#Dwarsdenker nr. 11
Je moest eens weten hoeveel uitnodigingen ik heb afgeslagen in de afgelopen weken om deel te nemen aan een van de vele livestream uitzendingen en Webinars. Ik ben er niet ingetrapt. Allemaal ‘kouwe kak’ die zo ver afstaat van de praktijk waar de huidige bedrijven in de vrijetijd mee worstelen. Dan heb je ook nog van die pretpark professors die ons dagelijks informeren waar ze nu weer hun -nutteloze- informatie ventileren in de media. Ik vrees voor het niveau van onze vrijetijdstudies en wat dat betekent voor de studenten die ingezet worden als adviseurs voor onze sector.
De hele toestand rondom de Coronaperikelen heeft ook een positieve keerzijde. Iedereen heeft het onvermogen gezien van een sector die niet in staat is gebleken om constructief samen te werken. Misschien is het tijd voor zo’n reactionaire club als Farmers Defence Force: Steun onze Recreatieondernemers. Steun elkaar! Je zou toch zeggen dat wij ook ooit zo’n clubje hebben opgericht onder de naam van Gastvrij Nederland? Dit zou de spreekbuis moeten zijn voor de totale markt in dag- en verblijfsrecreatie inclusief de horeca! Die paar bijeenkomsten die ik heb meegemaakt daar, waren de recreatieondernemers op een hand te tellen. De politiek en Koninklijke Horeca Nederland waren zelfs de grote afwezigen.
En dan is er opeens NBTC die ziet dat er in het buitenland niets te halen valt en een wervingscampagne start om geld weg te trekken uit de provincies. De DMO’s uit de provincies waren in rep en roer. Ik heb er een aantal gesproken die het eens waren met mijn betoog maar dit niet durfden te ventileren. Wat mij betreft moeten deze instanties de regisseurs worden voor versterking van de economische toeristische infrastructuur. In wat simpele bewoordingen, de recreatieondernemers in de regio helpen met hun business. Stoppen om cursussen te organiseren zoals bij Visit Veluwe of de Toolbox van de NBTC. Stop met dat -nutteloze- gedoe en zet experts aan het werk.
Maar ook HISWA RECRON kan nog weinig potten breken. De achterban geeft signalen af dat het weer de goede kant op gaat met deze club, maar dat zegt dan ook wel wat over diezelfde ondernemer. Het is toch de ANWB die een Camping Coronalabel lanceert en HISWA RECRON het nakijken geeft. Wat opvalt is dat veel belangenorganisaties heel druk zijn om zichzelf overeind te houden en intern gericht hun bestaansrecht rechtvaardigen met diensten en producten die in veel gevallen te ver af staan van de “echte” ondernemers door een gebrek aan kennis en expertise. Samenwerken is nog steeds niet van deze tijd blijkt maar weer.
Eens kijken of gedeputeerde Henk Brink geen loze belofte heeft gedaan waar bij goede internetstrategieën voor sales een subsidie klaar staat van €15.000,-. Op mijn reactie op LinkedIn heeft hij niet gereageerd. Ik stap nu naar de gemeente Borger-Odoorn om daar die € 15.000, – op te halen voor dit nieuwe concept wat ik ontwikkeld heb: www.receptie-puurexloo.nl.
PS: Uiteraard krijgt u van mij te horen of dit ook weer zo’n wassen neus is gebleken.
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme