De Nederlandse marketingorganisatie Insiders presenteert de Community Card, een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten en loyaliteitspassen. Met dit nieuwe systeem kunnen gemeenten, DMO’s en ondernemers vrijetijdsaanbod op een veilige en flexibele manier ontsluiten voor inwoners en specifieke doelgroepen.
Sterkere lokale binding
De Community Card maakt het voor inwoners aantrekkelijker om hun eigen omgeving te verkennen. Via de kaart ontvangen zij exclusieve kortingen bij lokale aanbieders van recreatie en toerisme. Hiermee wordt recreatie toegankelijker, terwijl tegelijkertijd de positie van lokale ondernemers wordt versterkt.
Flexibele voorwaarden voor ondernemers
Deelnemende ondernemers kunnen hun aanbod eenvoudig afstemmen op de seizoenen en de actuele vraag. Dit geeft hen de mogelijkheid om gericht bezoekersstromen te stimuleren en economische spreiding te realiseren. Insiders benadrukt dat dit model de regionale vrijetijdssector veerkrachtiger maakt.
Maatschappelijke waarde
Naast commerciële toepassingen kan de Community Card ook een maatschappelijke rol vervullen. Gemeenten en stichtingen zetten de kaart in als cadeau voor vrijwilligers en mantelzorgers, waarmee zij waardering tonen en toegang geven tot een breed palet aan vrijetijdsactiviteiten.
Proefproject met impact
De eerste praktijkcase is te vinden op Goeree-Overflakkee, waar in samenwerking met Eilandmarketing de Eilandpas werd ontwikkeld. Deze leverde in het eerste jaar al meer dan €100.000,- omzet op. Volgens Insiders illustreert dit hoe co-creatie met lokale partners kan leiden tot impactvolle en duurzame oplossingen.
Bekijk ook andere artikelen...

Nederlandse kust belangrijker dan ooit voor toerismesector
De Nederlandse kust is uitgegroeid tot een van de sterkste motoren van de toeristische economie. In tien jaar tijd steeg het aantal overnachtingen met bijna veertig procent, blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO. Toch brengt die groei ook uitdagingen met zich mee. De bank pleit voor slimmere spreiding over seizoenen, doelgroepen en regio’s […]

Europa-Park viert 50-jarig jubileum met bioscoopfilm ‘Grand Prix of Europe’
Europa-Park viert zijn vijftigjarig bestaan met een bijzondere primeur. De bekende mascottes Ed & Edda schitteren vanaf 8 oktober 2025 in hun eerste bioscoopfilm, Grand Prix of Europe. De film draait in Nederland en België en vormt het nieuwste hoofdstuk in de groei van Duitslands grootste attractiepark tot een volwaardig entertainmentmerk. Van attractie tot filmstudio […]

Vroegboektrend zet door: vakantiehuizen in Oostenrijkse wintersportgebieden schaarser dan ooit
Terwijl Nederland nog geniet van een zachte nazomer, blijkt de winter in Oostenrijk al bijna volgeboekt. Uit cijfers van Villa for You blijkt dat begin september meer dan de helft van alle vakantiehuizen in Oostenrijkse wintersportgebieden al was gereserveerd. Tijdens de piekweken is de beschikbaarheid nog beperkter: slechts zes procent van de accommodaties is met […]

Breda lanceert Dutch Game Week: nieuwe naam, grotere ambities voor game-hoofdstad van Nederland
Breda zet opnieuw grote stappen als creatieve stad. De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam en een bredere koers: Dutch Game Week. Van 27 november tot en met 4 december 2025 vormt de stad het decor voor een week vol innovatie, talent en internationale aandacht voor de Nederlandse game-industrie. Met lezingen, showcases, workshops, esports-toernooien […]

Batavialand viert 20 jaar smederij met succesvolle Smedendagen
Bij Museum Batavialand in Lelystad stond afgelopen weekend het ambacht van smeden centraal. Tijdens de Smedendagen bezochten honderden mensen de werf, waar meestersmeden uit het hele land hun vakmanschap toonden. In samenwerking met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK) werden bezoekers meegenomen in de sfeer van gloeiend metaal en ritmisch hameren op het aambeeld. De […]

BillyBird Hemelrijk lanceert Herfstfestival met primeur nieuwe binnenspeeltuin
BillyBird Hemelrijk in Volkel/Uden organiseert van 13 tot en met 18 oktober 2025 een zesdaags Herfstfestival. Het familiepark zet deze herfstvakantie in op extra beleving, met straattheater, kinderdisco, een circusvoorstelling en een dagelijkse vuurwerkshow als finale. Primeur: Drakenrijk Een bijzonder onderdeel is de introductie van Drakenrijk, de nieuwe binnenspeeltuin van BillyBird in Noord-Limburg. De indoor […]

Nieuw bij VIEWW 2025: interactieve kennissessies over glamping
Tijdens VIEWW 2025 op woensdag 17 en donderdag 18 september, krijgt de glampingbeleving speciale aandacht in de vorm van interactieve kennissessies. In een rondetafelsetting gaat Richard Otten (Glampingexpert.nl) in gesprek met professionals uit de sector over de vraag hoe een glampingvakantie vandaag én morgen beleefd wordt. Het doel van de sessies is om glamping positief […]

Salon SETT: van regionale beurs naar Europees kennis- en innovatieplatform
Bijna 20 jaar geleden liep ik voor het eerst over de beursvloer van SETT in Montpellier. Destijds een typisch Franse vakbeurs, vooral gericht op de regio daar. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot dé Europese ontmoetingsplek voor de camping- en recreatiesector. Tijdens de laatste editie kwamen ruim 18.000 bezoekers en 700 exposanten samen. Een schaal […]

Brabantse Gastvrijheid Award terug in Brabantse leisuresector
De Brabantse Gastvrijheid Award keert na enkele jaren terug en krijgt een vaste plek in de Brabantse vrijetijdssector. Ondernemers kunnen zich tot en met 31 oktober 2025 aanmelden via brabantgastvrij.nl. De prijs wordt voortaan tweejaarlijks uitgereikt, in combinatie met een uitgebreid traject om ondernemers te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Volgens Brabant Partners sluit de award […]

Tiende Golden Ticket Award onderstreept wereldwijde positie van Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft voor de tiende keer de Golden Ticket Award gewonnen voor Beste attractiepark ter wereld. In het jaar waarin het park zijn 50-jarig bestaan viert, is de erkenning van groot symbolisch belang. Het park laat daarmee opnieuw wereldspelers als Walt Disney World en Universal Studios achter zich. De prestigieuze prijs wordt jaarlijks […]

Slagharen zet in op groots Halloween met nieuwe scare zones en familieshows
Attractie- & Vakantiepark Slagharen presenteert dit najaar een uitgebreider Halloween-programma dan ooit. Met nieuwe scare experiences en een interactief familieaanbod profileert het park zich nadrukkelijk als seizoensbestemming. Intense avondbeleving Onder de noemer Western Nightmares (14+) worden bezoekers ondergedompeld in nieuwe horrorzones. In Trail of Elements nemen drie bendes bezit van de natuurelementen en voeren zij […]

Ouwehands Dierenpark verwelkomt Amoertijgerdrieling: eerste stapjes in buitenverblijf
Ouwehands Dierenpark in Rhenen maakt een bijzondere ontwikkeling mee: drie jonge Amoertijgers zijn voor het eerst in het buitenverblijf verschenen. De jongen, geboren op 10 juni, werden de afgelopen maanden grootgebracht in het kraamhol en achter de schermen. Nu tonen ze zich langzaam aan het publiek. Het is voor het eerst sinds 2006 dat bezoekers […]