Een op drie Nederlanders heeft dit jaar minder geld voor vakanties

36 procent jongeren bespaart liever op gezondheid dan op vakantie(s)

Amsterdam, 15 januari 2025 – Maar liefst dertig procent van alle Nederlanders verwacht in 2025 minder geld te besteden aan vakanties dan een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.045 volwassen Nederlanders. Ondanks een krapper vakantiebudget zijn veel ondervraagden niet van plan minder vaak, ver of lang te reizen. Zo zegt bijna een kwart van alle Nederlanders liever te beknibbelen op tandarts- en/of dokterskosten dan op hun vakantie(s). Onder jongeren bedraagt dit zelfs meer dan een derde van alle ondervraagden.

Opvallend genoeg besparen jonge mannen veel vaker op hun gezondheid om meer geld over te houden voor vakantie(s) dan hun vrouwelijke evenknieën: 42 procent tegenover slechts 31 procent. “Ondanks dat het leven voor veel Nederlandse jongeren er het afgelopen jaar niet goedkoper op is geworden, laten deze resultaten zien dat zij niet bereid zijn om in te leveren op hun reislust”, zegt Mira van Houwelingen, Chief Marketing Officer bij CheapTickets.nl. “Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën, slim te boeken én op een andere manier naar je reis te kijken, kun je ook met een beperkt budget al heel ver komen.”

Geen concessies

Een krappere portemonnee heeft slechts een beperkt effect op onze reisbewegingen, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 31 procent van alle Nederlanders denkt dit jaar minder ver te reizen, 29 procent minder vaak en 28 procent minder lang. Jongeren zien dit anders zij verwachten vooral minder lang te reizen, gevolgd door minder ver en minder vaak. Om geen concessies te hoeven doen, zoeken reizigers steeds creatievere oplossingen om met een klein(er) budget even ver én vaak op vakantie te kunnen gaan. Zo neemt een respondent pakken havermout mee, om niet te hoeven betalen voor ontbijt en kiest een ander bewust voor een verblijf in een “enge buitenwijk” om geld te besparen. Ook worden er geregeld dingen ontvreemd uit restaurants en hotels, proberen meerdere respondenten zoveel te eten van het ontbijt dat ze de lunch kunnen overslaan en stopt één reiziger zoveel mogelijk zware bagage in zijn jas om niet extra te hoeven betalen voor zijn bagage.

Voor een prikkie

Om reizigers in het aankomende jaar zoveel mogelijk uit hun vakantiebudget te laten halen, lanceert CheapTickets.nl vanaf vandaag de campagne ‘voor een prikkie’ in samenwerking met budgetreisexpert Luc Simons (reizen met Luc). Van Houwelingen: “Luc laat in deze miniserie zien hoe je met een beperkt budget alsnog heel luxueus op vakantie kunt gaan. Zo bezoekt hij bijvoorbeeld de Malediven en New York voor minder dan vijfhonderd euro. Benieuwd naar deze en andere bespaartips? Bekijk alle afleveringen van voor een prikkie hier.”
Bezoek CheapTickets.nl voor de laatste deals en inspiratie om je volgende avontuur te plannen.

Over Cheaptickets.nl

CheapTickets.nl is onderdeel van Travix, een internationale reisorganisatie voor de online verkoop van vliegtickets. Met haar merken CheapTickets.nl, BudgetAir.nl, Vliegwinkel.nl, Flugladen.de en Vayama.com is Travix actief in 17 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Alle labels bieden wereldwijd vluchten van 350+ airlines aan en producten als hotels, autohuur en verzekeringen. Met haar boekingsplatform helpt Travix reizigers om gemakkelijk de beste reis samen te stellen. Sinds begin 2020 is Travix onderdeel van de Trip.com Group.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.