Sushi marketing = geld stapelen!
Jaren geleden zette ik de Tenniskrant van Nederland op de markt. Het was een uitdaging om de grote oplage (wel 500.000 kranten) landelijk te verspreiden onder de doelgroep tennisliefhebbers. Ik zocht een goedkoper distributiekanaal dan via de krantenjongen van de grote dagbladen.
Uiteindelijk kwam ik op het ultieme idee om bij de grotere tennistoernooien, zoals die van Rosmalen, Alex Tennis Classics, Het Melkhuisje en ABN AMRO, pallets met tienduizenden gratis kranten bij de entree te plaatsen. Uiteraard pakte iedere tennisliefhebber een gratis krantje mee.
Om dit voor elkaar te krijgen had ik in de krant veel redactieruimte beschikbaar gesteld voor het betreffende toernooi, gevuld met interviews met bijvoorbeeld Jacco Eltingh, Paul Haarhuis en Richard Krajicek. Een idee dat later is overgenomen door het Algemeen Dagblad. Maar dat is niet de clou van dit verhaal.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Voorgeschiedenis van de sushi hype
Tijdens een van deze toernooien kwam ik in de business lounge, waar een soort foodtruck stond met een lopende band en Japanse bediening. Er kwamen gekleurde schoteltjes voorbij met op elke kleur een ander lekker hapje uit de Japanse keuken, zoals Sashimi, Tempura, California Rolls… u kent ze tegenwoordig wel. Elke kleur schoteltje was andere geprijsd, variërend van € 3,- en € 4,- tot zelfs ook een van € 7,50.
De slimmigheid zit hem hier in het aanprijzen van je waren voor een heel laag bedrag.
Het water liep mij in de mond en telkens als er weer wat lekkers voorbij kwam, pakte ik er weer een schoteltje vanaf. Deze eerste sushi ervaring van bijna twintig jaar geleden was een unieke food experience die zijn tijd ver vooruit was. Het afrekenen was schrikken: het gekleurde stapeltje schoteltjes voor mijn neus resulteerde in een totaalbedrag van dik boven de vijftig euro.
De slimmigheid zit hem hier in het aanprijzen van je waren voor een heel laag bedrag. De drempel om iets te proeven lag daardoor erg laag. Ach, een schoteltje kostte immers maar een paar euro… Dat is precies de crux van het verhaal.
Mede daardoor hou je er als consument toch een goed gevoel aan over
Uiteindelijk heb je meer betaald met al die schoteltjes dan voor een volledig driegangenmenu in een sushirestaurant, terwijl toch het gevoel overheerst van een aantrekkelijke deal. Mede daardoor hou je er als consument toch een goed gevoel aan over dat het allemaal lekker laag geprijsd was.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Anders dan up-selling
De term Sushi Marketing introduceer ik naar aanleiding van mijn ervaringen in de afgelopen zomer tijdens mijn rondreis door Engeland, Frankrijk en Duitsland. Dynamic pricing wordt al steeds meer toegepast in het gevecht om de consument. Nieuwkomers op de markt pakken het ook nog net even anders aan. Zo koop je een basic entreebewijs voor SandCastle (een waterpretpark in Blackpool, Engeland) en vervolgens kies je uit meerdere extra opties: een polsbandje voor de wellness, een bandje voor verblijf in een ‘Cabana’, een bandje voor de Extreme Waterslides en een bandje voor het all inclusive menu.
Vielen Dank für Ihren Einkauf
Bezoek je één van de vier vestigingen van Karls (in de regio rondom Berlijn) dan hoor je aan het eind van de dag: “Vielen Dank für Ihren Einkauf“. Er komen meer dan 1.3 miljoen bezoekers per jaar af op deze ’boerenattractie’ waar de aardbei centraal staat. Karls is een streekwinkel, restaurant en pretpark in één, met gratis toegang. Je betaalt alleen in de horeca, de winkel en voor sommige attracties. Alles bij elkaar opgeteld ben je hier al gauw meer dan veertig euro kwijt. Terwijl je het gevoel hebt van een gratis bezoek (en intussen laad je een tas met aankopen in de auto).
De rekening is aan het eind van de dag hoger dan in menig pretpark
In ons eigen land hebben we het voorbeeld van De Voltage. Het grootste Family Entertainment Center van Nederland met een oppervlakte van wel 10.000m2. Begin volgend jaar opent hier het indoor pretpark Kids Volt Adventure. Ook bij De Voltage past men het principe toe van Sushi Marketing: entree is gratis, je zit volop in de beleving en je betaalt alleen voor wat je leuk vindt. En de rekening is aan het eind van de dag hoger dan in menig pretpark.
Sushi Marketing is dus het stapelen van inkomsten uit losse componenten en staat haaks op het principe van een toegangskaartje. Voor menig recreatieondernemer is dit wellicht een nieuwe manier om een hoger rendement te bereiken!
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]