Making memorabele moments…en je vergeet wat het kost!
De afgelopen maanden ben ik druk met mijn zoektocht naar dé ultieme toeristische hotspot en niet zonder resultaat. Het zal u niet verbazen dat ik weer tegen een pareltje ben aangelopen, uit geheel onverwachte hoek. Eentje waar jullie als ervaren recreatieondernemers misschien de neus voor op zouden halen. Maar ik kan u verzekeren dat deze nieuwe ontdekking velen zal verbazen en de inspiratiebron zal zijn voor een ieder die op zoek is naar het beste voor zijn gasten. Naast de bungalowsector zou dit park wel eens net zo inspirerend kunnen zijn voor de ondernemers van onze topcampings die naarstig op zoek zijn naar het “nieuwe kamperen”.
De verrassing speelt zich geheel af buiten het zicht van de Hollandse consument maar ook de recreatieondernemers in ons land hebben deze parel nog niet op het netvlies staan. Dit keer ging mijn reis naar de andere kant van het kanaal, onder de rook van London. Samen met mijn reisgenoten Simon van Dijk (Van Egdom) en Peter Vriend (Camping De Bongerd) ontmoette ik Mike Henderson, implementation manager van het nieuwe CenterParcs Woburn Forest voor een rondleiding. Ook brachten we een bezoek aan het geheel gerenoveerde Elveden Forest in Suffolk. Dit park iets ten noorden is volledig op zijn kop gezet en voorzien van veel nieuwe snufjes en innovaties. Hoe anders zien wij hoe soms de oudere bungalowparken van bekende ketens in Nederland een kwijnend bestaan leiden…
Wie had ooit gedacht dat wij Hollanders, notabene ooit de bedenkers van het CenterParcs concept, nu naar Engeland moeten afreizen voor inspiratie?
[blank h=”30″]
[/blank]
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
This is Woburn
Vijfde park in UK, investering ca. 250 miljoen pond, oppervlak ca. 375 hectare, aantal hotel kamers 57, totaal aantal lodges 625, 2074 bedden (inclusief 2 persoons), ruim 1350 employees, ca. 500 medewerkers housekeeping, jaarlijks economische impuls t.b.v. regio ca. 20 miljoen pond, bezetting 97,5%.
[/column]
[blank h=”30″]
[/blank]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
We share the same brand
“We share the same brand,” laat Mike weten en dat is meteen ook de enige vergelijking met de collega’s op het vaste land van Europa. CenterParcs UK en CenterParcs Europe zijn twee totaal verschillende bedrijven met ieder zo hun eigen manieren.
Wie via Google zoekt naar CenterParcs komt terecht op de bungalowparken gelegen op het vaste land van Europa. Tot 2001 was ‘CenterParcs’ één bedrijf, zowel in de exploitatie als eigendommen, en tot 1989 was het bedrijf in Nederlands bezit. De vakantieparken op het Europese vasteland vallen onder het bedrijf ‘Center Parcs Europe’, een in Rotterdam gevestigde Nederlandse dochteronderneming van de Franse ‘Pierre & Vacances Center Parcs Group’. De parken in het Verenigd Koninkrijk vallen onder ‘CenterParcs UK’ zijn onlangs nog van eigenaar veranderd. Brookfield Property Partners nam de CenterParcs portefeuille over van private-equity owners Blackstone.
Het Europese vasteland telt 21 parken en heeft plannen voor uitbreiding door expansie o.a. in China. Center Parcs UK telt er 5 en hebben plannen voor een nieuw park in Ierland. Er is een duidelijk (cultuur) verschil in het DNA van beide organisaties als het gaat om aanpak en de wijze waarop men de exploitatie te lijf gaat. Bij de Engelse tak zie je dat innovatie telt, dat kennis wordt ontwikkeld van binnenuit en dat men zich laat inspireren door experts. We zien unieke attracties en een strategie dat een short break best wel wat mag kosten. Dat ligt dat voor de Europese tak heel anders. Hier heeft men innovatie op een zijspoor gezet en gaat alle ruimte en aandacht naar het exploiteren van onroerend goed. Wat de consequenties zijn van deze verschillende aanpak, laat zich ongetwijfeld zien.
Er is een duidelijk (cultuur) verschil in het DNA van beide organisaties als het gaat om aanpak en de wijze waarop men de exploitatie te lijf gaat
Kwaliteit heeft zijn prijs en dat is hier ook zichtbaar. Vragen wij voor een skelter een paar euro’s, bij Woburn Forest kost het minimaal vijfentwintig euro. Boogschieten doen wij misschien met de hele familie voor zo’n vijfentwintig euro, in Woburn zit je al gauw boven de honderd euro. Het meest verrassende is dat er voor alle activiteiten een wachtlijst is. Natuurlijk is hier deels het feit dat men slechts een weekend of midweek kan boeken debet aan dat men logischerwijs meer geld uitgeeft.
Doordat CenterParcs UK gekozen heeft om alles op en top uit te voeren. Het beste is de kids academy waarmee men ook bij het Hof van Saksen de handen op elkaar krijgt. In Engeland zet men nog even een paar tandjes meer en er zijn kosten noch moeite gespaard en ziet alles eruit als een plaatje. Kijk eens naar het verschil met de meeste knip- en knutselruimtes bij onze bungalow- en vakantieparken. De sporthal bij Woburn is om van te kwijlen en je ziet dat er daardoor ook volop gebruik van wordt gemaakt. “Heel belangrijk is wat de gast vindt van zijn verblijf,” laat Mike Henderson weten. Men steekt niet onder stoelen of banken dat men over de belevenissen van de gast zoveel mogelijk informatie wenst te verzamelen. Er wordt gewerkt met gastenpanels, enquêtes en met de basisgegevens uit de netto promotor score (geautomatiseerde performance tool voor waarderingsscores). Uiteraard is veel van die informatie verwerkt in het nieuwe park van Woburn Forest.
De sporthal bij Woburn is om van te kwijlen en je ziet dat er daardoor ook volop gebruik van wordt gemaakt
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Cabana’s de grootste verrassing van subtropical swimming paradise
Het traditionele Aqua Mundo concept verandert meer en meer naar een compleet water attractiepark met wellness en spectaculaire water- en bandenglijbanen. Ontwikkelingen die wereldwijd in de meest bijzondere outdoor waterparken te zien zijn, zie je terug bij Woburn Forest. Zelfs Elveden Forest heeft de Tornado in huis en beide parken hebben een gethematiseerde waterspeeltuin van Van Egdom. Het is toch wel een beetje de trots van Nederland wanneer men ook aan de andere kant kiest voor het Nederlandse bedrijf dat ooit de eerste waterglijbanen leverde aan Sporthuis Centrum (het voormalige CenterParcs).
Naast de waterspeeltuin krijgt ook de todler swimmingpool (peuters) meer belang in het totaal. Daardoor is het golfslagbad wel wat aan de krappe kant. De waterspeeltuin van Van Egdom is een trekker van jewelste en mede door dit succes zullen andere parken in de UK volgen. Opvallend blijft ook de aantrekkingskracht van de wildwaterbaan. Zelf heb ik er een gekneusde voet aan overgehouden. Ja, dat is de tol die je betaalt wanneer je kiest voor onderwater verlichting in een betonnen baan. Heel belangrijk is safety first en daarom zijn er voor alle kleine bezoekertjes gratis zwemvesten verkrijgbaar.
Zelf heb ik er een gekneusde voet aan overgehouden.
Verrassend zijn de Afrikaanse hutjes die ik tegen kwam: privé huisjes die verhuurd werden per dagdeel. Hele families trokken de portemonnee voor meer privacy, een eigen koelkast en een TV screen met lekkere ligbedden. Gewoon je eigen lodge in het tropisch zwembad… En dagelijks uitverkocht. Een van de medewerkers speelde als fotograaf en maakte in het water foto’s van hele families of jonge stelletjes met een baby op de arm. “Take home your memories”, is een totaal fotoconcept. Van alle bezoekers worden in de waterattracties overal door het hele tropische bad heen foto’s geschoten. Van het volgnummer op één van de TV schermen kan je later in de shop een, twee of drie items kopen, een sleutelhanger, magneet of notitieblok allemaal met jou in badkleding in actie. Het kost wel een paar centen maar ja “memorabel moments” zijn toch onbetaalbaar, nietwaar?
Het kost wel een paar centen maar ja “memorabel moments” zijn toch onbetaalbaar, nietwaar?
Niet onbelangrijk om te vermelden zijn de kluisjes van Ojmar met een oplossing waarbij je met een zwembandje een kluisje kunt bedienen. Je kunt het bandje tevens opladen met “credits” zodat je geen los geld of een portemonnee nodig hebt in het zwembad. Ik had nog niet eerder zo’n gebruikersgemak ervaren. De kleedruimtes waren top verzorgd, centrifuges waren aanwezig voor de natte badkleding en voor slecht 1 pond maakte je gebruik van de Haystack Dryers in dezelfde styling als de kleedhokjes. Hoe eenvoudig kan het zijn om op de deuren aan te geven wat de uitgang is? Een kleinigheidje misschien maar schoon is schoon. En knijpen wij vanwege de kosten niet de douche, zodat het wat minder warm aanvoelt? Hier kiest men voor optimaal comfort. De douches voelden heerlijk warm aan.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Hotel met indoor plaza annex sportcenter
In tegenstelling tot de oudere parken heeft men bij Woburn Forest gekozen voor de opzet van twee hoofdcentra. Bij binnenkomst was ik onder de indruk van de indoor plaza met naastgelegen hotelsuites en de Aqua Sana, drie etages met de meest innovatieve World of spa experience. Opvallend is de afwezigheid van een traditionele receptie. Wel is er een bookingsoffice waar je van alles kunt reserveren. Kijk eens op de homepage en ook daar valt de button op waar je meteen de activiteiten tijdens je verblijf kunt boeken.
Het aantal winkels maar ook de kwaliteit ervan zou niet misstaan in de Kalverstraat. Toevallig geldt voor de parken van CenterParcs UK dat overal de retail is uitbesteed aan een internationaal bedrijf dat de ervaringen heeft opgedaan bij internationale airports. Daarom is men in staat de collectie altijd door de seizoenen heen actueel te houden. De shops overstijgen Disney in de mate waarin ze met zorg zijn uitgevoerd. De medewerkers zijn naar maatstaven van CenterParcs UK getraind maar staan elders op de payroll. Uiteraard heeft men daardoor ook passende huuropbrengsten daar een groot gedeelte van het risico buiten het concern ligt. Men profiteert dus mee op basis van marge procenten. Dat geldt in zekere zin ook voor de horeca maar weer niet voor Starbucks. Deze “brand” heeft men in eigen beheer met eigen medewerkers, waarbij het resultaat dus ook navenant bijdraagt aan het totaal.
Er is werkelijk overal over nagedacht!
Engeland is het land van voetbal, rugby en cricket. Ik denk ze daarom maar liefst drie grote big TV screens hebben geplaatst zodat iedereen zijn favoriete sport kan volgen. En dan even niet te kneuterig, maar gewoon vijf meter breed en een paar meters de lucht in. Het bruist er van de activiteiten en het lijkt wel of alle gasten actief zijn. Zelfs de kids academy zit barstensvol. Of je nou kiest tussen het handboogschieten of schermen, alles gebeurt in een uitzonderlijke entourage. Er zijn zelfs automaten waar kinderen hun eigen favoriete beer met pluche kunnen laten vullen. Voor de baby’s is er een baby station met “gratis” dinerservice van Heinz. Er is werkelijk overal over nagedacht. Ouders geven hun kroost een potje en gaan niet terug naar de bungalow. Zo wordt de verblijfsduur verlengd en gaat daarmee de verblijfsduur en de besteding omhoog.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Amazing! World of spa experience, Aqua Sana
Een opkomende trend is de wellness en saunabeleving in badkleding. Zo heeft men in het oudere park Elveden Forest een Lagoon aan het tropische zwemmen toegevoegd. Men kan er met de hele familie de wellnessbeleving ervaren, zelfs met een baby op de arm. Volgens Mike Henderson is deze innovatie een antwoord op de te kleine whirlpool. Wie kent het niet: als er al een stelletje in zit, loopt de rest van de zwembadgasten door en durft men er vanwege de privacy niet bij te zitten. “En dat past dus niet zoals wij denken over onze gast ervaringen”, aldus Mike. Het zal niet lang meer duren dat ook de fervente naaktrecreant zich zal laten verleiden door deze bijzondere ervaring in de Lagoon.
Het hotel is via de trappenopgang verbonden met de World of spa. Wie dus een wellnness weekend of midweek arrangement boekt, zou bij wijze van spreken het bungalowpark niet in hoeven. Toch mag men van alle faciliteiten gebruik maken. Er zijn meer dan 25 verschillende soorten sauna ervaringen. Men heeft hier kleur, geur, smaak, geluid maar ook koud- en warmeffecten op zeer speciale wijze toegepast. Ook het aantal behandelingen dat men kan boeken is zeer uitgebreid en zowat uit alle hoeken van de wereld zijn de verschillende badgewoontes te beleven. Drie etages met elk hun typische beleving. Zoals ook het restaurant waar de catering volledig is ingespeeld op het gevoel van health en vitaliteit.
Vol is vol en bij vierhonderd bezoekers komt er niemand meer in om de kwaliteit te bewaken. De servicegraad is zo hoog dat badhanddoeken en badjassen “gratis” zijn terwijl de behandelingen en de entree de omzet brengen. Zijn wij daar bij ons juist niet te kneuterig in om ook voor alle details te laten betalen terwijl het aanbod daar niet op aansluit? Rust straalt werkelijk in alles uit en mij zit de badkleding niet meer in de weg. De sneeuwcabine maar ook de zoutgrot zijn standaard objecten en vernieuwend zijn de talrijke soorten exotische warmtebronnen met speciale geuren en muziek waarbij je even wegdroomt en in een andere wereld verzeild raakt. Zodra je je ogen opent en naar buiten kijkt voel je de aanwezigheid van de natuur en het bos waar op de heuvel de lodges zijn gebouwd.
Zijn wij daar bij ons juist niet te kneuterig in om ook voor alle details te laten betalen terwijl het aanbod daar niet op aansluit?
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
De beste innovaties op een rij
Nog niet aan bod geweest zijn onze ervaringen met de medewerkers. Het is ongelooflijk maar werkelijk niet te geloven met welke persoonlijke interesse je wordt aangesproken. Nou is ons het gedrag van de respectvolle Engelse bevolking wel bekend maar dit slaat werkelijk alles, in positieve zin. Ook het aandeel echt “oudere” medewerkers gaf mij tijdens deze trip een huiselijk gevoel. Hoe anders ligt dat nu bij onze ervaringen in eigen land!
Nog een paar bijzonderheden in willekeurige volgorde;
- Cashless payment, je registreert je met een veiligheidsarmband en opent daarmee de deuren van je bungalow, kluisjes in het zwembad, bezoekt World of spa en betaalt je drankjes.
- Drie big TV screens naast elkaar. Het is het formaat dat de gasten bindt en met drie verschillende programma’s een soort bioscoop.
- Een baby foodstation waar jonge ouders gratis maaltijden (uit potjes) van Heinz kunnen opwarmen. Hierdoor blijft men en gaat niet naar de bungalow voor een hazenslaapje en verhoogt hiermee de omzet.
- De Haystack Dryers (de droogmachines voor natte kleding) in dezelfde look and feel als de omkleedhokjes.
- Take home your memories; een retail- souvenirconcept waarbij op verschillende attractiepunten in het tropisch zwembad foto’s gemaakt worden die op items worden geprint.
- De Cabana’s; leuke, originele en sfeervolle Afrikaanse blokhutjes met TV screen, ligbedden en ijskast voor optimale privacy in het tropisch zwembad.
- Clip ’n Climb; nieuwe sensatie van het klimmen voor jong en oud en gebruikers zijn laaiend enthousiast. Veel passieve recreatie door kijkers en weinig oppervlakte in gebruik.
- Retail is één van de drie meest populaire bezigheden naast wandelen en fietsen. Vandaar veel aandacht voor alle retail maar in het bijzonder de winkel alleen voor kinderen.
- Waterspeeltuin van eigen bodem door Van Egdom. Een aanvulling op het meer bekende standaardprogramma van het tropisch zwembad.
- Co-branding; samenwerking met derden van buiten de core business. Zo is Starbucks één van de vele voorbeelden waarmee men kiest voor “branding”, uitbesteding en samenwerking.
Als ik echt alle bijzonderheden naast elkaar had gezet, hadden het er wel twintig kunnen zijn. Vandaar dat ik de recreatieondernemers die op zoek zijn naar de details voor inspiratie en innovatie uitnodig om mee op studiereis te gaan en zelf te ervaren hoe bijzonder deze twee parken zijn.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur
Meer informatie over Woburn Forest of Elveden Forest
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/5″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Top of the bill
Het gaat te ver om alles tot in details te beschrijven van wat Woburn Forest tot de voorbeeldlocatie van Nederlandse parken maakt. Ook het tweede bungalowpark Elveden Forest biedt voldoende innovatie en laat zien hoe men met een bestaand park opnieuw kan verrassen. Daarom nodigen wij u uit voor een inspiratiereis naar de UK. Wilt u erbij zijn? Stuur een e-mail en wij reserveren een plaats op de deelnemerslijst. Let op! Deze reis vindt plaats in januari en februari van 2016 en zal slechts met een select gezelschap plaatsvinden. De voorinschrijving bedraagt € 150,- p.p. excl.btw. De definitieve reissom wordt m.i.v. december gepubliceerd. Stuur uw verzoek met uw aanmelding van uw voorinschrijving naar hans@pleisureworld.nl. Het aantal deelnemers is beperkt en vol = vol.