Meer rendement in de tent?

Als we het hebben over rendement in recreatie denken we al snel aan de beloofde provisies voor kopers van recreatiewoningen. Maar hoe zit het eigenlijk met rendement voor de eigenaar van het vakantiepark zelf? Steeds vaker wordt aan ons als adviesbureau de vraag gesteld om doorrekeningen te maken naar exploitatieoverzichten en omzetprognoses op nieuwe ontwikkelingen.

Investeren om te investeren

Wordt het een nieuwe glijbaan? Gaan we investeren in een nieuw concept voor het restaurant, de supermarkt vernieuwen of kiezen we toch voor een reeks nieuwe accommodaties op het park? Werden vroeger deze keuzes gebaseerd op ondernemersgevoel of omdat toevallig een collega ondernemer in de sector het ook zo deed, tegenwoordig gelden wetten van cijfers en berekeningen. Niet in de laatste plaats omdat banken onzekerheden bijna volledig willen afdekken. Maar ook projectontwikkelaars stellen hun kaders bij.

Lukraak bouwen en verbouwen

Lukraak bouwen of verbouwen en er vanuit gaan dat de extra stroom gasten vanzelf wel op gang komt, is nog maar weinig ondernemingen gegeven. Voor elke nieuwe ontwikkeling geldt dat vooraf al duidelijk is dat hij bijdraagt in een hoger rendement. Dat is maar goed ook want er is nog altijd sprake van een enorm overaanbod van vakantieparken in Nederland en de thuismarkt lijkt alleen maar kleiner te worden. Nieuwe plannen moeten voldoen aan kwaliteitseisen die aansluiten op de consument van vandaag en morgen, of zorgen voor een gegarandeerde grootschaligheid waarin sprake is van een bijna gegarandeerde rendement.

Witte Raaf aan ZeeHet professionele knip- en plakwerk

Gaan we investeren in een chillzone als we weten dat er geen jongeren op het park zijn? Betekent een uitbreiding in safaritenten per definitie opnieuw een hogere bezettingsgraad? Of waar zit het punt van verzadiging en wanneer wordt het tijd om het over een andere boeg te gooien? En als we gaan investeren in extra accommodaties op het park, weten we dan wel waar we onze doelgroep vandaan gaan halen?

Het zijn zomaar enkele vragen die bij ons opkomen als we ontwikkelplannen bestuderen. Nog te vaak is er sprake van “knip- en plak-werk” zonder te kijken of een investering wel van toegevoegde waarde is. Echt slim ondernemen gebeurt steeds meer op basis van cijfers, in plaats van op gevoel.

Onafhankelijk benchmark systeem

Capaciteitsberekeningen en omzetprognoses zijn aan de orde van de dag. In de komende maanden ga ik me daarom bezig houden met de ontwikkeling van ons eigen onafhankelijke benchmark systeem. Natuurlijk kunnen we geen appels en peren met elkaar vergelijken, maar toch kunnen we wel van elkaar leren. “Zomaar” investeren zonder zicht op de toekomst is er niet meer bij. Al was het alleen maar om nodeloze kosten achteraf of desinvesteringen te voorkomen.

Wilt u meer over weten over de ontwikkelingen en bent u bereid cijfers te delen voor meer inzicht? Meld u dan bij mij via susanne@pleisureworld.nl.

Susanne Giesbers, recreatieadviseur & benchmark specialist

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.