Laat uw vaste klant niet uit de vingers glippen!

Je kunt niet zeggen dat de “recreatiebranche” momenteel in rustig vaarwater verkeert. We willen zo graag dat het allemaal wat beter gaat met de economie maar schijn bedriegt. Daar komt nog eens bij dat slimme internet start-ups het allemaal nog moeilijker maken voor de ondernemer.

Delen is een trend
De trend om spullen met elkaar te delen gaat de economie beïnvloeden. De helft van de bevolking staat er voor open kamers te verhuren aan volstrekt vreemden en huishoudelijke apparaten of vrijetijdsspullen worden volop gedeeld. In opkomst zijn online platforms als Snappcar (huurauto’s van particulieren), BlaBla Car (meerijden tegen een vergoeding), Peerby (lenen van spullen), niet te vergeten Airbnb (slapen bij mensen thuis) en UberPOP (snordercentrale).

Nieuwe vakantieportals
Ook het aantal nieuwe “vakantie portals” blijft alsmaar toenemen. Zie daar het onlangs gelanceerde Mondygo met een filtersysteem waarop de consument op prijs en arrangement kan boeken. Nog gekker wordt de nieuwe portal die over enkele weken het licht zal zien en waar bestemmingen zich profileren zich als een merk. Elke bestemming heeft zijn eigen unieke eigenschappen. Op Ensplore.com worden al die usp’s verzameld, aangevuld met criteria als klimaatgegevens, lokaal prijsniveau, activiteiten, natuur- en cultuuraanbod, etc.

Recreatiebedrijven, verhuurbedrijven, vervoerders, hotels, bungalowparken gaan vroeg of laat de opkomst van dit soort initiatieven merken. Nieuwe businessmodellen schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat werkt wel en wat werkt niet? Het is voor de gemiddelde ondernemer een enorme uitdaging om hier een antwoord op te vinden. Traditionele uitgevers zoals de ASCI, ANWB, Alan Rogers merken als geen ander dat ook zij aan kracht inboeten. Het antwoord zijn de vele “voordeelkaarten” die deze partijen op de markt zetten als kortingsinstrument. Toch kunnen wij er niet om heen dat ook Travelbird, VakantieVeilingen en Groupon hun stek veroverd hebben tussen de gevestigde orde.

Bloggers en vloggers
Uit cijfers blijkt dat ruim 65% van de consument zich oriënteert op internet en dat via unieke content. Steeds vaker laat men zich inspireren door bloggers. Het is de nieuwe manier voor meer aandacht en een groot bereik met unieke verhalen. Onlangs was ik op een congres met ruim honderd meestal jonge “bloggers” van onder de dertig jaar. De traditionele recreatiemarkt weet nog niet hoe men hiermee moet omgaan en heeft nog geen weet welk een groot bereik men heeft bij een goed opgezette social media campagne. Daar hoort ook Twitter en Instagram bij. Het schijnt dat Facebook bij de twintigers al een beetje uit is. Adverteren op Twitter en Facebook levert resultaten op maar zelfs Marktplaats is een platform waar een groot bereik te behalen valt.

Wie op zoek is naar nichemarkten kan zelfs denken aan een van de vele datingsites of nieuwe initiatieven zoals de Mama’s en DoggyDays waarover ik al eerder berichtte. Het kortingsbonnetje is voor sommige bedrijven nog steeds heilig en bedrijven als Bakker Bart, McDonald’s maar ook attractiepark Hellendoorn weten hiermee te scoren. De consument knipt er lustig op los.

Uw vaste gasten!
Uiteraard heb je ook fansites van organisaties als VekaBo en SVR de kampeerboeren met een vaste kern believers. Maar daar zien we een daling van deelnemers. De consument wil meer vrijheid en via internet verkrijgt men alle informatie die men wil, zonder enige verplichting of contributie. Een vergeten “doelgroep” in dit alles zijn uw “eigen” gasten! Het valt op dat er te weinig kennis is van al deze nieuwe ontwikkelingen en wat het bereik is. Levert dit allemaal wel het juiste resultaat op?

Het is ook teveel om allemaal inzichtelijk te maken als je het er maar eventjes bij doet. Bij veel van onze adviesopdrachten proberen wij dit voor de ondernemers inzichtelijk te maken en creëren zo een “dashbord” voor een gerichte campagne. Wie beloont zijn vaste klanten wanneer ze al drie of vijf jaar hun staangeld betaald hebben?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in Leisure

  • Heeft u alle gegevens van uw gasten uit de afgelopen vijf jaren?
  • Weet u waar uw gasten vandaan komen?
  • Stuurt u verschillende aanbiedingen naar verschillende klanten?
  • Biedt u persoonsgebonden arrangementen en voordelen?
  • Adverteert u al op Facebook en Twitter?

Is het antwoord nee op deze vragen? Dan wordt het tijd om aan te pakken!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.