Vitaliteitsvakanties een nieuwe trend?

Op 29 september organiseerde Recreatieschap Drenthe de masterclass Drenthe 2035. Een gemêleerd gezelschap met ondernemers, zelfstandigen, marketingbureaus, afgevaardigden van gemeenten en provincies kwam bijeen op RCN De Roggeberg in Appelscha. Het beloofde een inspirerende meeting te worden met interessante gesprekken en nieuwe contacten (o.a. Greenkey, gemeente Hoogeveen, Staatsbosbeheer en Camping Hanestede).

Wat wordt de focus?
Tijdens de masterclass werden diverse trends besproken die voor leisure een belangrijke impact zullen hebben. Centraal stond de vraag in hoeverre de ontwikkelingen kansen bieden voor de provincie Drenthe. Aan de hand van diverse stellingen kon het publiek zich uiten. Wat wordt de focus en waar gaat men zich op richten?

Kansen voor de regio
Met de dubbele vergrijzing liggen er kansen voor de regio. Ideeën die tijdens de masterclass aan bod kwamen, zijn bijvoorbeeld vitaliteitsvakanties, driegeneratievakanties en ouderencommunities waarin wonen, recreatie en zorg gecombineerd wordt (bv. Bitter & Zoet hotel in Veenhuizen). Aanwezigen in de zaal zien duidelijke kansen liggen voor deze trend. Drenthe beschikt over de natuur waar ouderen naar op zoek zijn. Belangrijk is wel dat, als de trend van driegeneratievakanties inderdaad doorzet, er ook voor kinderen voldoende aanbod zal zijn.

Puur en eerlijk
Een andere belangrijke ontwikkeling is die van massaindividualisering. Men gaat steeds meer op zoek naar het eigen culturele kapitaal, dat wil zeggen: men hecht veel waarde aan streekproducten en authenticiteit. Slow Food is in opkomst: voedsel moet lekker, puur en eerlijk zijn. Maar dat niet alleen, het behoort geen schade voor de leefomgeving te veroorzaken, houdt rekening met het dierenwelzijn en de gezondheid. Ook hier blijkt dat ondernemers in de zaal overtuigd zijn van de kracht van Drenthe, waar het gaat om streekproducten. De Drentse ondernemer is ervan overtuigd dat in 2035 duurzaam voedsel de norm is; juist datgene wat niet duurzaam is, zal opvallend zijn.

Virtualiteit
Op technologisch gebied verlopen ontwikkelingen razendsnel. In de masterclass wordt voornamelijk gesproken over virtueel toerisme. Biedt dit kansen voor de regio? Of is het juist een bedreiging? Het publiek blijkt verdeeld. De één gelooft niet in virtuele belevenissen, de ander geeft aan dat het wellicht juist voor meer bezoek zal zorgen. De gedachte is dat de consument een voorproefje op internet krijgt en daarna de bestemming in real-life zal gaan bezoeken. En wat te denken van het nieuwe werken? Aanwezigen geven duidelijk aan dat dit wel kansen biedt voor de provincie. Drenthe biedt veel wooncomfort, en met het nieuwe werken kan men alsnog in de Randstad zijn baan behouden.

Duurzaamheid
En hoe zit het met duurzaamheid? Worden er in Drenthe ook energiepositieve dorpen gebouwd? Het merendeel van de aanwezigen is vóór duurzaamheid, afhankelijk van het onderwerp. Waar het gaat om de TT assen zijn de meningen verdeeld: de algemene mening is toch wel dat een dergelijk evenement niet geassocieerd moet worden met duurzaamheid. Daarbij biedt de TT assen bovenregionale kansen voor de provincie, als het aan het publiek ligt tenminste.

Uit deze middag blijkt dat zowel Drenthe als de rest van Nederland de komende jaren voor diverse uitdagingen komen te staan. Welke kant we daadwerkelijk op zullen gaan is een kwestie van tijd. Met een heldere blik op de toekomst hebben ondernemers tijdens deze masterclass in ieder geval vele ideeën op kunnen doen. Al met al een zeer geslaagde bijeenkomst.

Susanne Giesbers, junior adviseur SLIMMadvies

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.