We hebben allemaal deze week in de media kunnen vernemen dat na de Chinezen nu ook een beren invasie op komst is. Weet u wat het effect is van de twee panda’s Xing Ya en Wu Wen op de bezoekersaantallen voor Ouwehands Dierenpark in Rhenen? Ik ben nog maar enkele weken terug op bezoek geweest bij Hao Hao en Xing Hui, de twee Panda’s van Pairi Daiza. Deze voor velen nog onbekende dierentuin is de beste nieuwe attractie van Europa: werkelijk sensationeel en gelegen slechts enkele kilometers van Brussel.
Voor Ouwehands Dierenpark zijn de verwachtingen hooggespannen maar een verdubbeling van het aantal bezoekers behoort tot de mogelijkheid. Dit zijn cijfers waar naar mijn mening Wildlands alleen maar over kan dromen. O ja, dit is het oude dierenpark Emmen dat met twee honderd miljoen euro overheidsgeld uit de grond gestampt wordt en in 2016 de poorten zal openen. Zal hier het Yumble effect toeslaan? Veel kan ik er helaas niet over vertellen want ik ben niet welkom voor een preview. Een gemiste kans voor de directie.
Is Black Friday een nieuwkomertje?
Vrijdag 27 november breekt de pleuris los aan de andere kant van de Oceaan in het land van de stars and stripes. Hebben zij ook niet Halloween op de (commerciële) kaart gezet? Ik was er vorige week bij op Halloween Horror EuropaPark. Gewoon even met het vliegtuig heen en weer voor de ultieme Halloween Experience om daar zoveel mogelijk spoken te ontmantelen. Zie daar het gemak om met het vliegtuig een short-break pretpark vakantie te maken en de kans voor de Efteling met vliegveld Eindhoven om de hoek.
Een hele maand ziet Europa-Park een totaal andere doelgroep en met duizenden bezoekers per avond is het een heuse cash cow.
Met duizenden tegelijk staan we in de rij om verrast te worden door de meest afzichtelijke scare actors verstopt in de vele Haunted Houses. Opgezweept door griezels en spoken staan wij geduldig in de rij om vervolgens na ruim 45 minuten het donkere avontuur in te stappen. Een entreekaartje kost € 26,- per persoon en wie nog een VIP Scare Hounted House wil bezoeken, betaalt een up-sell van zo’n €20,-. Er zijn maar slechts 400 VIP kaarten. Een hele maand ziet Europa-Park een totaal andere doelgroep en met duizenden bezoekers per avond is het een heuse cash cow.
Volgend jaar verschijnt ons boek over de professionalisering en internationale ontwikkelingen in Halloween. Vandaar dat wij ook een bezoek hebben gebracht aan MoviePark Germany, Bobbejaanland, Attractiepark Toverland, Julianatoren en heel veel lokale en bijzondere initiatieven ter inspiratie. Ook de retail, zoals de Jumbo supermarkt en brands als Starbucks willen mee liften op het succes.
Jammer dat wij u geen input kunnen geven over het succes van Walibi. Ooit was ik er als eerste bij toen het nog Six Flags heette en met directeur Marcel Schonenberg. Daar heb ik het ontstaan van het eerste uur letterlijk meegemaakt. Nu ben ik door de persafdeling en de directie van dit wonderlijke park niet welkom wegens een gemis aan kennis en netwerk van de branche. Of zou het kunnen zijn dat ze bang zijn om in de spiegel te kijken? Het is immers Halloween!
Voert amateurisme boventoon in kampeer- bungalowsector?
Recron en de NKC rollen over elkaar als het gaat om de belangen van hun achterban en vergeten uiteindelijk dat de macht is aan de camperaar. Het zoveelste convenant is gesneuveld en weet u waarom brancheorganisaties en overheidsinstanties vaak dit instrument uit de kast halen? Je spreekt de intentie uit om samen te werken maar feitelijk leg je de boel plat en gaat elkaar constructief samen(tegen)werken. Volgende week donderdag 5 november is er het congres van de campermarkt tijdens de Recreatie Vakbeurs Hardenberg.
Voor alles is een markt maar staat hier de toerist en het vakantieproduct wel centraal?
Niet veel beter is het gesteld met de tsunami in de bungalowmarkt waarbij we worden overspoeld met chalets. Veel bungaloworganisaties vertonen gelijkenissen met supermarkten zoals de Lidl, Aldi en de Lekker Laag formules. Voor alles is een markt maar staat hier de toerist en het vakantieproduct wel centraal? Of is het verworden tot een veredelde huizenmarkt waar alleen de harde munten en het rendement tellen terwijl beleving slechts bijzaak is. Mijn blog over dit fenomeen heeft veel organisaties op hun achterste benen gezet. Bezoek het congres Second Life van de Bungalow sector met top sprekers w.o. Matthijs Zeelenberg die menigeen zal weten te inspireren.
Het Orlando van Europa
De VVV heeft al lang niet meer het alleenrecht op toeristische informatie. Het zijn de Zoovers, Tripadvisors en Couverts die de consument weten te bereiken. Dat wil niet zeggen dat er een grote behoefte is van de consument voor persoonlijke aandacht en toeristische informatie op de plaats van bestemming. Hiervoor ligt de taak bij de recreatieondernemer die door samenwerking het regionale toerisme op de kaart moeten zetten. Zie daar het grote aantal aanmeldingen voor de Toeristische Samenwerkingsverband Award die wij als Pleisureworld dit jaar in het leven hebben geroepen. Een schot in de roos!
De VVV heeft al lang niet meer het alleenrecht op toeristische informatie
Toch gebeurt er heel veel in ons landje in dagrecreatie. Op de Veluwe is de boel al lekker wakker geschud maar wie gaat daar nou werkelijk op de regisseursstoel zitten? In Almere komt een nieuw pretpark WitchWorld. Maar hebben we al niet genoeg pretparken? Wordt dit weer een Yumbletje? De Efteling gaat een gooi doen naar de 1e positie op de Europese ranglijst van het beste pretpark door de aankondiging voor de bouw van thema bungalowparken en hotels. Wat zal de reactie van Attractiepark Toverland zijn dat zich graag wil spiegelen aan dit Hollands beste pretpark?
Wil je weten wat Attractiepark Toverland tot het meest vriendelijke van Nederland maakt? Ga dan mee backstagetour op woensdag 9 december. Het belooft een bijzondere ontmoeting te worden met directeur Caroline Kortooms en het hoofd marketing Pieter Huismans. Deze backstagetour is inclusief lunch en een bezoek met aan de Leisure Business Days te Venray.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure
PS: in alle gevallen gaat het om de customer journey!