voor de boot heeft gereserveerd, komt het eiland niet op dus dast betekent voor ons leegstand. Positief zijn we over de inzet van Groupon, dat voor ons in de schouderseizoenen echt een hoop extra gasten heeft gebracht. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn het bij ons echt wel mensen die wat te besteden hebben. Alleen door te besparen op de accommodatiekosten, hebben ze geld om lekker een keer uit eten te gaan. Jammer dat Groupon ons niet meteen de juiste “marge” heeft aangeboden waardoor wij nu toch even met een raar gevoel zitten. Onze uitdagingen voor de toekomst liggen er met name in om beter uit te dragen wat we zijn. Hoewel het eiland voor ons gevoel in populariteit afneemt, hebben wij nog juist een groei in het aantal boekingen. Toch is het belangrijk voor ons om Terschelling op de kaart te blijven zetten, en dan met name de rust van de Oostkant, in plaats van het drukke westen.”

Maamke: “Oerol is bijvoorbeeld een fantastische trekker voor de junimaand en dat betekent voor ons dat we de hele maand volgeboekt zijn. Alleen gasten die naar Oerol gaan, zien we de rest van het jaar niet meer. Wij willen de mensen kleinschalig kennis laten maken met de natuur en het Unesco erfgoed, met meer aandacht voor de gast. Het liefst geven we zelf rondleidingen en excursies. Maar dan moeten we eerst het bedrijf dusdanig aanpakken, dat er ook de nodige tijd en ruimte ontstaat. En daar zijn we eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit.”

De schoen wringt aan alle kanten

Doordat de consument steeds hogere eisen stelt aan zijn verblijf zullen de bestaande hotelkamers van Dicht bij Zee voorzien moeten worden van een impuls. De gast verwacht een vier sterren product voor een twee of drie sterren tarief. De TV moet een flatscreen zijn en het bed minimaal een boxspring. Douchegordijnen kunnen niet meer en een standaard kunststof douchecabine moet op zijn minst vervangen zijn door een inloopdouche.

De locatie Dicht bij Zee is werkelijk fantastisch maar jammer genoeg gelegen op het laatste puntje van Terschelling waar de lokale horeca het buiten het hoogseizoen laat afweten en gesloten is. Dat geldt ook voor bijna alle strandtenten en leuke terrasjes. Er is dus weinig te beleven buiten het hoogseizoen.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Er moet toch wel het nodige gebeuren wil men opschuiven naar een hogere classificatie
Er moet toch wel het nodige gebeuren wil men opschuiven naar een hogere classificatie

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Dit is niet meer van deze tijd en zorgt voor prijserosie op de kamerprijzen
Dit is niet meer van deze tijd en zorgt voor prijserosie op de kamerprijzen

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het interieur is optimaal, echter geen aansluiting op de juiste doelgroep
Het interieur is optimaal, echter geen aansluiting op de juiste doelgroep

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het restaurant met terras biedt weinig inspiratie
Het restaurant met terras biedt weinig inspiratie

[/column]

De horeca van Dicht bij Zee zelf is zeer beperkt en een ontbijt is inbegrepen bij de kamerprijs. Voor de rest bestaat de mogelijkheid om een barbecue te bespreken of een vergadering. Er zijn geen verdere inkomsten en de bestaande speeltuin doet geen dienst meer omdat de doelgroepen er niet meer zijn. Een kinderboerderij was ook al geen succes. Een offerte voor een zwembad heeft de familie Doeksen al in huis en men zou daarmee op Terschelling het enige kleine familiehotel zijn met een zwembad.

De vraag is waar men al deze innovaties uit denkt te investeren. Alles zal uit de cashflow moeten komen, want de Rabobank heeft een nogal dubieuze rol gespeeld in het financieringsvraagstuk. Puur op benchmark gegevens op basis van de schaalgrootte van de groepsaccommodatie had men eenzijdig de kredietkraan dichtgedraaid en de hypotheekrente verhoogd. Mede door betrokkenheid en advies van Pleisureworld is na maanden touwtrekken de onderliggende hypothecaire problematiek weer genormaliseerd en zelfs verbeterd omdat het bedrijfsresultaat de afgelopen twee jaar positief is gegroeid tot een aanvaardbare situatie. Het familiebedrijf kan in de huidige situatie het hotel annex groepsaccommodatie draaiende houden. Echter de kamerprijzen zullen bij ongewijzigd beleid onder druk komen te staan als men de luxe situatie niet kan aanpassen.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Gezellig thuiskomen of een gemiste kans?
Gezellig thuiskomen of een gemiste kans?

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Door de verandering in doelgroepen is de speeltuin overbodig
Door de verandering in doelgroepen is de speeltuin overbodig

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De schuur maakt ook onderdeel van het thuisgevoel en authenticiteit
De schuur maakt ook onderdeel van het thuisgevoel en authenticiteit

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kinderen maken geen onderdeel uit van het gastenprofiel
Kinderen maken geen onderdeel uit van het gastenprofiel

[/column]

De buitenruimte zoals de tuinen en de vele terrassen met meer dan 120 stoelen zorgt voor werk en onderhoud en heeft geen directe opbrengst. Het bedrijfsresultaat van 23 kamers over een heel jaar is positief doordat de familie hard werkt en alles zelf in eigen beheer uitvoert van ontbijt, schoonmaak, wasserette tot marketing, tuinman en receptiemedewerker. Echter kan men het zich niet veroorloven om ziek te zijn en het beetje dat overblijft is niet genoeg om elke investering te kunnen uitvoeren. Externe financiering is niet meer mogelijk in vergelijkbare situaties en ook niet meer terug te verdienen als we kijken naar de huidige bedrijfsomvang. De familie denkt op dit moment na over de verschillende scenario’s met wellicht een andere stip op de horizon.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure

Susanne Giesbers, recreatieadviseur & marketingexpert

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Op de eilanden nog veel kleinschalige accommodaties in verblijfsrecreatie
Op de eilanden nog veel kleinschalige accommodaties in verblijfsrecreatie

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Oosterend, het vergeten stukje Terschelling
Oosterend, het vergeten stukje Terschelling

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Terwijl dit om de hoek ligt is er geen enkele verbinding met de gasten

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Geen samenwerking in arrangementen met de leukste strandtent Heartbreak Hotel
Geen samenwerking in arrangementen met de leukste strandtent Heartbreak Hotel

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.