Niet iedereen is het eens over de effectiviteit van e-mailmarketing. Toch blijkt uit de E-mail Benchmark 2016 dat het nog altijd het belangrijkste online marketingkanaal is. Maar liefst 39 procent van de bedrijven geeft dit jaar meer geld uit aan email marketing. Heb jij al een nieuwsbriefstrategie of werk je met gerichte emailcampagnes?
Houd dan rekening met de volgende doodzondes:
#1 Spam
Gemiddeld lezen e-mail ontvangers 15 tot 20 seconden per e-mail. Binnen deze tijd moet de lezer overtuigd worden om de nieuwsbrief verder te lezen en door te gaan klikken. Tijdens deze 20 seconden leest de ontvanger ongeveer 50 woorden, dus je nieuwsbrief moet kort en krachtig zijn. Maar vooral relevant. Stuur je jouw nieuwsbrief naar je totale database? Grote kans dat je nieuws voor een gedeelte van de ontvangers niet interessant is. Overweeg daarom minder e-mails te versturen maar wel met een hogere relevantie, ten opzichte van het opvoeren van de frequentie met een lagere conversie tot gevolg.
#2 Ingewikkeld afmeldproces
Mensen die zich willen uitschrijven opzadelen met een ingewikkeld opt-out proces. Volgens de ACM: “In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Ook al heeft de ontvanger eerder toestemming gegeven. U moet ontvangers deze mogelijkheid kosteloos en op gemakkelijke wijze aanbieden.” Maar dat is dus niet altijd het geval. De belangrijkste irritaties volgens Frankwatching:
- Er is geen afmeldmogelijkheid
- De afmeldlink werkt niet, je krijgt een foutmelding
- Je moet eerst inloggen om je te kunnen afmelden
- Je hebt je afgemeld, maar je ontvangt daarna gewoon nog e-mailings
- Je moet onzinnige gegevens invullen, zoals postcode en naam
- Je moet je eigen mailadres nogmaals intypen
#3 Niet personaliseren
Aangesproken worden bij je naam is iets dat opvalt. Het is immers een natuurlijke reactie om te reageren wanneer iemand je naam noemt. Blijkbaar wil iemand je iets vertellen waarvan hij denkt dat het relevant voor je is. Als marketeer is het dus zinnig om je marketinguitingen te personaliseren. Kijk niet alleen naar naam maar ook naar aanhef. Door één van de grote ketens in het land word ik regelmatig aangesproken met ‘Geachte heer Giesbers’.
#4 Geen bedankpagina
Vergeet niet een nette bedankpagina in te richten voor nieuwsbriefaanmeldingen, waarop je de inschrijver persoonlijk bedankt (beste John, in plaats van beste heer/mevrouw). Denk aan up- en cross-sell mogelijkheden. Een inschrijver voor je nieuwsbrief is geïnteresseerd in je bedrijf en dat betekent dat deze consument meer open staat voor acties of andere bijzondere zaken die met jouw bedrijf te maken hebben. Welke activiteiten of arrangementen zou je onder de aandacht kunnen brengen?
#5 Non-responsive
De opmars van de smartphone als device heeft ook gevolgen voor e-mailmarketing. Inmiddels opent een op de drie Nederlanders zijn e-mail op de mobiele telefoon. Net zoals je website moet je e-mail responsief en helder zijn, en uiteraard aangepast aan het apparaat waarop de klant hem bekijkt. Zo niet, dan zijn ontvangers geneigd om nieuwsbrieven sneller weg te klikken of helemaal niet meer te openen. Vaststaat dat organisaties die investeren in responsive design, persoonlijke content en segmentatie de komende jaren optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden van (mobiele) e-mailmarketing.
#Bonus Geen actuele database
Belangrijk bij het versturen van nieuwsbrieven is het bijhouden van de adreslijst. Eventuele e-mails die niet aankomen (bounces) dienen bijgewerkt te worden in de klantendatabase zodat er geen datavervuiling plaatsvindt. Dit is een activiteit die structureel moet worden opgepakt, dus er dient voldoende tijd vrij gemaakt te worden in de organisatie.
Meer over e-mailmarketing en zelf je online strategie bepalen?
Meld je dan aan voor de Masterclass Innovatie in Marketing. Of neem contact met ons op voor een incompany training!
Susanne Giesbers, recreatieadviseur & marketing expert