Sportainment verovert Europa

Sportpretpark Sparkx opent in Hasselt
met meer dan 50 uitdagende sporten

Auteur: Hans van Leeuwen

Toen wij tien jaar geleden het boek “De opmars van de Family Entertainment Centers in Europa” publiceerden, waren deze F.E.C.’s nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin. In die tijd voorzagen wij al dat er een stormachtige ontwikkeling zou gaan plaatsvinden door het clusteren van meerdere activiteiten onder een dak. Meer ticketverkoop, langere verblijfsduur en daardoor hogere bestedingen in de horeca. Attracties als golwgolf, lasergamen, trampolineparken, sim racing, VR games, esports, arcade games en zelfs klimparken werden toegevoegd. De term Family Entertainment Center, die destijds over kwam waaien uit de VS, is achterhaald. Nieuwe concepten doen hun intrede op de markt als Indoor Entertainment Center of Multi Activity Center, en wie weet waar deze ontwikkeling verder naartoe gaat. Een van de nieuwste trends is te vinden bij Sparkx in Hasselt, waar een waar indoor sportpretpark is geopend. Samen met collega Leisure Experts Reinoud van Assendelft de Coningh, Richard de Bruin en Alex Kwakernaat brachten wij een bezoek aan dit nieuwe concept.

Op naar duizend vestigingen van
sportpretpark Sparx in heel Europa

Michiel van Schaik & Mathieu Renier, mede-oprichters van Sparkx, leiden ons rond langs de meer dan vijftig verschillende sportactiviteiten. “Wij zijn sinds mei van vorig jaar geopend en lopen nu zo’n vijftienduizend bezoekers voor op de prognose voor het eerste jaar.  Het idee van een overdekt sportpark is ontstaan tijdens het reizen in Azië voor een vorige job bij Decathlon, de grootste sportwinkel van Europa. De locatie in Hasselt beslaat drie verdiepingen, heeft ca. 3.500m2 met mogelijkheden voor uitbreiden naar buiten op het dak. “Het zou eerst een trampolinepark worden dus hebben wij ons moeten aanpassen met ons totale concept om het zo optimaal mogelijk te gebruiken. Wij hebben nu 38 verschillende sportattracties waarmee je meer dan vijftig verschillende sporten kunt beoefenen. Wij houden vanaf de start een duidelijke visie en strategie voor ogen. Zo vinden wij Meer en gezonder bewegen” belangrijk.
Ook wilden we dit concept snel op de markt introduceren. We geloven dat er in de toekomst meerdere sport vestigingen zullen komen.  Lukt het uitrollen niet snel genoeg, dan voorzien wij een franchiseformule om alsnog de schaalvergroting te realiseren. De verwachting is dat er eerst in België nog een tweede vestiging zal openen, waarna de stap naar  Noord-Frankrijk of Nederland wordt gezet. In beide landen lopen al zoekopdrachten voor het vinden van de juiste locatie. Uiteindelijk denken wij dat in Nederland plaats is voor 3 tot 5 vestigingen van Sparkx,”
aldus Mathieu Renier.

Wat maakt Sparkx tot een “sportpretpark”?

Dat begint al bij het boeken van een ticket. Je koopt een kaartje voor 1, 2, 3 of 4 uur. Bij aankomst kan je zelf je profiel laden. Dit profiel is een soort digitale scorekaart in de vorm van een soort hologram, ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt. Zodra je ingecheckt bent wordt dit gekoppeld aan een polsbandje en kom je de sportarena binnen en mag je zelf kiezen welke “sportattractie” jij wilt gaan beoefenen. Het 1-uurs-tarief van € 11,95 p.p. is om jongeren het gevoel te geven dat het uitje niet te duur is. Wie zoveel mogelijk sporten wil spelen, is best meer dan drie uur binnen. Net zoals bij een pretpark moet je soms achteraan aansluiten in de rij. Bij sommige attracties staat een crewmember voor een veilige bediening of als coach.

Elke bezoeker kan bij Sparkx verschillende sporten proberen en misschien wel onontgonnen talenten ontdekken. Sparkx wil mensen laten proeven van klassiekers, eventueel met een twist, maar ook radicaal nieuwe sporttakken. Een greep uit het aanbod: golf, voetbal, schaatsen, handboogschieten, batting-cage, Japanse Hado, curling, sim racing, boksen, schermen, paragliding maar ook een ninja parcours en een hangglider waarin je hangend aan het plafond door de lucht slingert. VR, AR en sport gaan bij Sparkx hand in hand. Toch heeft men gekozen voor een grote meerderheid fysieke inspanningen waarbij je je sportief kunt meten met familie, vrienden of collega’s. Het is beslist ook een perfect uitje voor scholen en sportverenigingen. Bordjes bij de attracties geven aan hoe groot of hoe oud je moet zijn om ze te gebruiken. Het aanbod start vanaf 4 jaar. De capaciteit ligt bij zo’n 400 spelers tegelijkertijd en betekent per dag een top van tweeduizend.

Attractiewaarde van het Sparkx-concept

De catering is uitbesteed aan het concept EEET Well en sluit wat aan op de sportieve entourage met een gezonde hap. Wie wil gaan sporten, koopt ter plaatse een ticket of reserveert op voorhand online een slot voor een bepaalde tijd. Voor 1 uur sporten tijdens de week betaalt een kind jonger dan 10 jaar 11,95 euro en een volwassene 14,95 euro. In het weekend en op
vakantie- en feestdagen is dat voor kinderen jonger dan 10 jaar 13,95 euro en voor volwassenen 16,95 euro. Daarnaast bestaan er ook abonnementen voor zes maanden en aangepaste formules om alleen één bepaalde attractie te gebruiken. Sparkx is elke weekdag open van 14u tot 22u. Op woensdagmiddag opent het park 2 uur vroeger en kan je er terecht vanaf 12u. Tijdens het weekend zijn er aangepaste openingsuren met op zaterdag toegang van 10u tot 22u en op zondag van 10u tot 20u. Tijdens schoolvakanties gaat Sparkx vroeger open, elke dag om 10u.

De attractiewaarde van het Sparkx-concept brengt zelfs bezoekers die bereid zijn om meer dan twee uur te reizen! Ondanks dat er nog veel details uitgewerkt moeten worden is het toegankelijk maken van een overweldigend aanbod, waaronder ook bijzondere en onbekende sporten, de basis voor succes waarbij je je ook nog eens niet bovenmatig hoeft in te spannen en te zweten. Bewegingsarm is waar de huidige gaming generatie zich prettig bij voelt.
Voor meer informatie: https://sparkx.com/

Auteur: Hans van Leeuwen;
Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Pleisureworld
Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    :
hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
web       :
www.pleisureworld.nl

 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.