Als we het hebben over rendement in recreatie denken we al snel aan de beloofde provisies voor kopers van recreatiewoningen. Maar hoe zit het eigenlijk met rendement voor de eigenaar van het vakantiepark zelf? Steeds vaker wordt aan ons als adviesbureau de vraag gesteld om doorrekeningen te maken naar exploitatieoverzichten en omzetprognoses op nieuwe ontwikkelingen.
Investeren om te investeren
Wordt het een nieuwe glijbaan? Gaan we investeren in een nieuw concept voor het restaurant, de supermarkt vernieuwen of kiezen we toch voor een reeks nieuwe accommodaties op het park? Werden vroeger deze keuzes gebaseerd op ondernemersgevoel of omdat toevallig een collega ondernemer in de sector het ook zo deed, tegenwoordig gelden wetten van cijfers en berekeningen. Niet in de laatste plaats omdat banken onzekerheden bijna volledig willen afdekken. Maar ook projectontwikkelaars stellen hun kaders bij.
Lukraak bouwen en verbouwen
Lukraak bouwen of verbouwen en er vanuit gaan dat de extra stroom gasten vanzelf wel op gang komt, is nog maar weinig ondernemingen gegeven. Voor elke nieuwe ontwikkeling geldt dat vooraf al duidelijk is dat hij bijdraagt in een hoger rendement. Dat is maar goed ook want er is nog altijd sprake van een enorm overaanbod van vakantieparken in Nederland en de thuismarkt lijkt alleen maar kleiner te worden. Nieuwe plannen moeten voldoen aan kwaliteitseisen die aansluiten op de consument van vandaag en morgen, of zorgen voor een gegarandeerde grootschaligheid waarin sprake is van een bijna gegarandeerde rendement.
Het professionele knip- en plakwerk
Gaan we investeren in een chillzone als we weten dat er geen jongeren op het park zijn? Betekent een uitbreiding in safaritenten per definitie opnieuw een hogere bezettingsgraad? Of waar zit het punt van verzadiging en wanneer wordt het tijd om het over een andere boeg te gooien? En als we gaan investeren in extra accommodaties op het park, weten we dan wel waar we onze doelgroep vandaan gaan halen?
Het zijn zomaar enkele vragen die bij ons opkomen als we ontwikkelplannen bestuderen. Nog te vaak is er sprake van “knip- en plak-werk” zonder te kijken of een investering wel van toegevoegde waarde is. Echt slim ondernemen gebeurt steeds meer op basis van cijfers, in plaats van op gevoel.
Onafhankelijk benchmark systeem
Capaciteitsberekeningen en omzetprognoses zijn aan de orde van de dag. In de komende maanden ga ik me daarom bezig houden met de ontwikkeling van ons eigen onafhankelijke benchmark systeem. Natuurlijk kunnen we geen appels en peren met elkaar vergelijken, maar toch kunnen we wel van elkaar leren. “Zomaar” investeren zonder zicht op de toekomst is er niet meer bij. Al was het alleen maar om nodeloze kosten achteraf of desinvesteringen te voorkomen.
Wilt u meer over weten over de ontwikkelingen en bent u bereid cijfers te delen voor meer inzicht? Meld u dan bij mij via susanne@pleisureworld.nl.
Susanne Giesbers, recreatieadviseur & benchmark specialist