Gastvrij door de tweede golf

Hoe blijf je persoonlijk in een tijd waarin afstand domineert?

We kunnen er niet omheen en zitten er helaas middenin: de tweede golf van coronabesmettingen met wederom een heel gamma voorzorgsmaatregelen en beperkingen. De gastvrijheidssector krijgt het flink te verduren. De vraag ‘Wat kunnen we wél?’ is aan de orde van de dag. Hoewel het in eerste instantie voor veel ondernemers momenteel draait om overleven, is er ook nú een verschil te maken. Richting de toekomst, maar ook in de manier waarop je de gast benadert in een periode van social distancing.

Binnen alle mogelijkheden wil je er zijn voor de gast. Nu het in aangepaste vorm moet, en natuurlijk ook wanneer de teugels weer gevierd kunnen worden. Maar hoe pak je dat aan?

Wat betekent gastvrijheid nog, nu interactie zoveel mogelijk wordt beperkt? Hoe kun je persoonlijk zijn terwijl je op afstand moet blijven?

In dit artikel zijn we voor antwoorden op deze vragen in de nieuwe Wereldtrends gedoken. Pleisureworld werkt momenteel namelijk aan een geheel vernieuwde editie van dit trendoverzicht voor de komende paar jaar. Welke kansen zijn daarin te vinden voor ondernemers die passen bij de uitdagingen van de komende maanden?

Technology is key: hoe technologie en gastvrijheid hand in hand gaan
De nieuwe 111 Wereldtrends in vrije tijd zijn opgedeeld in vier trenddomeinen. Eén daarvan is technologie. Enerzijds technologie als doel (denk aan allerlei nieuwe vormen van entertainment en attracties) maar uiteraard ook als middel. Ontwikkelingen op dit vlak gaan razendsnel en het zal je dan ook niet verbazen dat er sinds de vorige uitgave van de Wereldtrends in 2016 alweer zoveel nieuws te melden is. Het is met name op dit vlak dat we concrete oplossingen zien die direct toepasbaar zijn in de huidige crisis.

Het voelt misschien wat tegenstrijdig: inzetten van technologie om gastvrijheid te verbeteren. De persoonlijke touch, is die wel te vervangen door een tech-oplossing?

Toch zijn dit de trends die nu versnellen. Juist omdat je er hiermee de gast tóch de aandacht kunt geven die hij graag wil.

Contactloos is niet hetzelfde als onpersoonlijk
Als we iets hebben geleerd van de intelligente lockdown van het voorjaar is het wel dat we massaal klaar zijn voor remote. Ook kleine ondernemingen. Zelfs bij de ijssalon is door middel van een eenvoudig formulier een bestelling via Whatsapp te plaatsen. Gemak dient de mens en een aantal van die oplossingen zijn waarschijnlijk dan ook blijvertjes. Vind je al dat ‘contactloos’ maar onpersoonlijk? Of richt je de nieuwe customer journey juist op een gepersonaliseerde manier in?

Consumenten raken nu bovendien in razend tempo gewend aan andere manieren van communiceren met bedrijven en kunnen het steeds meer waarderen als ze diensten kunnen afnemen op de manier en tijd waarop het hen het beste uitkomt.

  • Kunnen gasten jou bereiken via Live Chat of Whatsapp?
  • Personaliseer jij alle communicatie en stuur je gepersonaliseerde aanbiedingen?

Geef gasten een zorgeloos gevoel
In de huidige situatie speelt niet alleen gemak voor de consument een rol, maar ook een gevoel van veiligheid en zorgeloosheid. Gasten verwachten dat hun bestelling of bezoek soepel verloopt. Afgelopen voorjaar had men nog het begrip voor houtje touwtje oplossingen, maar nu we een aantal maanden verder zijn en allemaal hebben gezien hoe het ook kan, is er geen excuus meer om hier niet in mee te gaan. Technologische mogelijkheden hiervoor zijn steeds breder beschikbaar.

  • Kunnen gasten zelf alle facetten van hun verblijf digitaal regelen?
  • Gaat boeken ook vlekkeloos via mobiel of tablet?

Ben jij klaar voor de trends van de toekomst?
Het gaat hard terwijl er zoveel gebeurt in de wereld: inmiddels zijn veel dingen die wij begin 2020 nog als ‘trends’ omschreven al genormaliseerd. De menukaart openen door een QR-code te scannen is geen hippe gadget meer en cashless is in Nederland vrijwel overal geïntegreerd. Wie al had geïnvesteerd bijvoorbeeld in een eigen reserveringssysteem en een goed werkende app plukt hier nu de vruchten van. Dit zijn ontwikkelingen waar je ook ná corona je voordeel mee blijft doen.

Ben jij nog niet bezig met het personaliseren van je communicatie en aanbiedingen, dan is nú de tijd om daarmee aan de slag te gaan. Want dat is uiteindelijk een van de belangrijkste ingrediënten van ons vakgebied: de persoonlijke benadering van de gast. Afstand hoeft je daarbij niet in de weg te staan.

Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

Pleisureworld werkt momenteel aan een geheel vernieuwde editie van haar welbekende Wereldtrends. ‘Waar gaan we morgen naartoe? De nieuwe 111 Wereldtrends in vrije tijd’ staat gepland voor begin 2021. In de aanloop naar de publicatie verschijnen er geregeld blogs en artikelen over de nieuwe Wereldtrends door de auteurs.

Nu al aan de slag om klaar te zijn voor de toekomst? Onder de Pleisureworld TOP Partners vind je bedrijven die u kunnen helpen met bijvoorbeeld technologische oplossingen. Niet zeker wat voor u de beste aanpak is? Pleisureworld Advies helpt je graag. Bel Hans van Leeuwen voor een vrijblijvend gesprek!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.