15% hogere prijzen: Inflatie slaat toe in Recreatie

#Dwarsdenker Alle signalen staan op rood de komende jaren, met prijsverhogingen aan de lopende band voor een dagje uit of een vakantie. De Pandemie is nog niet helemaal vaarwel gezegd en we worden overvallen door enorme prijsstijgingen. Dit zijn de effecten van het financiële opkoop programma van Europeesche Banken om de inflatie te beteugelen.

Toch hebben niet alle sectoren de afgelopen jaren last gehad van de financiën en hebben vakantieparken, recreatiemakelaars, retailers en thuisbezorgd cateraars goede zaken gedaan. De lage rente heeft de vermogende consumenten in handen van speculanten, ontwikkelaars, touroperators en recreatief vastgoed gedreven met extreme verhogingen van de verhuur tarieven en stijging van de gemiddelde koopprijzen van vakantiewoningen. Er dreigt zelfs een schaarste en voor de komende jaren verwacht ik stijgende prijzen voor een binnenlandse vakantie bij een van de vele bekende Touroperators.

De klad zit er in bij bedrijven uit de evenementenbranche, musea, bioscopen en dag attractieparken. Maar ook bij kleinere daguitjes van FEC’s – Familiy Entertainment Centers en Indoorspeeltuinen met de Bioscopen en Tropische Zwembaden. Zij hebben zoveel ingeleverd de afgelopen twee jaar dat de enorme achteruitgang in financiële reserve innovatie en investeringen onmogelijk maken. Ook de aankomende jaren zal een groot gedeelte van de te verwachte winsten moeten worden afdragen aan de eerder ontvangen steunmaatregelen. De markt in dag-uitjes ontkomt niet aan serieuze prijsverhogingen die verder gaan dan de jaarlijkse prijsaanpassing van het CBS en de verwachte inflatie van meer dan 7,5%.

Mijn advies? Een prijsverhoging, maar niet in kleine stapjes of kiezen voor een vechtmarkt met kortingen om zo meer aantallen in bezoekers te trekken. Daarnaast het verhogen van tarieven met minimaal 15% tijdens de tweede maand na opening van het seizoen. Gasten zijn niet zo opmerkzaam wat betreft een tariefverhoging in het lopende seizoen. Let op, je zult niet minder bezoekers trekken want de consument brandt het in corona opgestapelde geld in de zak, ondanks de hoge inflatie en het gegeven dat men minder te besteden heeft maandelijks. Wie te lang wacht met aanpassing van zijn prijsstrategie zal in de problemen komen.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.