Open/Close Menu Trendsetting in Leisure

De jongste telg van Center Parcs en Disneyland Parijs. Afslag 14 van de snelweg Parijs – Reims was ooit de afslag voor David Crockett Range, het cowboy bungalowpark van Disney zelf, voor vele Nederlanders en Belgen ideaal voor een short stay bij Mickey Mouse. Nu is daar een compleet nieuw bungalowpark bijgekomen.

Nog voor de persconferentie van zaterdag 23 september, arriveerden wij ruim voordat ons appartement was vrij gegeven op dit nieuwe resort, waar al zoveel over te doen is geweest. Het zou het meest duurzame vakantieresort aller tijden zijn, waar eerst Disneyland de baas zou zijn, maar uiteindelijk Center Parcs haar ervaring in de strijd heeft gegooid. Pierre en Vacances, de projectontwikkelaar, heeft er uiteindelijk toch voor gekozen om Villages Nature als een compleet zelfstandige onderneming te positioneren. Vergelijkbaar met Hof van Saksen dat Landal als marketingorganisatie heeft uitgekozen, maar onder een zelfstandige label opereert. Het betekent voor Village Nature dat Disney niet opzichtig in het resort aanwezig is.

Receptieloze aankomst met Mifare Wristbands voor toegang cottage en zwembadlockers

Even terug in de tijd

Het zal zo rond 1990 zijn geweest dat Boer uit Nieuwendijk de waterglijbaan Black Hole als primeur op de markt bracht in het nieuwe bungalowpark van Gran Dorado, Heilbachsee in Duitsland (nu onder de vlag van Center Parcs). In het weekend dat het bungalowpark haar eerste gasten verwelkomde was het nog een grote stofbende, veel was nog niet klaar en de laatste gordijnen moesten nog worden opgehangen. Gasten die vastzaten in de lift, douchewater dat de verkeerde kant op liep, horeca concepten die nu al uit hun voegen barsten… De geschiedenis herhaalt zich hier in dit nieuw geopende resort Villages Nature Parijs. Er zijn tal van onvolkomenheden die de komende maanden rechtgetrokken worden, aldus operationeel parkdirecteur Olivier Robin. Pleisureworld was hier op de persconferentie voor de internationale schrijvende pers, waaronder Sud Deutsche Zeitung, Bild, Vriendin, Ouders van NU en heel veel vloggers en bloggers.

Wat is er echt zo anders aan dit bungalowpark?

Bij aankomst tref je wachtershuisjes met een slagboom en volgt ter plaatse de incheckprocedure. Je krijgt een wristband voor toegang tot bungalow, cottage of appartement en voor de Aqualagon, het ultramoderne tropisch zwembad. De wristband is ook te gebruiken voor de lockers, maar volledig cashless payments hiermee, zoals men suggereert, is niet wat het lijkt. In bepaalde restaurants kan men dan weer slechts via een speciale card bestellen. De reden om dit niet te integreren is waarschijnlijk dat alle restaurants, supermarkt, winkeltjes et cetera op dit resort gehuurd worden door zelfstandige ondernemers, die op geen enkele wijze onderdeel uitmaken van het concept.

Bijzondere cottages; architectuur geinspireerd door Hundertwasser

Door de bijzondere architectuur, geïnspireerd door Hunderdwasser, lijkt het park meer op een mondaine badplaats dan op een bungalowpark. Duizenden bomen zijn al in een vroeg stadium geplant, zodat je nu al kunt spreken van een overdaad aan groen en een bijzondere plantenwereld. Aan een groot meer, centraal gelegen in het park zijn uiteraard de duurste cottages geplaatst, met terrassen die zijn verbonden met het water, wat de natuurbeleving nog eens verhoogt. Kinderen voeren de eendjes en bokjes, waterfietsen komen voorbij… een gelukzalig familietafereeltje.

Wat maakt Village Nature echt bijzonder?

Wat mij persoonlijk het meeste opviel was de Aqualagon: niet alleen een bijzonder tropisch zwembad, maar ook een landmark. Bezoekers kunnen door een tourniquet naar het toproof, via een stijle route van wel 400 meter. Ook heb ik niet eerder zo’n groot buitenbad gezien waarbij het zwemmen transformeert naar waterspeeltuin. Een gemis vond ik wel dat er hier totaal geen sfeervolle horeca aanwezig is om lekker te kunnen loungen. Ook het meubilair is erop gericht vooral niet te lang te verblijven. Een bewust keuze die te maken heeft met de beschikbare capaciteit?

Het eerste bungalowresort met een echt werkende boerderij met koeien

Ook nieuw is een heuse werkende boerderij. Zo’n ‘Farm Attraction’ is als een nieuwe trend te bestempelen. De indoorspeeltuin Bellevie Farm is door Eibe uitgevoerd met als thema de boerderij. Mooi is hoe je hier kunt inschrijven voor ‘Hoe wordt ik een boer’! Het traditionele knippen en plakken wordt hiermee definitief aan de kan geschoven. Veel campings zullen zich eens achter de oren moeten krabben hoe lang dat nog leuk blijft?

Hooggespannen verwachtingen van Villages Nature Paris

Olivier Robin heeft als Operations Director zeven jaar ervaring opgedaan bij Disney en is nu verantwoordelijk om de ontwikkeling door Disney en Center Parcs als een neutraal resort te managen. Er is nu 250 hectare in gebruik met ruim 800 cottages en er ligt nog 500 hectare voor de ontwikkeling van nog meer resorts.

De eerste plannen dateren al van bijna 20 jaar terug en men is ruim vier jaar geleden begonnen met de realisatie van het resort. Een investering van zo’n 500 miljoen euro, en nog bijkomende kosten voor de infrastructuur dat op conto van de regio werd bijgeschreven. Voor elk detail in het park is gezocht naar de link met de natuur. Villages Nature richt zich op twee nieuwe doelgroepen: de senioren en de jonge stelletjes die met z’n tweeën hier verblijven voor een uitstapje naar Parijs en/of een dagje Disney. Daarom is er ook een zeer exclusieve spa gerealiseerd in de Aqualaguna. Met Parijs met 16 miljoen inwoners op slechts 30 minuten zullen ook de stadsmensen tot een belangrijke doelgroep behoren. Even een paar dagen er tussenuit in de natuur op korte afstand. Maar de positionering is meer dan enkel short stay: je kunt hier van 2 nachten maar ook wel 2 weken verblijven.

Kinderen bakken brood in de bakkerij

Er zijn cottages van 1 tot 6 slaapkamers met een totale capaciteit van 3.500 verblijfsgasten en zo’n 1.000 daggasten. Het park is duurzaam van opzet door de aardwarmte verwarming. Zonnepanelen komen later, gezien de investeringen die hiermee gemoeid zijn. Naar verwachting komen er 50% Franse gasten, 15% Nederlandse, 15% Duitse, 20% Belgische en Engelse gasten.

Voor de invulling van de retail en horeca is vooral gekeken naar de authenticiteit van elk concept of de waarde van het ‘brand’. Verder zijn er partners gekoppeld aan de exploitatie, zoals het natuurlijk biologische drankje ‘Honest’.

Een grote uitdaging is om de onverschilligheid van de Franse medewerkers te veranderen in optimale gastvrijheid en dat zij hun talen beheersen. Toch zal dit park voor veel recreatieondernemers in veel opzichten nieuwe inspiratie bieden. De moeite waard voor een korte vakantie!

Hans van Leeuwen, trendwatcher en adviseur in leisure

CategoryBlog
© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld