Kamperen duurder dan hotelkamer

Strandcamping Duinoord, tradities met visie op kamperen

Het nieuwe kamperen wordt exclusief
Je zult het niet geloven, maar wij voorzien binnen enkele jaren dat een nachttarief op de camping boven die van het hotel uitstijgt. Het overvolle Nederland gaat op zoek naar rust en ruimte. De komst van de Glamping trends hebben het verblijf in een tent weer sexy gemaakt. In combinatie met unieke locaties op bijzondere plekjes is de consument bereid hiervoor de buidel te trekken. Met de verluxing van dit product en toenemende varianten, denk bijvoorbeeld aan de bijzondere Boomhutten, komen er Glamping Resorts op met incidentele tarieven van boven de € 200.- per nacht.

Voorbeelden zijn: Buitengoed Ruysbos, CuberSuites, maar ook Warredal.

Geen chalet of bungalow voor nieuwe doelgroepen
Ook de jongere generaties Y en Z vinden kamperen gaaf. Niet alleen op meerdaagse festivals maar ook weten zij de niches al te vinden en zijn ook bereid hiervoor de buidel te trekken. Maar dan wel in de vorm van een ‘Short Stay’ met een intense beleving; het liefst zo basic mogelijk.

De verluxing hoeft niet alleen in de spullen te zitten zoals de toevoeging van een SunShower – HotTub – Hotelbeds – Butler Service – (honden)wasmachine, afwasmachine of een Sonos muziekinstallatie. Wij zien belangstelling uit andere hoek waardoor er kansen liggen voor nieuwe camping concepten! De ‘Flashpacker’ zoekt naar een natuurlijke omgeving met volop luxe, om er vervolgens op uit te trekken en neem de ‘Healthy Hipster’, die wilt opladen en zoekt vooral meer tijd voor zichzelf. En wie nog denkt dat iedereen een vaste werkplek heeft mist de kans door niet in te spelen op het concept van ‘Workation’; werken gecombineerd op- en in de vrijetijd.

Een van de meest prominente voorbeelden van een transformatie naar het nieuwe kamperen is te vinden bij Mölke Zuna. Is het met deze vernieuwingen gedaan met de traditionele camping van vroeger? En ander fenomeen is de komst van een nieuw concept dat onder de naam Marber op de markt zal komen.  Of denk eens aan romantisch bijzonder overnachten zoals in de Watertoren van Duin & Bosch

Gaat de camping wel verdwijnen?
Er dreigt een tsunami uit Frankrijk met ketens als Capfun – Siblu – Sandaya – met honderden plastic bakken, chalets, die bestaande campings doen veranderen in Vinex campings met als enige doel een zo hoog mogelijk financiële opbrengst. Bedrijven waar de ziel uit verdwijnt en wat ik al eerder vermelde op LinkedIn; de Lidl en Aldi’s van de recreatiemarkt. De nieuwe probleemgevallen die in de toekomst uitdraaien deel te nemen aan de programma’s van Vitale Vakantieparken. Desondanks zitten er ook positieve kanten aan deze ontwikkelingen. Er wordt nu grof betaald voor overnames, bedrijfsopvolging is geen probleem meer en deze ketens investeren serieus in kwaliteitsverbetering. Ook zorgen zij voor een betaalbare vakantie voor de middengroep maar zal er door de toename van het aantal winterharde accommodaties een overkill ontstaan met prijserosie tot gevolg. Je vraagt je misschien af wanneer deze ontwikkeling is ontstaan.

Waar blijven de rechten voor de kampeerders

Ik verwacht binnen enkele jaren dat wel honderd Nederlandse campings en vakantieparken in Franse handen komen. Sandaya is al gevorderd tot in de Ardennen en de snelst groeiende keten is Siblu, die onlangs de vijfde locatie wist binnen te hengelen met Lente van Drenthe, maar hun bijzondere DX Adventure maakt geen onderdeel uit van de deal. De andere Nederlandse Siblu vestigingen zijn Meerwijck (Groningen), De Oase in Renesse (Zeeland), Lauwersoog (Wadden) en In de Bongerd, Oostkapelle (Zeeland). Verder is er nog Capfun met nu al vijftien locaties waaronder Tuitjehoorn De Bongerd en Huttopia met twee parken waarvan een dat eerder onderdeel was van Oostappen Vakantieparken. Het businessmodel hier is er een om snel veel geld te verdienen, waar zelfstandige familiebedrijven kiezen voor investeren.  Of worden het alleen maar allemaal ‘Fletcher parken’, waar sturen op kosten een van de primaire doelstellingen is.

Waar komen al die veranderingen vandaan
Het is al meer dan vijftien jaar terug dat wij de RECRON wakker schudde. Ze hebben ook nog even geprobeerd Pleisureworld aan de kant te schuiven maar dat is ze niet gelukt. Het bestaansrecht van de RECRON stond op het spel, mede door de afnemende interesse van het kamperen. Geen innovatie, hopeloze sanitaire voorzieningen en veel slapende camping eigenaren die hun bedrijf volstopten met jaarplaatsen en chalets. Makkelijk geld verdienen en weinig werk. De ziel was uit deze bedrijfstak en mede daardoor kwam er een succesvolle opmars van het kamperen bij de boer. Een koersverandering was nodig en de belangenorganisatie RECRON had geen antwoord. De achterstand op de bungalowparken van Grandorado, later Landal GreenParks en Sporthuis Centrum, Center Parcs en Roompot Vakanties werd steeds groter. Zij wisten wel in te spelen in de behoefte van de gasten door het product te verbreden met een overdekt tropisch zwembad, indoorspeeltuinen, service shops met restaurants, vermaak door bowlingbanen, knutselruimte en animatie met karakters als Bollo de Beer en Koos Konijn. De laatste een slechte kopie van Bollo de Beer.

Slechts de TOP van de Nederlandse Campings waren in staat met veel energie, risico’s en alles te investeren in de eigen ‘tent’ in staat de camping te transformeren naar een Vakantiepark met een plaats in de Top 100 van de ANWB. De opmars van de Boerencamping was gestuit en het merendeel is kansloos van de markt verdwenen.  Voorbeelden zijn onder andere te vinden in de TOP 100 van de ANWB met enkele vooraanstaande Vakantieparken als Marveld Recreatie – Julianahoeve – Beerze Bulten – Eiland van Maurik – De Twee Bruggen en meer. Wij als Pleisureworld hebben juist wel deze markt weten te prikkelen en honderden recreatieondernemers op vakdagen en studiereizen geïnspireerd en aangezet tot verandering. De vakantieparken zoals wij die nu kennen zijn beslist GEEN camping meer en zijn wat meer opgeschoven naar de concepten van de Bungalowparken Ketens als Landal – Roompot Vakanties – Molecaten – Dormio. Nieuw is dat veel ‘slapende’ kampeerbedrijven onder de noemer van Vitale Vakantieparken een schop onder de kont hebben gekregen. Of zij hebben met veel overheidssteun een koerswijziging kunnen doorzetten of zijn verworden als prooi voor de chalet/huisjesparken ketens als EuroParcs – TopParken – Droomparken – Dutchen – SuccesParken en de Franse ketens. Helaas ben ik niet altijd complimenteus geweest over sommige ketens wat zich ook al geuit heeft in persoonlijke bedreigingen naar mijn kant. Het gaat primair om de gastbeleving toch?

Lees hier alles over de door Pleisureworld georganiseerde ‘Verkiezing meest innovatieve vakantiepark-concept in de Benelux’.

Strandcamping Duinoord verworden tot Cultureel Erfgoed
De traditionele camping van toen zou verdwijnen. Het was nog voor de introductie van de opmars van de Glamping trends en de glorieuze dagen van het Kamperen bij de Boer dat we merkten dat dit eraan zat te komen. Wie nu de ontwikkelingen in de markt overziet valt op dat de ene naar de andere (zieltogende) camping van de markt verdwijnt. De camping, het oer kamperen met weinig fratsen en toeters en bellen op een serene mooie locatie heeft weer een toekomst. Wij hebben dit zelf kunnen ervaren tijdens ons verblijf bij Camping Duinoord waar het management gevoerd wordt door Huub Stikkelbroeck. Ooit samen met zijn broer Hans Stikkelbroeck in de jaren negentig trendsetters in de verblijfsrecreatie en eigenaar van 4 vakantieparken waaronder het alom bekende Kuierpadtien. Wij hebben de afgelopen jaren meermalen een kort verblijf geboekt op strandcamping Duinoord, gelegen aan zee op Ameland.

Ik ga regelmatig met de fiets naar Ameland voor een short stay

Deze locatie zal beslist niet meedingen naar een hoge ranking tijdens de verkiezing van de ‘Top 10 Meest innovatieve Vakantieparken in de Benelux’, maar heeft wel alles in zich om uit te groeien tot een bijzonder pareltje. Huub Stikkelbroeck; “Toen ik zo’n vier jaar terug de leiding overnam had ik het idee er van alles aan te verbeteren. Denk aan een Airtramp – Indoorspeeltuin – Midgetgolfbaan – show terrein voor chalets, maar ook kenteken herkenning en nog meer van dergelijke tools. Natuurlijk zat er ook druk op het resultaat en zagen wij bij de bestaande eigenaren van onze jaarplaatsen de interesse verliezen in hun eigen stulpje. De verpaupering was toegeslagen. De belangrijkste koerswijziging die genomen is was om juist alle toeters en bellen eraf te halen. Hier geldt het adagio ‘Less is More’. Na twee jaren kwam ik erachter te kiezen voor GEEN Airtramp – boomhut – character of iets anders in dat straatje. Neen het gevoel van kamperen werd mij steeds duidelijker en ook het profiel van onze gasten en wat zij zochten op strandcamping Duinoord. De focus kwam bij ons te liggen op de natuurlijke inbedding in het duinlandschap met het centrumgebouw op een prominente plek een natuurlijke uitstraling. Onze infrastructuur van paden en wegen werd opgeknapt met meer zorg voor de oorspronkelijke begroeiing.  De wifi en het elektra werd in capaciteit verbeterd.”

Zo ziet een reclamebord eruit van een echte camping

Ook een goed gesprek met gasten is een attractie
Huub vervolgt; “En wij zijn in gesprek gegaan met alle eigenaren van de chalets en op zoek gegaan naar de wensen van onze seizoenplaats houders. Hieruit kwam de wens naar voren dat als de basis op orde is, in combinatie met rust en ruimte, het voldoende is voor een optimale eiland beleving. Het sanitair werd voorzien van de noodzakelijke voorzieningen, maar wel super schoon, comfortabel en de mogelijkheid om tegen betaling af te wassen en te douchen. Wij hebben het persoonlijk contact vooropgesteld, het praatje met je mede gasten en bij de receptie even dat gast contact. Vandaar dat wij open zijn van 07.30 uur tot s ’avonds 22.00 uur. Met mijn retail ervaring bij Vendex en Media Markt heb ik de supermarkt uitgebouwd. Die lijkt nog wel op die uit vroegere tijden, maar dan wel met lekkere snacks voor bij de borrel en met als enige op het eiland Vegan Food en iedere dag versgebakken broodjes, ook op zondag. Ook bakken wij onze eigen Pizza’s en krijgen gasten de frites tegenwoordig in een bucket. Alles met meer aandacht voor natuurlijk schoon en geen toeters en bellen. Daardoor zien wij het wild, zoals fazanten, konijnen, reeën en vele roofvogels ook meer en mer op ons terrein.

Het enige wat wij toegepast hebben is de samenwerking met Rent a tent en Little Canvas Escape, dat een nieuwe doelgroep bezoekers naar het eiland brengt. Hiermee spelen wij in op de Glamping trend van bijzonder kamperen. De grootte van deze camping beslaat zo’n 650 plaatsen. Wij vragen geen geld en/of provisie bij de verkoop van een particulier chalet dus zien wij trouwe gasten die wel 25 jaar bij ons staan. De afgelopen vier jaar hebben wij de kwaliteit en de openingstijden met de service van onze gasten verbeterd. Wij steunen KiKa en de Vakantiebank zodat jaarlijks meerdere gezinnen een week gratis mogen kamperen in een volledig ingerichte tent verzorgd van deur tot deur en betaald uit het resultaat van ons bedrijf.

De standaard chalets op strandcamping Duinoord, allemaal strak uitgevoerd
Ruimte voor plaatsing van aparte tenthuisjes, pipowagens, campers en tunneltenten

Wie benieuwd is naar onze prijsstrategie en de uitkomst ervan; een jaarlijkse verhoging van bijna 15% in het afgelopen seizoen. De uitdaging is of Ameland wel voldoende bereikbaar zal blijven vanwege de boot en de dicht slippende wadden zee. Wij zijn met betrekking tot de toekomst ook wel afhankelijk van politieke keuzes die in den Haag gemaakt worden. Toch zien wij een mooie toekomst voor strandcamping Duinoord waar wij kijken naar de nieuwe sanitaire voorzieningen op de camping en de service verbetering van ons centrumgebouw. Een echte camping heeft slagbomen van C.A.T, Seysener Recreatietechniek, BoerPlay voor speeltoestellen, HeBlad voor de betonnen tafeltennistafels en reserveringen gaan via Tibos, Eurekrea/AICN. Ook dat zijn iconen van de traditionele camping”, aldus Huub Stickelbroek.

#Tip: Het naast gelegen restaurant BRAVO is een ultieme gastronomische belevenis en sluit naadloos aan op het nieuwe kamperen.

Kijk hier voor meer informatie over strandcamping Duinoord.

Informatie over Rent a Tent vind je hier.
Informatie over Little Canvas Escape vind je hier.

Rent a Tent bewuste keuze voor een hogere bezetting voor kampeerterrein
Verkoop- showterrein SIBLU – Meerwijck – MIdden Groningen


Meer informatie over genoemde partijen: www.siblu.nl, www.lentevandrenthe.nl


Auteur: Hans van Leeuwen, Expert in Leisure & Recreatie Adviseur

Op het moment van schrijven horen wij net dat de Wagenborg (de Veerdienst) hun overtocht naar en van Ameland zal gaan beperken. Dat betekent een enorme economische schade voor het Toerisme van Ameland. Het zet ook druk op het resultaat van de kampeerplaatsen op strandcamping Duinoord, wat hierdoor beslist geraakt zal worden. Echter, doordat veel toeters en bellen ontbreken (basiskwaliteit infra- camping voorzieningen), in combinatie met de juiste prijselasticiteit zorgt dat de bedrijfsvoering voor jaren gegarandeerd is. Terug naar de basis wordt schaars in ons landje en ik moet zeggen dat dit voor mij persoonlijk een van de mooiste plekjes is om te verblijven in ons landje.

De beruchte veerdienst met een haat/liefde verhouding tussen de Amelanders en Wagenborg

De afgelopen weken hebben wij een kort verblijf geboekt of zijn wij op bezoek geweest bij: Vakantiepark Molenwaard – strandcamping Duinoord – CapCabin – Dormio Maastricht – Hotel 1898 The Post Gent – De Reenwissel – Landal landgoed Bourtange – Eiland van Maurik – Buitengoed de Boomgaard – Camping De FliereFluiter – Den Blanken – Bohmerwald – Op zoek naar het juiste advies? Neem contact met ons op.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.