Sterrenparade 4.5* – Vakantiepark Parc La Clusure, Ardennen

 

De grote onbekende

We zijn voor enkele dagen te gast in de Ardennen, bij Jan & Nympha Jehee, eigenaren van Vakantiepark Parc La Clusure gelegen in het Franstalige gedeelte van Belgie. Het was een bijzondere ontmoeting met verrassende observaties, persoonlijke ervaringen en pittige discussies tijdens het diner. Samen met zijn vrouw Nympha heeft Jan sinds 1992 gebouwd aan een Leading Camping met als hoogte punt het 25 jarig jubileum. Ook zijn Jan en Nympha sinds enige jaren mede eigenaar van Aux Rives du Soleil in Bourgogne en Ain Frankrijk. Mijn doel van dit bezoek was om de organisatie beter te leren kennen ter voorbereiding op de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst. Het Belgisch duurste vakantiepark Parc La Clusure is nog voor veel Nederlandse collega’s de grote onbekende.

Concurrentie in het zadel geholpen

“Weet je, wij hadden ooit zes campings in Belgie in ons bezit. Het was een camping kopen, oppimpen en weer afstoten. Het zijn voor zover je dat kunt vaststellen nu onze concurrenten”. Met zijn ‘Ardenne et Gaume campings’ was hij de voorloper op het huidige BestCamp dat je het beste kunt vergelijken als de Landal van de campingbranche! Dit betekent dat de organisatie zich met name bezighoudt met de totale marketing, naast management, beheer, verhuur en touroperator. Het is wat mij betreft een betere uitvoering dan Ardoer en wellicht dat de gehele campingbranche nu rijp is voor professionalisering en schaalvergroting. Het vakantiepark Parc La Clusure heeft zich aangesloten bij onder andere de ANWB, ADAC, ACSI, LeadingCampings, Caravan and Motorhome Club en BestCamp.

Een groot feest van herkenning

Het vakantiepark Parc La Clusure heeft ongeveer 500 plaatsen en de verdeling is 40/60 tussen vaste accommodaties en kampeerplaatsen. 70 procent bestaat uit Nederlandse kampeerders en de overigen zijn Belgen, Duitsers, Zwitsers en Engelsen. Er zijn enorm veel verschillende accommodaties en Jan laat ons weten dat hij sinds kort ook dealer is geworden van een Pools Chalet en we binnenkort dus weer wat nieuws kunnen verwachten. De ontvangst is hartelijk en ik heb nog nooit een vakantiepark meegemaakt met zo veel entertainers en vakantiekrachten. Er zijn 17 vaste krachten op het vakantiepark dat een jaarrond open is maar feitelijk opereert als een seizoensbedrijf. De kenteken herkenning van C.A.T. Control Systems is wat mij betreft het beste gastvrije ontvangst wat je een gast kunt bieden en zorgt voor minder hectiek bij de receptie. Ook de briefing bij het inchecken is heel goed getraind door de medewerkers en heeft een positieve uitwerking op de aankomst procedure voor de gasten. We merken dat ze met straffe hand getraind zijn en er is gesmeed aan een vriendenclub die de hele vakantieperiode garant staat voor heel veel vakantiepret. Opvallend is de uitgebreide welkomst envelop, het cadeautje voor nieuwe gasten bij aankomst, en de altijd even vriendelijke glimlach van het jonge goed geklede recreatieteam en de vakantiekrachten. Verantwoordelijk hiervoor is de partner van Jan, mevrouw Nympha Jehee die mij ook nog even een lesje heeft geleerd tijdens het diner. Voor insiders wil ik daar nog wel een keer onder het genot van een glaasje wijn een toelichting over geven!

Vrijwilligers moeten aan de bak

Niet eerder heb ik zo’n opvallende campagne binnen een recreatie bedrijf gezien met als doel de kosten voor de personele lasten te beperken. Echter, wij hebben te horen gekregen dat men door het ‘vrijwilligers’ beleid de service kan vergroten en daarmee dus ook de veiligheid, comfort en gastbeleving. We zien vrijwilligers die de EHBO post professioneel bemannen maar ook tuin liefhebbers voor de vele plantsoenen met bloemen en senioren die behulpzaam zijn in de horeca. Uiteraard dienen vrijwilligers zich professioneel op te stellen en zij mogen een maand gratis kamperen met een ‘eigen’ kampeermiddel, plus zij krijgen dagelijks een warme maaltijd met eenmalig een reiskosten vergoeding. Ook de bewaking is in handen van een vrijwillig echtpaar dat gepositioneerd is bij de ingang direct achter de slagboom en dit geeft een goed gevoel, Big Brother is Watching You.

Nu nog het overdekte zwembad

Het is volgens Jan Jehee Belgisch duurste vakantiepark, ondanks een traditioneel buitenzwembad. Weet u dat men hier gekozen heeft voor chalets met een grote living inclusief eettafel omdat het in de Ardennen wel eens wat koud en regenachtiger weer kan zijn en gasten wel eens gedwongen zijn om binnen te blijven. Dat maakt ook dat er volop nieuwe plannen voor een overdekt zwembad op vakantiepark Parc La Clusure zijn. Uiteraard denkt men ook over de financiering na en ziet men dat een uitbreiding van zo’n 100 vaste verhuur accommodaties de oplossing voor een duurzame exploitatie. De bezetting is gedurende de zomer periode bijna 9 weken 100% en een overdekt zwembad zal er aan bijdragen het voor- en naseizoen van impulsen te voorzien. Opvallend is dat het aantal recreatieve voorzieningen toereikend is maar minder dan bij vergelijkbare vakantieparken in Nederland. Het is de bijzondere natuurlijke ligging aan een zijtak van de Ourthe die kanovaren mogelijk maakt. Wandelen en mountainbiken zijn activiteiten die vanaf de camping plaats vinden. Er liggen plannen voor een totaal nieuw zwembad complex met een SprayPark, Water Creek en overdekt zwemgedeelte met 5 Super Glijbanen. Er ligt hier een investering van zo’n twee miljoen op de plank. De tweehonderdduizend extra exploitatie lasten zullen terug verdiend moeten worden in de tariefsverhouding en de toename van het bezettingspercentage in de schouderseizoenen.

Actief op de camping

Je kunt aan allerlei activiteiten meedoen op het park. In het programmaboekje is er een uitsplitsing van activiteiten naar leeftijden. Voor iedereen is er dus wat te doen. Kinderen kunnen er voor € 5.— een paspoort kopen en na afloop van elke activiteit krijgt men een stempel. Een volle kaart betekent een cadeautje. Met het aanbod van B-Adventure bestiert men een serieus Outdoor Adventure bedrijf waar je activiteiten kunt boeken zoals paintballen, kanoën, challenge parcours, klimmen en abseilen maar ook het stoere quadrijden. Je kunt zelfs een auto huren om er op uit te trekken. De reden van deze service is dat veel camperaars daardoor hun camper kunnen laten staan en even wat boodschappen kunnen doen of naar een bezienswaardigheid in de omgeving kunnen gaan. …Die avond liep ik mee met de fakkeloptocht over de camping.

Mia, keuken prinses van 74 jaar!

Het is een heerlijke proeverij wanneer je besluit te dineren in restaurant Le Val Joli. Een bijzondere menukaart met stevige tarieven naar Nederlandse maatstaven. Echter zien wij dat hele families op de aankomstdag al meteen gevallen zijn voor de menu kaart. Bij een volle bak zijn er maar liefst zo’n 6 F&B locaties met een gemiddeld aantal gasten van ca. 2000 bij een optimale bezetting. Een kiosk bij de grote speeltuin, een ijskar die rondrijdt over de camping bij heel mooi weer, BikiniBar bij het zwembad, Doegie’s Diner selfservice; een eetgelegenheid voor Pizza’s, gegrilde kip en snacks. Uiteraard ook de milkshake en softijs is verkrijgbaar. Geheel in Las Vegas style uitgevoerd. Een totaal andere aanpak verreist het Grand Café Le val Jo en restaurant Le Val Joli. Niet eerder heb ik op een camping een glas witte warme chocolademelk kunnen bestellen. De koffie komt bewust bij Peeze vandaan en alle producten worden driemaal per week vanuit Venray door Sligro geleverd. De eigen gebrande pure chocolaatjes bij de koffie worden lokaal geproduceerd. De gerechten worden geserveerd met de juiste side dishes en bestaan uit eerlijke gerechten in een Belgische maat en met smaak aangemaakt. Twee chef-koks zijn hiervoor verantwoordelijk. Een horizontale programmering met muziek bandjes maakt het helemaal af. Tijdens ons verblijf genoten wij van zo’n muziek act die ooit aantrad bij Hollands got talent. De gasten die zojuist het diner op hadden stroomden door naar het café en zongen mee uit volle borst. Wij konden niet achterblijven en zongen uiteraard ook mee… uit volle borst. Jan Jehee is een echte wijnkenner en heeft ‘gewoon’ 3 huiswijnen op de kaart staan. “Gasten kiezen vaak een huiswijn omdat men geen kennis heeft welke wijn nou lekker is en een huiswijn zal wel goed zijn. Die zijn dan bij ons ook van de beste kwaliteit.” Twee chef-koks zijn, samen met Mia van 74, verantwoordelijk voor de omzet dat in de horeca iets meer dan 15% bedraagt en dat er nog meer rek in zit.

,

Voor meer informatie, boekingen en reserveringen: www.parclaclusure.be

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Recreatie Adviseur

Jan Jehee komt spreken!

Wilt u zelf van deze grote onbekende in ons land het verhaal horen over zijn ruime ervaring in onze kampeerbranche? Als Belgisch duurste vakantiepark heb je wel lef en ook wat uit te leggen. Bezoek daarom ook de Vakdag ‘Het vakantiepark van de toekomst’ op 12 juni a.s. bij Recreatiepark TerSpegelt.
Kijk voor het programma: www.hetvakantieparkvandetoekomst.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.