‘Sportainment’ van Sparkx verovert Europa

Sportpretpark Sparkx opent in Hasselt met meer dan 50 uitdagende sporten

Auteur: Hans van Leeuwen

Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin. In die tijd voorzagen wij al dat er een grootschalige ontwikkeling zou gaan plaatsvinden door het clusteren van meerdere activiteiten onder één dak.

En inderdaad: in de loop der jaren werden er attracties als glowgolf, lasergamen, trampolinespringen, sim racing, VR games, E-sports, arcade games en zelfs klimparken aan toegevoegd. Deze extra activiteiten brachten een langere verblijfsduur, meer ticketverkoop en hogere bestedingen in de horeca met zich mee.

De term Family Entertainment Center, die destijds over kwam waaien uit de VS, is achterhaald. Nieuwe concepten doen hun intrede op de markt, zoals een Indoor Entertainment Center of Multi Activity Center. Wie weet waar deze ontwikkeling verder naartoe gaat!

Sportainment

Een van de nieuwste trends is te vinden bij Sparkx in het Vlaamse Hasselt, waar een heus indoor sportpretpark is geopend. Samen met collega-leisure experts Reinoud van Assendelft de Coningh, Richard de Bruin en Alex Kwakernaak bracht ik een bezoek aan dit nieuwe concept, dat men zelf als ‘Sportainment’ bestempelt.

Van reis naar realiteit

Michiel van Schaik en Mathieu Renier, mede-oprichters van Sparkx, leiden ons rond langs de meer dan vijftig verschillende sportactiviteiten. “Wij zijn sinds mei van vorig jaar geopend en lopen nu zo’n vijftienduizend bezoekers voor op de prognose voor het eerste jaar. Het idee van een overdekt sportpark is ontstaan tijdens het reizen in Azië, voor een vorige job bij de grootste sportwinkel van Europa, Decathlon.”

Groei met visie

De Sparkx-locatie in Hasselt telt 3500 m2, beslaat drie verdiepingen en kent een mogelijkheid om uit te breiden naar buiten, op het dak. Van Schaik kijkt trots naar de diverse toestellen. “Het zou eerst een trampolinepark worden, dus moesten wij ons aanpassen met het totale concept om het zo optimaal mogelijk te gebruiken. Wij hebben nu 38 verschillende sportattracties, waarmee je meer dan vijftig verschillende sporten kunt beoefenen. Wij houden vanaf de start een duidelijke visie en strategie voor ogen. Denk aan meer én gezonder bewegen.”

Renier vult aan: “We wilden dit concept snel op de markt introduceren. We geloven dat er in de toekomst meerdere sportvestigingen zullen komen. Lukt het uitrollen niet snel genoeg, dan voorzien wij een franchiseformule om alsnog deze schaalvergroting te realiseren.”

Overal in Europa

Niet alleen nationaal, maar ook internationaal voorziet het tweetal groei. “De verwachting is dat er eerst in België nog een tweede vestiging zal openen, waarna de stap naar Noord-Frankrijk of Nederland wordt gezet. In beide landen lopen al zoekopdrachten voor het vinden van de juiste locatie. Uiteindelijk denken wij dat in Nederland plaats is voor 3 tot 5 vestigingen van Sparkx.”

Wat maakt Sparkx tot een ‘sportpretpark’?

Een bezoek aan Sparkx kan aanvoelen als een uitje naar een pretpark. Dat begint al bij het boeken van een ticket. Je koopt een kaartje voor 1, 2 of 4 uur. Bij aankomst kan je zelf je profiel laden. Dit profiel is het best te vergelijken met een digitale scorekaart in de vorm van een soort hologram, ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt. Zodra je ingecheckt bent, wordt dit gekoppeld aan een polsbandje. Dan kom je de sportarena binnen en mag je zelf kiezen welke ‘sportattractie’ je wilt gaan beoefenen. Bij sommige attracties staat zelfs een medewerker, of moet je in een wachtrij plaatsnemen. Net als in een pretpark!

Tarieven en tijden

Het 1-uurs-tarief (14,95 p.p.) is om jongeren het gevoel te geven dat het uitje niet te duur is. Wie twee uur langs wil komen, betaalt 24,95. Wie zo veel mogelijk sporten wil spelen, kan het beste kiezen voor een bezoek van 4 uur. Dit kost 32,95. De tarieven kunnen iets hoger zijn tijdens weekenden of vakanties. Voor bezoekers met een beperking en voor kinderen onder de 10 jaar gelden lagere tarieven. Daarnaast zijn er verschillende andere toegangsformules, waaronder een vorm waarbij je slechts toegang koopt tot één attractie. Ook zijn er halfjaarabonnementen verkrijgbaar voor 129,95. Sparkx is van woensdag tot en met zondag geopend.

Een cocktail aan sportopties

Elke bezoeker kan bij Sparkx verschillende sporten proberen en misschien wel onontgonnen talenten ontdekken. Sparkx wil mensen laten proeven van klassiekers, eventueel met een twist, maar ook van radicaal nieuwe sporttakken. Een greep uit het aanbod: golf, voetbal, schaatsen, handboogschieten, slagkooi, Japanse Hado, curling, boksen, schermen en paragliding. Verder is er ook een ‘ninjaparcours’ en een hangglider, waarin je hangend aan het plafond door de lucht slingert.

Sporten, simulaties en smullen

Er zijn niet alleen fysieke inspanningen te leveren (hoewel deze wel in de meerderheid zijn): er zijn ook VR- en AR-opties, zoals sim racing. Op die manier kunnen familie, groepen vrienden en collega’s, scholen of sportverenigingen ook meerdere terreinen verkennen, van gamer tot hardcore sporter. Bezoekers vanaf 4 jaar kunnen zich al uitleven en er kunnen 400 spelers tegelijkertijd in de weer zijn. Dat betekent op een reguliere dag dat 2000 mensen Sparkx kunnen bezoeken. Die kunnen er ook allemaal een hapje eten: de catering is uitbesteed aan het concept eeetwell (inderdaad, met 3 e’s achter elkaar en zonder hoofdletter).

Attractiewaarde van het Sparkx-concept

Waar ligt nu de succesfactor van Sparkx? Waarom rijden sommige mensen twee uur om er te komen? Dat is de optelsom die we net hebben gemaakt. Een overweldigend aanbod met bekende én onbekende sporten. Er zijn zowel fysieke sporten als technologische oplossingen zoals VR en AR. Door deze technologie vind ik het ook geschikt voor de huidige generatie van gamers. En dat allemaal in een gloednieuw complex! En ondanks dat er nog veel details moeten worden uitgewerkt, heeft het toegankelijk maken van een overweldigend sportaanbod goed uitgepakt!

Kijk voor meer informatie op www.sparkx.com

 

Auteur: Hans van Leeuwen;
Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Pleisureworld
Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    :
hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
web       :
www.pleisureworld.nl

 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.