Onlangs zijn we gestart met Innovatie in Marketing, een nieuwe reeks online marketing trainingen, onder leiding van diverse internationale marketinggoeroe’s. Belangrijke onderlegger van de Masterclass zijn de principes van beïnvloeding van hoogleraar psychologie Robert Cialdini, al in 1984 door hem opgetekend. Zijn theorie is gebaseerd op de werking van het brein en wordt al jarenlang toegepast in slimme marketing technieken.
Wist je dat je de principes ook gemakkelijk online kunt toepassen? Website usability expert en trainer Martin van Kranenburg heeft de theorie vertaald en bespreekt de thema’s tijdens de cursus Innovatie in Marketing. Zijn belangrijkste tip: “Start sowieso met de eerste drie principes, want ik weet dat daar eenvoudig de meeste winst is te behalen!” De principes op een rij:
#1 sociale bewijskracht
“Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.” Sociale druk is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen. Bezoekers zijn onzeker, dus als ‘gelijkgestemden’ al eerder eenzelfde soort ervaring hebben doorgemaakt, dan wordt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger. Denk aan het effect van reviews maar ook aan het inzichtelijk maken van statistieken en cijfertjes. “Al 87 mensen gingen u voor” of “Score uit 349 beoordelingen” zijn teksten die de conversie verhogen.
#2 autoriteit
“Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.” Nog altijd is het zo dat slechts 14% de mening van een bedrijf vertrouwt en maar liefst 70% de mening van een ander. Autoriteit helpt bezoekers om een deel van hun onzekerheid weg te nemen. Denk eens aan de toepassing van logo’s van awards, lidmaatschappen en marktonderzoeken. Het geeft bezoekers van een website het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken.
#3 schaarste
“Op=op”. “Nog maar twee plaatsen beschikbaar!” Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om een twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken. Als een product zeldzaam is dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van het verlies. Geef een exclusief cadeau weg met een beperkte oplage of werk met tijdelijke acties.
#4 commitment en consistentie
Als bezoekers zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een binding met je hebben (commitment), zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen. Ze willen consistent gedrag vertonen, oftewel: als je A zegt, moet je ook B zeggen. Het aanmelden voor een nieuwsbrief is een van de meest bekende voorbeelden. Met een relevant aanbod kan de bezoeker worden verleid tot de uiteindelijke conversie: een daadwerkelijke reservering.
#5 sympathie
Hoe sympathiek is jouw bedrijf? Bezoekers zeggen het liefst ‘ja’ tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Met de wetenschap dat mensen meer sympathie hebben voor mensen die ze kennen, is het slim om je bezoekers en bestaande klanten te stimuleren om hun (positieve) ervaringen te delen. Maak gebruik van Facebook, LinkedIn en andere social media.
#6 wederkerigheid
Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen: voor wat, hoort wat. Er ontstaat een sociale verplichting om de gift op een zeker moment weer terug te betalen met een tegengift. Je staat in het krijt bij iemand. Gratis een cadeau, tips of kennis weggeven is de basis voor het creëren van het gevoel van wederkerigheid. Het moet wel betekenisvol, onverwacht en persoonlijk zijn.
Bonus #design = overtuigen
Webdesign is nog te vaak een ondergeschoven kindje. Vaak gaat veel tijd en aandacht uit naar de techniek, die ook goed moet zijn, maar daar ondervindt een bezoeker weinig tastbare meerwaarde van. Door interface design hogere prioriteit te geven kan het worden ingezet als concurrentievoordeel. Een onderscheidende gebruikerservaring die sterk is ontworpen, is voor veel bezoekers (onbewust) een reden om een website of applicatie als prettig te ervaren en te beoordelen. En dat kan al met eenvoudige trucs. Wat dacht je van de techniek om “echte mensen” te laten zien op je website?
[blank h=”30″]
[/blank]
[linkarea background_color=”accent4″ hover_color=”accent7″ href=”https://pleisureworld.nl//pleisureworld.nl/event/masterclass-innovatie-in-marketing/” target=”_self” icon=”” icon_color=”accent6″ icon_size=”62″ image=””]
Uitgelicht: Masterclass – Innovatie in Marketing
Wil je meer weten over de principes van Cialdini en hoe je ze kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Meld je dan aan voor de nieuwe Masterclass Innovatie in Marketing (start februari 2017) en breng gelijk je online strategie op orde.
[button id=”” style=”filled-small” class=”” align=”right” link=”https://pleisureworld.nl//pleisureworld.nl/event/masterclass-innovatie-in-marketing/” linkTarget=”_self” bgColor=”accent1″ hover_color=”accent1″ font=”24″ icon=”” icon_placement=”left” icon_color=””]Meer weten[/button]
[/linkarea]