Tijdens de Vakdag – Hoe bereik je de gast? van afgelopen dinsdag 16 februari kwamen ondernemers uit de Zeeuwse recreatiesector bijeen voor een blik op de toekomst. Gastlocatie was Omnium – voorheen Sportpunt Zeeland – waar afgelopen jaar het eerste pop-up pretpark van Nederland werd gelanceerd.
VVV Zeeland kondigt online boekingsplatform aan
De dag werd geopend door Stefan van Vooren, operationeel manager van VVV Zeeland. De digitale ontwikkelingen en de terugloop in bezoekersaantallen aan de VVV kantoren stellen de organisatie voor een uitdaging. En daarom wordt dit jaar een digitale marketingstrategie uitgerold waarbij sterk wordt ingezet op transacties met de klant. Daarnaast worden de bestaande VVV locaties omgebouwd tot Inspiratiepunten. In de nieuwe strategie zijn de volgende doelen gesteld:
- Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar
- In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform
- Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000
- Behaalde mediawaarde via ‘earned’ kanalen van 10 miljoen euro
- 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)
- Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek
Journalist Ton Vermeulen van NRIT Media schreef een uitgebreid artikel “VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties”.
NKC ziet kansen in Zeeland, ondernemer nog niet overtuigd?
Stan Stolwerk van de Nederlandse Kampeerauto Club ging in op het belang van de camperaar en de mogelijkheden die er zijn om deze doelgroep naar je bedrijf te halen. In Europa zijn 1,5 miljoen camperaars, in Nederland 94.000. Ze hebben een meer dan gemiddeld inkomen en besteden tijdens een vakantie 60 euro per dag. Elk jaar komen er 1.000 Nederlandse camperaars bij. Gemiddeld trekt men er zes keer per jaar op uit waarvan de helft in het binnenland wordt doorgebracht.
De recreatieondernemer dient wel zijn voorzieningen aan te passen, want de nieuwe camperaar verwacht namelijk comfort, state of the art voorzieningen en luxe. Journalist Ton Vermeulen van NRIT Media schreef het uitgebreide artikel “Nederland is klaar voor meer camperparken”.
111 WereldTrends op een rij
Trendwatcher Hans van Leeuwen ging in op de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2016. Dat deed hij aan de hand van de thema’s Smaak en Beleving, Welkom en Gastvrij, Avontuurlijk Slapen, Actief & Avontuur, Zoeken en Boeken en Out of the Box. Diverse voorbeelden uit de recreatiesector werden aangehaald. De belangrijke tips per thema op een rij:
- Eten is verworden tot een van de belangrijkste geluksmomentjes van de dag
- De traditionele receptie zal verdwijnen en wordt vervangen door een hartelijke ontvangst zonder balie of computerscherm
- Slapen wordt als gethematiseerde attractie onderdeel van totaalbelevenis
- De monocultuur in spelen, recreatie en activiteiten zal veranderen in het ondergaan van ervaringen in verrassende, bijzondere omstandigheden
- De gast wil onder alle omstandigheden 24/7 direct kunnen boeken of reserveren
- Onderscheiden door basis welbevinden maar daarnaast alles anders doen dan wat gebruikelijk is
De 111 WereldTrends zijn samengevat in een reeks whitepapers waarvan de publicaties “Smaak & Beleving” en “Welkom & Gastvrij” al zijn uitgebracht. Wilt u alle digitale exemplaren ontvangen? Meld u aan via deze link.
Omnium – top of flop?
Het afgelopen jaar werd het eerste pop-up pretpark van Nederland land gelanceerd bij Omnium – zes weken lang speelplezier in de zomer. Het initiatief diende om de tegenvallende bezoekersaantallen een boost te geven en moest ommekeer bewerkstelligen. De doelstellingen waren eenvoudig maar wel uitdagend:
- In drie jaar tijd groeien naar 100.000 bezoekers in juli en augustus
- Het eerste jaar kostendekkend
- Een bijzondere attractiewaarde creëren
- Het creëren van een buzz in Zeeland
- Het negatieve sentiment in het Zeeuwse omdraaien
Het resultaat was voor het eerste jaar met een korte voorbereidingstijd en een erg goede zomer (negatief voor een slechtweervoorziening) prima. 20.000 extra bezoekers en een kostendekkende exploitatie. Wat nog veel belangrijker was, is dat het negatieve sentiment onder de Zeeuwen plaats heeft gemaakt voor een trots gevoel. Tot slot werd door middel van veel creativiteit veel free publicity gecreëerd. Ook dit jaar zal weer een nieuwe editie van het festival plaatsvinden.
Workshop Innovatie in Marketing
In de middag ging een select gezelschap aan de slag met de workshop Innovatie in Marketing en was er volop aandacht voor de gastreis. De deelnemers kregen aan de hand van een 10-puntenverbeterplan tips en trucs aangereikt om hun eigen marketing te verbeteren.
Heeft u deze workshop gemist? Op verzoek komen wij bij u op locatie om deze workshop voor u en uw medewerkers te organiseren! Voor meer informatie, neem contact op met Susanne via 0481-353470 of susanne@pleisureworld.nl.