#Dwarsdenker
Agile is de oplossing; De afgelopen maanden zijn voor menige recreatie ondernemer in een roes voorbij gegaan. Regelmatig zijn schema’s en planning verschoven naar later. Het is niet zo veel anders als vorig jaar en wie om zich heen kijkt ziet dat we er met z’n allen slechter voor staan. De ongelijkheid van generieke oplossingen en steunmaatregelen van de overheid knellen. Startende bedrijven vallen buiten de boot zoals een van mijn gewaardeerde advies projecten “The City” terwijl anderen hun waardevolste bezit dreigen te moeten verkopen. Denk aan de wilde leeuwen van Artis. Om nog maar te zwijgen over de totale evenementen branche, musea, pretparken bioscopen en vele anderen zoals de horeca. Iedereen gaat tot op het bot en tast in zijn reserves want opgeven, NU, is er niet bij. Wat opvalt is dat de medewerkers buitenschot blijven en die zouden ook een solidariteit korting op hun inkomen van 10% storten bij hun werkgever. Maar het is nog niet gedaan met de pret en dit jaar zal een transitie jaar worden naar het nieuwe normaal waarin corona een blijvertje zal zijn naast de griep en daarvoor structureel passende maatregelen normaal worden. Het knuffelen en handen schudden komt wel weer terug maar heel veel consumenten hebben andere wegen gevonden mede daar de beperkingen van de Lock Down en verdere aanpassingen. Mijn verwachting is dat dit jaar in het teken staat van grote aanpassingen binnen de eigen organisatie waar andere keuzes gemaakt zullen worden.
Waar jaren terug het adagio was om Indoor Faciliteiten te ontwikkelen zien wij nu een andere trend de juist de route kiest voor meer natuur en buitenleven. De Oerrr Speeltuin zal meer terrein winnen en wat ik al een aantal jaren verkondig is dat het investeren in standaard speeltoestellen niet meer van deze tijd is. Het gaat om Story Telling. Bedrijven die tot op heden als een stand alone activiteit opereerde, gericht op beperkte segmenten en persona’s zullen zich moeten aanpassen! De Heerenboeren groeien exceptioneel, een community waar de consument rechtstreeks vanaf het platteland haar groeten en fruit ophaalt en daarvoor een contributie betaald. Wie On-Line niet zichtbaar is behoord tot de verliezers van de toekomst. Zelfs een Action en de WIBRA hebben bakzeil moeten halen. Wil niet zeggen dat je via het On-Line kanaal ook direct geld kan verdienen. Niets is minder waar maar is een onderdeel van je 360 graden marketingcommunicatie model. Ook dat is onderdeel van je strategie kaart voor meer bezoekers, langer verblijf en hogere bestedingen. Maar zodra we weer mogen gaan bij de consumenten deze zomer alle remmen los.
Vergeet niet de tarieven bijtijds met minimaal 20% te verhogen. Noem het maar een Corona toeslag. Bedrijven die ik afgelopen jaar als Leisure Expert heb bijgestaan hebben dit allemaal uitgevoerd en het jaar 2020 met een gezond resultaat af kunnen sluiten. Het gaat erom je bedrijf aan te passen naar de nieuwe “tijd” en zien wij kansen voor verandering een aanpassingen voor jouw bedrijf. Wat deze gezondheidscrisis heeft duidelijk gemaakt waar de risico’s liggen. Anticyclisch investeren wordt nu gevraagd. Dus tast in jouw reserves kijk om je heen en durft te vernieuwen! Wie niets heeft gedaan zal veel trouwe klanten verliezen omdat zij op een andere wijze de wereld inkijken. Wat nu gevraagd wordt van ondernemerskwaliteiten is lef, durf maar bovenal agility.
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Agile staat letterlijk voor wendbaar, lenig en flexibel. Agile organiseren is een manier van denken, werken en organiseren. Het stelt organisaties in staat om snel en effectief in te spelen op veranderingen in de buitenwereld.