Nederland kent een nieuwe norm voor bungalowparken

“Het is wel chique hier!,” hoorde ik een willekeurige gast opmerken op weg naar hoofdgebouw De Havezate. Het is inmiddels twee jaar geleden dat ik vlak na het faillissement van Hof van Saksen in één van mijn columns verhaalde over het komende echec dat het vakantiepark opnieuw ten deel zou vallen. Niets maar dan ook niets staat mij in de weg om terug te komen op mijn eerder gedane opmerking. Een nieuwe rampspoed is uitgebleven en juist het tegenovergestelde heeft plaatsgevonden. Binnen een tijdsbestek van ruim twee jaar is er door inbreng van een particuliere investeerder een nieuwe standaard in bungalowparkland ontstaan.

In de afgelopen zeven jaren heb ik al meerdere keren een verblijf als gast geboekt en heb ik de ontwikkelingen van dichtbij kunnen ervaren.

De nieuwe eigenaren hebben slagvaardig opgetreden en er zijn een aantal opmerkelijke beslissingen genomen.

Zo koos men Landal als partner voor de marketing en de exploitatie van het park en is men op zoek gegaan naar een gedreven parkdirecteur met ervaring bij de grote ketens in bungalowparken en hotels, en met autoriteit en verstand van hospitality: Roland Rozenbroek. Maar bovenal zijn er miljoenen kapitaal vrijgemaakt voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en het upgraden van de attractiewaarde van het Hof van Saksen. Met een nieuw tienpuntenplan gaat men de uitdaging aan de belofte waar te maken: “Buitengewoon genieten”.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bijzondere architectuur en markante gebouwen kenmerken voor Hof van Saksen
Bijzondere architectuur en markante gebouwen kenmerken Hof van Saksen

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie bungalows
Impressie bungalows

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Volop vermaak voor kinderen
Volop vermaak voor kinderen

[/column]

Staat Hof van Saksen ook op jouw bucketlist?

De naamsbekendheid van Hof van Saksen is enorm. Vraag maar eens rond in je omgeving en er is altijd wel iemand die dit park nog op zijn bucketlist heeft staan. De oorsprong ligt natuurlijk in de valse start van dit resort, ooit gepositioneerd als het beste in haar soort met een heus Michelinrestaurant. Geen dertien in een dozijn en daarmee doelde men op de traditionele spelers in de markt zoals Landal, CenterParcs, Roompot en de anderen. De wereldvermaarde architect Piet Boon tekende voor de architectuur van de centrumvoorziening met het o zo bijzondere zwembad met wildwaterbaan.

Dat het niet geworden is wat men toen heeft bedacht, is allang geen geheim. Een totaal verkeerde positionering en een belabberde bedrijfsvoering vanaf de opening maakten het tot een mislukking. Zelfs de promotiestand op de Libelle dagen van het Almeerders strand was zo exclusief dat de vrouwen – toch de baas in huis – niet eens over de drempel durfden te stappen.

De beurspromotiestand was zo exclusief dat de consument de drempel niet over durfde te stappen!

Een faillissement en een stoelendans om wie uiteindelijk de touwtjes in handen kreeg, volgde. U begrijpt dat de nieuwe koopprijs wel een stukje lager lag dan de oorspronkelijke ruim honderdvijftig miljoen euro. Het familiebedrijf Driestar BV wist er met de prooi van door te gaan en heeft Landal gekozen als haar management partner in het beheer en exploitatie.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Spelen met water en zand
Spelen met water en zand

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het water als de attractie bij mooi weer
Het water als de attractie bij mooi weer

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kinderen leren te kiskassen
Kinderen leren te kiskassen

[/column]

Het tienpuntenplan

Alvorens men voortvarend van start ging, heeft men eerst een soort interne bijbel opgesteld waaraan alle activiteiten getoetst dienden te worden. Zo’n visiedocument dat meestal ergens in de la komt te liggen en op termijn naar de achtergrond verdwijnt. Echter niet bij Hof van Saksen! Onlangs werd mij tijdens overleg expliciet de tien geboden nog eens onder de neus gehouden.

Echter kan je je afvragen of zo’n visiedocument wel zo statisch moet zijn en inmiddels niet herzien moet worden?

De wereld waarin wij leven verkeert immers in een stroomversnelling. Hoe anders zag de wereld er uit voor de kredietcrisis? Alles is veranderd, dynamischer, sneller en de gast stelt hogere eisen aan zijn verblijf waar hij niet extra voor wenst te betalen. Het gaat allemaal niet meer vanzelfsprekend en iedereen moet een stapje extra zetten. Bij het minste of geringste staat op social media te lezen dat het een rommeltje is. Het is daarom goed om scherp te krijgen waarom het bij jou juist zo bijzonder is of kan zijn. Dat betekent heel goed naar de eigen unique selling points (USP’s) kijken.

Als “dwarsdenker” ben ik betrokken bij het Hof van Saksen om op basis van mijn observaties te kunnen brainstormen met de eigenaren en het parkmanagement. Alleen door een kritische houding en een transparantie opstelling kan men zich nog beter profileren voor haar gasten. Ongeacht welk puntenplan men heeft, er zullen te allen tijde de volgende twee speerpunten in voor moeten komen: medewerkers & een memorabele herinnering.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Shop voor de moeders en oma's
Shop voor de moeders en oma’s

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ontwikkeling naar een Family Entertainment Center
Ontwikkeling naar een Family Entertainment Center

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het grote bounce centrum
Het grote bounce centrum

[/column]

Kinderen staan centraal in alle belevenissen

Het moet gezegd worden: bij het Hof van Saksen weet men toch echt het verschil te maken in de aanpak van haar Kids Academy. Bij Hof van Saksen kunnen kinderen professioneel botten opgraven en is er een heus naaiatelier waar moeders hun kids driftig mee helpen achter de naaimachine. Heel slim is dat men de basisontwerpen voor het knutselen en de coupons voor het naaiatelier ter plekke kan kopen (up-sell). Iets verderop zijn het vaders en opa’s die er lustig op los timmeren. De hoofdrolspelers zijn binnen enkele minuten vertrokken om op de trampolines in het bounce center te springen. Oftewel: Buitengewoon Genieten.

Hof van Saksen maakt het verschil met haar Kids Academy

Op welk bungalowpark heeft men al op de trend van bounce trampolineparken ingespeeld? Wij zien dat dit centrum zich als een soort family entertainment center ontwikkelt waarin kinderen de hoofdrol vertolken. Gedacht wordt aan het toevoegen van extra activiteiten waaronder een verticaal klimcentrum, Glow Golf, Laser Arena, Cave Climbing maar ook een muziekstudio waar je kunt leren voor d-jay of echte broodjes kunt bakken als bakker.

Een ondergewaardeerde ontwikkeling is dat men nog onvoldoende oog heeft dat ook een food-court onderdeel uit kan maken van de totaalbelevenis, iets wat in Amerika als heel normaal ervaren wordt. Uiteraard kan men ook kikkervisjes vangen in één van de vijvers op het bungalowpark of gaat men naar het zwembad. Een tropisch zwembad of …..wat is het eigenlijk bij Hof van Saksen? Men heeft er een doelgroepenbad, een zwembassin en een waterspeeltuin voor de kleinsten. Daarnaast is er een wildwaterbaan, bubbelbad en aquaslide. Echte waterattracties zoals waterglijbanen zijn er niet. Ongetwijfeld zal het investeren hierin een boost geven aan de bezetting en losse kaartjes. Maar komt hier wel de juiste doelgroep op af? We zien vooral opa’s en oma’s en gezinnen met kinderen tot 12 jaar. Je kunt dan niet echte waterattracties de boventoon laten voeren, want dat trekt juist net de andere leeftijdsgroepen aan. De aantrekkelijkheid en het bijzondere voor het Hof van Saksen zit ‘m dus in iets anders.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zelf hutten bouwen
Zelf hutten bouwen

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kinderen en moeders in het naaiatelier
Kinderen en moeders in het naaiatelier

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Techniekruimte voor vaders en zonen
Techniekruimte voor vaders en zonen

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Opvallend is dat ouders met kinderen samen aan de slag gaan
Opvallend is dat ouders met kinderen samen aan de slag gaan

[/column]

Simpel maar waar…luxer en schoner dan thuis!

Een schone bungalow: het lijkt zo simpel. Toch scoren de meeste parken de hoogste score in negatieve zin. En dat is ook logisch als je stuurt op kostprijs. Wist u dat er instructiefilmpjes in omloop zijn hoe een bungalow binnen 35 minuten te reinigen? Want alleen dan kan je voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Het gekke is dat we in Nederland een soort krom denken hebben ontwikkeld in ons gastvrijheidsprincipe.

We willen alles, maar wel tegen zo laag mogelijke kosten. Zeker bij ketens staat dit principe hoog in het adagio. Er zijn zelfs managers die speciale functies bekleden om zo afgeknepen mogelijk in te kunnen kopen. En als we dan even de ogen openen, dan schrikken we ons kapot. We nemen een licentie op een enquêtetool om ons te laten vertellen dat we er zelf een zooitje van maken.

Gelukkig is het klimaat bij Hof van Saksen anders en ziet men juist het belang in van de gastbelevenis waarbij de schoonmaak een belangrijk onderdeel vormt. Het valt op dat juist de beter presterende bedrijven in de verblijfrecreatie extra aandacht besteden aan dit soort zaken. Wie stuurt op kosten, is genoodzaakt prijzen te laten prevaleren. Hierdoor beweegt men zich naar het middensegment en ontstaat een neerwaartse spiraal. Hoe maken we de verwachtingen waar en hoe kunnen we de gast in positieve zin verrassen?

Neem het linnengoed van Hof van Saksen en leg dat één op één naast die van één van de meest bekende bungalowketens en je ziet duidelijk het verschil. Het is werkelijk kreukloos en we zien geen enkel vlekje of scheurtje. Dit terwijl het er bij de meeste collega’s toch wel even anders uit ziet. Hoe zit het met de wellness of sauna in de bungalow? Vaak gebruikt als verkoopargument maar het feitelijk gebruik ervan is te verwaarlozen. Uit een discussie binnen de LinkedIn Groep van Pleisureworld is de algemene reactie dat men niet zozeer meer op een sauna zit te wachten. Men heeft liever een jacuzzi.

Uiteraard biedt een stortdouche meer gastcomfort maar volgens de Greenkey kan dit weer niet. Wat mij betreft moet de Greenkey dan maar overboord, want wie naar een pretpark gaat eet een vette hap en wie op vakantie gaat, wil even uit de sleur van thuis. Niet alle ambities van de Greenkey horen thuis in de verblijfsrecreatie.

Voor mij geldt dat bij een bungalow standaard de bedden opgemaakt horen te zijn, dat er een welkomstpakket is en dat er minstens in de ouder slaapkamer een flatscreen aanwezig is. Het terras moet voorzien zijn van comfortabele terrasstoelen en een bruikbare barbecue. De thematisering van de bungalows bij Hof van Saksen zal zich nog verder ontwikkelen. Er zijn al gethematiseerde kinder- en groepsbungalows. Lifecooking is mogelijk: je huurt gewoon een kok die voor jouw gezelschap gaat koken. Toch kan een bosje bloemen op tafel bij binnenkomst meer betekenen dan een jacuzzi in de tuin. Al was het maar vanwege de persoonlijke aandacht.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

In de bungalow
In de bungalow

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Een bloemetje geeft een persoonlijke touch
Een bloemetje geeft een persoonlijke touch

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zeer schoon linnen
Zeer schoon linnen

[/column]

Horeca blijft het zorgenkindje

Een probleem bij veel bungalowparken is dat men teveel gericht is op het product en te weinig op de gast. Vooral bij de ketens stuurt men aan op uniformiteit, horizontale programmering en toetst men de performance op basis van diverse benchmarktools. Bij de zelfstandige bungalowparken mist men vaak de kennis maar ook de power om met zo’n (interne) benchmark aan de slag te gaan. Laat staan dat men tijd heeft om meer te weten over de gastbelevenis.

Bij de ketens zie je uniformiteit binnen de horecaconcepten en daar word ik niet vrolijk van. Alles is vaak zo geproportioneerd en op prijs dat ik mijn trek verlies. Bij het Hof van Saksen is men ook naarstig op zoek naar horecaformules die beter aansluiten op de gast. Je zult immers een bepaalde omloopsnelheid en omvang moeten hebben om een breed aanbod op peil te kunnen houden. Dat geldt voor grote, maar evengoed voor de kleinere bungalowparken.

Ook de thematisering en storytelling van de horeca outlets staat nog in de kinderschoenen.

Waarom zien wij geen co-branding met herkenbare foodformules?

De horeca blijft voor veel bungalowparken een hoofdpijndossier. In één van onze volgende blogs zullen we hier dieper op ingaan.

Toch nog even een nabrander! Weet u hoe slecht de terrassen er bij de meeste bungalowparken bij liggen? Het hangt er maar een beetje bij, terwijl het buitenleven inmiddels een gewoonte is geworden. Zelfs in de winter zitten we met een dekentje om en de kachel aan op het terras. Ook bij het Hof van Saksen kan men hier nog meer uithalen. Heeft u al eens goed gekeken naar uw terrasstrategie?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

PS: Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws in de bungalowsector of mee discussiëren? Meld u aan bij Trendsetting in Leisure

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Welke attracties sluiten aan op de doelgroep?
Welke attracties sluiten aan op de doelgroep?

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie zwembad
Impressie zwembad

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie horeca
Impressie horeca

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.