Diergaarde Blijdorp breidt zijn rol als koploper in edutainment verder uit. Met de app Expeditie Blijdorp biedt het park een innovatieve manier van leren en beleven. In slechts 14 weken leverde de app ruim 21.000 uur educatieve interactie op, het equivalent van 21.000 biologielessen.
De app is een digitaal verlengstuk van het fysieke parkbezoek. Via gamification en beloningssystemen worden bezoekers gestimuleerd om actief te leren – zowel in het park als thuis. Bezoekers ontdekken dieren, krijgen natuurquizzen en worden beloond met badges en voordelen.
Edutainment als merkstrategie
CMO Carolien Ottjes ziet in deze aanpak meer dan alleen een leerinstrument. “De 21.000 uur aan educatie laten zien dat we goed inspelen op een belangrijke trend: recreatie waarin bezoekers niet alleen beleven, maar ook bijleren.” De app versterkt de positionering van Blijdorp als educatief merk, en maakt deel uit van een bredere loyaliteitsstrategie in samenwerking met bureau DPDK (2023–2026).
Gedragsverandering als ambitie
Met de app wil Blijdorp meer dan informeren. Het park streeft naar gedragsverandering en diepere betrokkenheid bij natuur en duurzaamheid. Dat maakt de digitale expeditie niet alleen relevant voor de bezoeker, maar ook voor de maatschappelijke impact van het park.
WNF haakt aan op schaalbaar platform
Het Wereld Natuur Fonds is inmiddels ingestapt met een eigen route over schildpadden. Daarmee krijgt de app ook een educatief platformkarakter. Nieuwe routes en interactieve elementen staan gepland voor 2025, waarmee Blijdorp inzet op verdere groei van digitaal engagement.

Bekijk ook andere artikelen...

Camperonderzoek 2025: Van sociale voorkeur tot smaakgrenzen. Kampeerder kiest bewust en eet lokaal
De moderne kampeerder blijkt verrassend selectief. Niet alleen qua uitrusting of bestemming, maar ook in sociale omgang. Uit het Groot Nationaal Camperonderzoek 2025 van camperdeelplatform Goboony blijkt dat stereotypen en voorkeuren ook op de camping volop leven. 43% beoordeelt medekampeerders op hun campertype. 70% geeft de voorkeur aan buren met een vergelijkbare leeftijd of reissamenstelling. […]

Zaanse Schans klimt naar tweede plek in landelijke top dagattracties, erfgoedlocatie passeert het Rijksmuseum
De Zaanse Schans is in 2024 opgeklommen tot de tweede plek in de ranglijst van best bezochte dagattracties van Nederland. Met meer dan 2,6 miljoen bezoekers laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum achter zich. Dat trok dit jaar 2,5 miljoen bezoekers. De Efteling behoudt de eerste positie met 5,6 miljoen bezoeken. De cijfers komen uit de […]

Maastricht heeft het sterkste stadsmerk van Nederland
Maastricht is uitgeroepen tot het sterkste stadsmerk van Nederland. Dat blijkt uit het nieuwe Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Voor dit onafhankelijke onderzoek is gekeken naar alle 342 Nederlandse gemeenten. Maastricht eindigt dit jaar voor het eerst op de eerste plaats. De stad scoort hoog op drie belangrijke onderdelen: bekendheid, waardering […]

Polyned sluit zich aan als trotse partner van PleisureWorld: Iconische overkappingen voor de leisurebranche
De wereld van leisure verandert snel. Steeds meer ondernemers willen hun gasten het hele jaar door laten genieten van de buitenlucht. Comfort, uitstraling en beleving worden steeds belangrijker. Daarom is Polyned nu officieel partner van PleisureWorld, het kennisplatform voor de recreatiesector. Samen zetten we ons in voor slimme en aantrekkelijke buitenruimtes waar mensen kunnen spelen, […]

Europa-Park viert 50-jarig jubileum: Feesten onder de sterren
In 2025 viert Europa-Park zijn 50-jarig bestaan. Wat ooit begon als een park met vijftien attracties en eenn toegangsprijs van omgerekend 2,50 euro, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend leisuremerk in Europa. Met meer dan 100 attracties, zes hotels en een eigen waterpark is het park meer dan een dagje uit, het is een bestemming […]

Zomerspecial zet MBO in de spotlight
Deze zomer starten Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen met een nieuwe podcastreeks: “MBO – Mega Belangrijk Onderwijs! – De podcast”. In deze zomerspecial vertellen professionals uit de leisuresector hun verhaal. Wat hen verbindt? Hun carrière begon op het mbo. De serie laat zien hoe belangrijk mbo’ers zijn voor de vrijetijdssector. Van parkmanagers tot artiesten […]

Hollywood Entertainment Center, de nieuwste generatie FECHotspot van fun, food, drinks en social engagement
We zijn in Rotterdam, op de plek waar in 2016 de eerste GlowGolf-locatie van Hollywood het levenslicht zag. Eigenaar Peter van Leeuwen, eerder actief in de wereld van videotheken, stapte als één van de eersten in deze opkomende markt. Van videotheken naar Hollywood: een positieve link die snel gelegd is. Wat eerst opereerde als GlowGolf-keten […]

BommelWereld zet Marveld Recreatie op de kaart. De opmars van de (pretpark)vakantie in de Achterhoek
Wij zijn aanbeland in de Achterhoek, voor een interview met een prominent figuur in recreatieland: Edwin Bomers van Marveld Recreatie. Of ja, interview, eigenlijk is het meer een weerzien van twee eigenwijze recreatiefiguren onder elkaar. Ooit was Senior Bomers een klant van Mega Sport & Recreatie, lang vervlogen tijden dus, met de Vlaamsche Volksspelen. Door […]

DierenPark Amersfoort zoekt nieuwe leden voor Kinderpanel
DierenPark Amersfoort is op zoek naar nieuwe kinderen voor het Kinderpanel. Het huidige panel stopt en geeft de plek door aan tien nieuwe jonge fans van dieren en natuur. Deze kinderen krijgen een actieve rol. Ze mogen meedenken over hoe het dierenpark en de natuur nog beter kunnen worden. “De meningen van kinderen zijn voor […]

Fien & Teun en Mike & Molly tekenen muziekcontract bij Sony Music
In de A’DAM Toren in Amsterdam hebben Fien & Teun samen met hun schapenvriendjes Mike & Molly een contract getekend bij Sony Music. Deze bekende boer en boerin zijn razend populair bij jonge kinderen en komen uit de creatieve stal van Van Hoorne Studios. Na interesse van meerdere partijen is nu gekozen voor Sony Music. […]

Hof van Saksen genomineerd voor Drentse onderneming van het jaar
Het familiepark Hof van Saksen in Nooitgedacht is genomineerd voor de titel Drentse onderneming van het jaar 2025. De verkiezing beoordeelt organisaties op hun marktpositie, innovatievermogen en maatschappelijke betrokkenheid. Voor het eerst maakt Hof van Saksen kans op deze regionale prijs. Kwaliteit en samenwerking als uitgangspunt Volgens General Manager Frank Bulthuis is de nominatie een […]

Recreatiepark de Leistert opnieuw bekroond met ACSI Award voor Beste Camping van Nederland
Recreatiepark de Leistert in Roggel is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot ‘Beste Camping van Nederland’ tijdens de ACSI Awards 2025. De Limburgse onderneming bevestigt daarmee opnieuw haar leidende rol binnen de Nederlandse kampeer- en verblijfsrecreatie. De award is het resultaat van een grootschalige publieksverkiezing onder Europese kampeerders, georganiseerd door campingspecialist ACSI. In […]