Zeeuwse ondernemers blikken vooruit op toeristisch seizoen 2016

Tijdens de Vakdag – Hoe bereik je de gast? van afgelopen dinsdag 16 februari kwamen ondernemers uit de Zeeuwse recreatiesector bijeen voor een blik op de toekomst. Gastlocatie was Omnium – voorheen Sportpunt Zeeland – waar afgelopen jaar het eerste pop-up pretpark van Nederland werd gelanceerd.

VVV Zeeland kondigt online boekingsplatform aan

De dag werd geopend door Stefan van Vooren, operationeel manager van VVV Zeeland. De digitale ontwikkelingen en de terugloop in bezoekersaantallen aan de VVV kantoren stellen de organisatie voor een uitdaging. En daarom wordt dit jaar een digitale marketingstrategie uitgerold waarbij sterk wordt ingezet op transacties met de klant. Daarnaast worden de bestaande VVV locaties omgebouwd tot Inspiratiepunten. In de nieuwe strategie zijn de volgende doelen gesteld:

  • Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar
  • In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform
  • Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000
  • Behaalde mediawaarde via ‘earned’ kanalen van 10 miljoen euro
  • 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)
  • Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek

Journalist Ton Vermeulen van NRIT Media schreef een uitgebreid artikel “VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties”.

NKC ziet kansen in Zeeland, ondernemer nog niet overtuigd?

Stan Stolwerk van de Nederlandse Kampeerauto Club ging in op het belang van de camperaar en de mogelijkheden die er zijn om deze doelgroep naar je bedrijf te halen. In Europa zijn 1,5 miljoen camperaars, in Nederland 94.000. Ze hebben een meer dan gemiddeld inkomen en besteden tijdens een vakantie 60 euro per dag. Elk jaar komen er 1.000 Nederlandse camperaars bij. Gemiddeld trekt men er zes keer per jaar op uit waarvan de helft in het binnenland wordt doorgebracht.

De recreatieondernemer dient wel zijn voorzieningen aan te passen, want de nieuwe camperaar verwacht namelijk comfort, state of the art voorzieningen en luxe. Journalist Ton Vermeulen van NRIT Media schreef het uitgebreide artikel “Nederland is klaar voor meer camperparken”.

Zeeuwse ondernemers bijeen Omnium Vakdag111 WereldTrends op een rij

Trendwatcher Hans van Leeuwen ging in op de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2016. Dat deed hij aan de hand van de thema’s Smaak en Beleving, Welkom en Gastvrij, Avontuurlijk Slapen, Actief & Avontuur, Zoeken en Boeken en Out of the Box. Diverse voorbeelden uit de recreatiesector werden aangehaald. De belangrijke tips per thema op een rij:

  • Eten is verworden tot een van de belangrijkste geluksmomentjes van de dag
  • De traditionele receptie zal verdwijnen en wordt vervangen door een hartelijke ontvangst zonder balie of computerscherm
  • Slapen wordt als gethematiseerde attractie onderdeel van totaalbelevenis
  • De monocultuur in spelen, recreatie en activiteiten zal veranderen in het ondergaan van ervaringen in verrassende, bijzondere omstandigheden
  • De gast wil onder alle omstandigheden 24/7 direct kunnen boeken of reserveren
  • Onderscheiden door basis welbevinden maar daarnaast alles anders doen dan wat gebruikelijk is

De 111 WereldTrends zijn samengevat in een reeks whitepapers waarvan de publicaties “Smaak & Beleving” en “Welkom & Gastvrij” al zijn uitgebracht. Wilt u alle digitale exemplaren ontvangen? Meld u aan via deze link.

Omnium – top of flop?

Het afgelopen jaar werd het eerste pop-up pretpark van Nederland land gelanceerd bij Omnium – zes weken lang speelplezier in de zomer. Het initiatief diende om de tegenvallende bezoekersaantallen een boost te geven en moest ommekeer bewerkstelligen. De doelstellingen waren eenvoudig maar wel uitdagend:

  • In drie jaar tijd groeien naar 100.000 bezoekers in juli en augustus
  • Het eerste jaar kostendekkend
  • Een bijzondere attractiewaarde creëren
  • Het creëren van een buzz in Zeeland
  • Het negatieve sentiment in het Zeeuwse omdraaien

Het resultaat was voor het eerste jaar met een korte voorbereidingstijd en een erg goede zomer (negatief voor een slechtweervoorziening) prima. 20.000 extra bezoekers en een kostendekkende exploitatie. Wat nog veel belangrijker was, is dat het negatieve sentiment onder de Zeeuwen plaats heeft gemaakt voor een trots gevoel. Tot slot werd door middel van veel creativiteit veel free publicity gecreëerd. Ook dit jaar zal weer een nieuwe editie van het festival plaatsvinden.

Workshop Innovatie in Marketing

In de middag ging een select gezelschap aan de slag met de workshop Innovatie in Marketing en was er volop aandacht voor de gastreis. De deelnemers kregen aan de hand van een 10-puntenverbeterplan tips en trucs aangereikt om hun eigen marketing te verbeteren.

Heeft u deze workshop gemist? Op verzoek komen wij bij u op locatie om deze workshop voor u en uw medewerkers te organiseren! Voor meer informatie, neem contact op met Susanne via 0481-353470 of susanne@pleisureworld.nl.

Zeeuwse ondernemers bijeen Omnium Vakdag

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.