Op donderdag 13 augustus gaan twee goede vrienden met een professionele passie voor recreatie en toerisme op pad langs maar liefst vijf attracties in het Apeldoornse. Ze bezochten Kinderparadijs Malkenschoten, Paleis Het Loo, Julianatoren, Apenheul en Panky Pancake. Met vaak een bewonderende blik maar ook kritiek want alhoewel de Apeldoornse attracties hun zaken goed voor elkaar hebben, valt er nog wel wat te verbeteren. Benieuwd naar de ervaringen van Ton Vermeulen? Lees dan hier zijn blog ‘Attractiestad Apeldoorn’.

Naast het weeralarm hebben we sinds kort ook een “pretpark alarm”. Iets dat we kennen van de Efteling en de kust, maar naar het schijnt waait dit fenomeen nu ook over naar andere locaties in ons land. Bij zowel de Apenheul als Julianatoren, beide gelegen in de gemeente Apeldoorn, heeft men het “pretpark alarm” in werking gesteld en bezoekers gevraagd om niet meer te komen. Is hier een gemis aan crowdmanagement?

Wat is er nou mooier dan met een goede vriend – Ton Vermeulen (NRIT Media), met eenzelfde passie voor recreatie en toerisme – een dag op pad te gaan langs naar maar liefst vijf attracties?! Wilt u weten wat onze ervaringen zijn? We bezochten:

Kinderparadijs Malkenschoten – Paleis Het Loo – Julianatoren – Apenheul – Panky Pancake

“Er paste gewoon niemand meer bij, zo druk was het”

Bij de Apenheul liet directeur Coen de Ruiter weten dat de toegenomen bezoekersstroom deze zomervakantie in één keer het matige voorseizoen goedmaakt. Wie goed heeft opgelet, ziet dat apen voor slechts € 10,- kaartjes slijten rondom het achtuurjournaal. Men is heel sterk gericht op één doelgroep met ticketverkoop via de funnel van de Apenheul zelf. Hierdoor bouwt men data op en er vloeit geen provisie naar ticketproviders. Ook bij de Julianatoren is het druk. Boy Breuker – woordvoerder van de Julianatoren – laat weten dat de effecten van het TV-format van Jul & Julia er debet aan zijn dat het drukker is dan vorig jaar.

In één week sluiten twee nabijgelegen attracties de poorten omdat het te druk zou zijn in het park. Maar hoeveel bezoekers heeft dit uiteindelijk gekost? Waarom gaan de poorten bij zovelen pas om 10.00 uur open? Zelfs bij aankomst van ons eerste bezoek bij Kinderparadijs Malkenschoten was het al een drukte van belang bij de kassa’s. Waarom is er maar één kassa open terwijl er twee zijn? Bij de Efteling heb ik onlangs nog gememoreerd om eerder open te gaan maar men had er nog niet echt over doorgedacht. Liever geeft men de voorkeur aan de avondopenstelling.

* Nadenken over crowdmanagement!
* Pre openingstijden in zomer vakantie vanaf 8.00 uur
* Concentratie van meerdere pretparken is een plus
* Verkoop stimuleren via eigen funnel levert data op en behoud van marge

Op de foto met Binky van Kinderparadijs Malkenschoten

Op de foto met Binky van Kinderparadijs Malkenschoten

Aapjes kijken bij de Apenheul

Aapjes kijken bij de Apenheul

Gezellig druk bij de Julianatoren

Gezellig druk bij de Julianatoren

Terras bij Paleis Het Loo

Terras bij Paleis Het Loo

“Steeds meer aandacht voor show, entertainment en theater”

Ook bij Paleis Het Loo is het effect merkbaar dat bezoekers bereid zijn om zonder morren extra te betalen. Als het maar van toegevoegde waarde is. De tentoonstelling “Sisi, sprookjes & werkelijkheid” geeft een kijkje in het leven van de schoonheid die wij allemaal kennen uit de gelijknamige film. Een openbaring zijn de paleistuinen die na een grondige renovatie kunnen wedijveren met de wereldberoemde Franse tuinen van Versailles. Susanne te Riet van Paleis Het Loo laat weten dat dit zomerseizoen erg goed mede dankzij de tentoonstelling. Maar ook de vakantieprogrammering leeft enorm. Op vier dinsdagen zijn er Prinsessendagen; dan kunnen kinderen zich laten schminken om op de foto te gaan met Sisi die rondloopt. Ook hier zien we een onverwachte topdrukte, met ruim 3.000 bezoekers en volgens zeggen zijn er slechts zelden meer bezoekers op één dag geweest.

Wij spraken ook met Erwin Kempen, sinds kort hoofd marketing van Accres. Het is een goed seizoen voor Kinderparadijs Malkenschoten en Boschbad Apeldoorn. Kempen: “We zien een kleine stijging ten opzichte van 2014. Afgelopen weekend waren er 3.500 mensen en we hebben al topdagen gehad met 2.000 bezoekers. Ons park is leuk voor kinderen tot 9 jaar. Bezoekers komen vooral van vakantieparken en uit de regio. Het Super Zomer Festival blijft een leuke extra toevoeging in het hoogseizoen waarbij we de tarieven iets naar boven hebben bijgesteld.”

Na ons bezoek aan de Apenheul keken we nog even bij de buurman van Klimbos Veluwe, het klimbos der klimbossen met 8 verschillende klimavonturen en circa 120 verschillende overgangen.

Wij kunnen vaststellen dat de concentratie van zoveel dagattracties op korte afstand bij elkaar meer bezoekers op de been brengt.

Belangrijk is wel dat de onderliggende doelgroepen ver genoeg uiteen liggen en elkaar daardoor niet echt beconcurreren. Je moet je misschien afvragen of in plaats van de bossen en de natuur niet de attractieparken de unique selling points van de Veluwe zijn? Wellicht dat meer samenwerking in marketing, kwaliteit, attractiewaarde en het delen van kennis het overwegen waard zijn. Was het niet de Veluwe dat als vakantiebestemming haar nummer één positie was kwijtgeraakt?

* Events leveren extra inkomsten en impulsbezoeken
* Echt gaan samenwerken en niet (te) veel praten in allerlei commissies en clubjes
* Ondernemers moeten zelf het initiatief oppakken

De tentoonstelling “Sisi, sprookjes & werkelijkheid” trekt veel extra bezoekers

De tentoonstelling “Sisi, sprookjes & werkelijkheid” trekt veel extra bezoekers

De tuinen van Paleis Het Loo doen niet onder voor Versailles

De tuinen van Paleis Het Loo doen niet onder voor Versailles

Ouders met kinderen bij Jul de Muis

Ouders met kinderen bij Jul de Muis

Op weg naar de Apenheul

Op weg naar de Apenheul

“We halen alles uit de kast”

Dit is een ruim begrip met meerdere interpretaties. Wil dat zeggen zoveel mogelijk willen verdienen aan de bezoeker of er juist het leukste uitje van maken? Het zal wel “the best of both worlds” zijn…

Ik vind het bijzonder dat ik op één locatie na alle hoofdrolspelers van de locaties die we bezoeken, heel goed ken. Ik kom er vaak al jaren en heb de ontwikkelingen intens gevold. In alles zie ik dat er meer aandacht is voor het “standaard product” dat gewoon tip top in orde moet zijn. Er is geen achterstallig onderhoud meer en het verdient een compliment zoals Kinderparadijs Malkenschoten daarin de laatste jaren is verbeterd. Malkenschoten wil zich in de toekomst nog meer richten op de regio en gaat waarschijnlijk haar entreeprijzen verlagen. Dit park kan zich nog verder door ontwikkelen naar een echt speel- en doepark. Doordat beheerdersorganisatie Accres de scepter zwaait, mist op dit moment nog net dat beetje extra’s in de beleving. Men is soms wat te ambtelijk in de uitvoering waardoor het aanbod te weinig is afgestemd op de bezoekersdoelgroepen. Het zit ‘m hier niet alleen in het product maar juist ook in de mensen binnen de organisatie.

De Julianatoren, het attractiepark met de hoogste dichtheid attracties per m2, levert werkelijk een top prestatie. Alles ziet er verzorgd uit en ik heb respect voor de durf waarmee men investeert in de opbouw van een eigen animatie & entertainmentprogramma met hoofdrolspelers als Jul & Julia. Opvallend is dat veel attracties met de hand bediend worden; een kostbare geschiedenis. De vele senioren in het personeelsbestand geven een heel betrouwbaar en toegankelijk gevoel.

Wanneer wij de Julianatoren verlaten, staat er een prinses bij de uitgang die iedereen uitzwaait.

Bij navraag blijkt het om een vaste medewerkster te gaan, die afwisselend met collega’s het uitzwaaimoment voor bezoekers van een extra dimensie voorziet.

* Verschuiving van product naar personeel
* Meer aandacht voor uw medewerkers: het zijn uw beste ambassadeurs (opleiding & training)
* Breng meer focus aan: wie is precies jouw doelgroep en waar komt men vandaan?
* Senioren medewerkers zorgen voor ervaring, stabiliteit, rust en veiligheid
* Niemand maakt gebruik van up-sell bij het verlaten van het attractiepark

Een officieel uitzwaaimoment bij de Julianatoren

Een officieel uitzwaaimoment bij de Julianatoren

De horecauitlet van meneer Kaasgaaf

De horecauitlet van meneer Kaasgaaf

Een wel heel voordelige seizoenskaart

Een wel heel voordelige seizoenskaart

Oma met kleinkind op stap bij Paleis Het Loo

Oma met kleinkind op stap bij Paleis Het Loo

“De horeca blijft een sluitpost”

Paleis Het Loo heeft op mij de meeste indruk gemaakt. De warme hospitality van de medewerkers die er allen goed gekleed bij liepen. De kwaliteit van de uitgeserveerde lunch: hoog op smaak en een originele manier van een lekkere kop koffie. Het was de eerste locatie waar ons gevraagd werd of een tweede kopje koffie gewenst was. Bij navraag blijkt dat de catering is uitbesteed aan Albron. De bedrijfsleider houdt elke ochtend eerst een briefing alvorens iedereen aan het werk te zetten. Zelden heb ik zo’n jong team medewerkers zo gastvrij, fris van de lever het met elkaar zo goed zien uitvoeren.

De horeca is op deze manier ook zelf gewoon een attractie. En geen personeel met oorbellen of tattoos! Een onderwerp dat zo’n beetje een onbespreekbaar probleem aan het worden in ons land.

Zijn er straks nog wel jongelui met een frisse uitstraling voor de bediening of zijn het allemaal scare actors die zo in Halloween de hoofdrol kunnen spelen?

Ik weet zeker dat een briefing niet bij alle bedrijven in de standaard procedure is opgenomen. Zo kregen we in het free-flow restaurant bij de Apenheul een fles bier zonder glas erbij en zagen wij een bediende twee keer het hele terras aflopen, op zoek naar de familie die vier borden spaghetti had besteld.

We constateren een toename in horecabestedingen waar men gekozen heeft voor kwaliteit in performance en dan mag het best wat duurder zijn. Door de ruimere openingstijden in combinatie met de kwaliteitsimpuls zien wij voor het dineren een zonnige toekomst. Immers de gast is een dagje uit en wil er ook van genieten

Op het eind van onze dag brachten we een bezoek aan het speelpark van Panky Pancake in Voorst. Vorig jaar introduceerde men na twintig jaar een nieuwe all-in pannenkoekenformule. Eigenaren Miranda en Bert van Welsem laten weten dat men sinds kort weer de oude formule van a la carte heeft hersteld. Het “all-in pannenkoeken eten” werd niet begrepen en wie één lekkere pannenkoek op heeft, zit vol. Bij Panky Pancake zijn drie onderdelen: een binnenspeeltuin, een buitenspeeltuin en een pannenkoekenrestaurant.

Ik ken geen ander pannenkoekenrestaurant dat zo goed is gethematiseerd en met volop kinderplezier.

Waar vind je een draaimolen midden in het restaurant?

Een pannenkoek eet je vanaf € 9,75. Alleen even lekker spelen zonder te eten is nieuw dit jaar. Kinderen vermaken zich urenlang voor maar € 6,00 per kind. Wil je dan toch nog blijven eten, dan betaal je slechts € 3,95 per kind extra en zorgen Bert en Miranda ervoor dat er voor of na het spelen een heerlijke pannenkoek of lekker kindermenu klaar staat. Ouders & begeleiders mogen gratis naar binnen en het parkeren is gratis. Miranda: “Wij zijn vaak het eindstation van een leuk dagje uit maar dan moet het buiten niet te heet zijn, want dan legt zelfs een pannenkoekenrestaurant het af tegen de fritesboer op de camping.”

* Zijn pretparken zich bewust van de verantwoordelijkheid wat “hospitality” in horeca betekent?
* Terras bediening, hoe simpel kan het zijn?
* Steek net zoveel tijd in de horeca als in uw attractie(park)
* Panky Pancake belevenis pannenkoekenrestaurant ontwikkelen als franchiseformule
* Compliment voor het assortiment pannenkoeken en de smaak!

Op de foto met Jul de Muis

Op de foto met Jul de Muis

De horeca bij Het Loo was prima voor elkaar

De horeca bij Het Loo was prima voor elkaar

Welkom bij Panky Pancake

Welkom bij Panky Pancake

Overview Paleis Het Loo

Overview Paleis Het Loo

“Het kan altijd beter”

Slecht is het gesteld met alle toiletvoorzieningen, in het bijzonder bij de Julianatoren. Geen beleving en kostprijs gedreven functioneel. Wanneer maakt ook het sanitair deel uit van de gastbelevenis? Mijn advies is om de huidige kelder met de botsauto’s volledig als nieuwe luxe toilet voorziening t.b.v. het gehele park uit te voeren. De routing bij het hoofdrestaurant klopt niet en ook de winkel en merchandising wordt nog op een ouderwetse wijze gemanaged. Hetzelfde geldt voor Kinderparadijs Malkenschoten. Bij de Apenheul is het al iets beter maar daar zou men de winkel en de uitgang met de verschillende outlets meer als één geheel moeten vermarkten. Maak ook van de uitgang een attractie!

In deze discussie hebben wij nog niet gesproken over één van mijn stokpaardjes, namelijk de korting op entreekaartjes.

Naar mijn idee is korting zeker in het hoogseizoen uit den boze. Zeker als dat betekent dat we de poorten wegens drukte moeten sluiten. Het parkeren is bij alle locaties op een heel verschillende manier ingevuld. Bij de Julianatoren betaalt men € 7,- per auto en bij de Apenheul en Paleis Het Loo betaalt men per uur via een gewone parkeermeter. Wellicht zorgt de laatste methode voor een hogere acceptatie maar het blijft discutabel. Maar wanneer alles er prima verzorgd uit ziet, en de prijzen niet te gek zijn, hoor je er geen klachten over.

Opvallend is dat wat mij betreft alle attracties die wij bezocht hebben te weersafhankelijk zijn. Zodra het even wat minder is, hoor je iedereen klagen en verwijst men naar de lagere bezoekersaantallen. Zie daar de oplossing door te investeren in een allweather functionaliteit.

In alle activiteiten zal de gemeente Apeldoorn een belangrijke rol spelen en zoals ik mag ervaren langs de kantlijn heeft men wel ambities. Maar krijgen de recreatiebedrijven wel voldoende support? Misschien is een gespreksonderwerp bij “De rol van de gemeenten Apeldoorn”. Ook de Veluwe slaat op de trom. Hoe verhoudt zich dat tot de Apeldoornse attracties? Is de verblijfrecreatie niet één van de voorwaarden voor zoveel bezoekers gedurende de vakantieperiodes? Ligt daar dan geen uitdaging om ontwikkeling en een vernieuwingsslag op gang te brengen? Want de Veluwe kent wel het grootste aantal bedden in de verblijfsrecreatie maar het is allemaal een beetje over de top en niet echt vernieuwend.

* Wat is de rol van de gemeente Apeldoorn als aanjager?
* Hoe zit het met de verblijfrecreatie als slagader voor de toekomst?
* Komt er nou eindelijk een overdekt attractiepark?
* Geen kortingsacties in hoogseizoen!

Impressie horeca bij Paleis Het Loo

Impressie horeca bij Paleis Het Loo

Trampolines als populaire attractie

Trampolines als populaire attractie

Dit kan toch wel beter...

Dit kan toch wel beter…

Waar vind je een draaimolen midden in het restaurant?

Waar vind je een draaimolen midden in het restaurant?

En de score is…

Ton en ik hebben een uitermate leerzame dag beleefd vorige week donderdag 13 augustus. Benieuwd naar mijn persoonlijke top 5?

De top vijf van Hans van Leeuwen:

1e plaats:                     Paleis Het Loo                                    8.7
2e plaats:                     Apenheul                                             8.5
3e plaats:                     Julianatoren                                        8.1
4e plaats:                     Panky Pancake                                   7.9
5e plaats:                     Kinderparadijs Malkenschoten      7.5

De top vijf van Ton Vermeulen:

1e plaats:                     Paleis Het Loo                                   8.5
2e plaats:                    Apenheul                                             8.0
3e plaats:                     Panky Pancake                                  7.5
4e plaats:                     Kinderparadijs Malkenschoten      7.5
5e plaats:                    Julianatoren                                        7.0

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld