Alleen parken op de mooiste plekjes zullen het redden

donderdag 19 maart 2015 – De afgelopen weken heeft u ongetwijfeld in de landelijke pers gelezen over de reuring met betrekking tot onze bungalowparken. Eén op de drie vakantieparken zit in de problemen. Dat zijn er in heel Nederland dus zo’n 270! Vooral de familiebedrijven zitten in zwaar weer en moeten de eindjes aan elkaar knopen. Veelal met een aanbod van sterk verouderde huisjes trekken zij steeds minder vakantievierders en zijn ze in hoofdzaak een doelgroep voor gescheiden mannen, buitenlandse arbeiders en asielzoekers.

Het einde van de situatie is nog niet in zicht en er staat nog meer te gebeuren de komende jaren met de opkomst van de chalet als goedkoper alternatief. Zelfs de RaboBank, die veel ondernemingen in de sector financiert, laat bij monde van Martijn Rol weten dat de situatie zorglijk is. Zo heeft Hennie van der Most zijn bungalowpark in het Drentse Oranje verhuurd aan het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers en ook het bungalowpark Borgmeren in Scharmer, onder de rook van Groningen, kent nog maar nauwelijks toeristisch gebruik. Wie nog wat verder kijkt, ziet dat ook bij de grotere ketens problemen ontstaan. Daar waar er in het verleden sprake is geweest van een gefaseerde ontwikkeling zijn inmiddels de verschillende verenigingen van eigenaren een blok aan het been voor verdere doorontwikkeling en modernisering.

De ellende door prijsdumping op de markt wordt nog groter
We hebben allemaal nog het journaal van acht uur op ons netvlies staan waarin directeur Enrico de Koster van Arcus de provincie Zeeland weer prominent op de kaart wist te zetten met de aankondiging van zijn plannen om duizenden vakantiebungalows te bouwen. Roompot Vakanties zal de verhuur op zich nemen. Het is een ontwikkeling die niet zomaar uit de lucht is komen vallen maar waar jaren aan planvorming vooraf is gegaan. Het zijn ook niet alleen maar nieuwe locaties waar gebouwd zal worden maar vooral ook oude campings die het veld moeten ruimen.

Roompot was dan ook prominent aanwezig op de SecondHome beurs om daar het complete aanbod te etaleren. Maar ook andere spelers in de markt zoals De Vakantie Makelaar, CenterParcs, EuroParcs, Succesparken en TopParken hadden over aandacht en interesse vanuit de consument niet te klagen. Met een vooraf gesteld rendement van 6% is het een goed alternatief voor het sparen.

Opvallend is dat de traditioneel gebouwde stenen bungalow het af moet leggen tegen de opkomst van de chalets in vele luxe varianten. Voor een prijs tussen de € 60.000,- en € 120.000,- kan de consument zich rijk rekenen en eigenaar worden van een vakantiebeleving. Enige voorwaarde voor succes is de ligging aan een top locatie aan zee, wat voor opdrijving zorgt van de kostprijs. Het aanbod is zo groot dat een nieuw project dat niet aan bepaalde voorwaarde voldoet, geen kans van slagen heeft. Gezien de snelheid waarmee de chaletparken aan de man worden gebracht is nu al te voorspellen dat er over twintig jaar een nieuwe luchtbel uit elkaar zal spatten. Tegen die tijd zullen de zakken van menig projectontwikkelaar weer gevuld zijn en zal het vakantiegevoel als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

“Echt nieuwe bungalowparken zullen in Nederland niet meer gebouwd worden”, laat Klaas Odink weten, directeur Van Wijnen Recreatiebouw. “We hebben nog wel in uitvoering het bungalowpark in Uitdam maar de ontwikkeling in Volendam komt niet meer van de grond door de dure grondprijs.” Een ontwikkeling die Chiel van der Werff (Woon-Plan en tevens Pleisureworld TOP Partner) herkent: “De prijs van een stenen bungalow ligt in een bandbreedte tussen de € 150.000 en € 195.000,-. Dat betekent dat er heel slim met een doordachte visie ontwikkeld moet worden. De concurrentie van minder duurzame en te duur betaalde chalets is groot. Wij werken met strategische partners en zijn in staat hier het juiste antwoord op te geven”.

Is er nog toekomst voor “oude” bungalowparken?
Er is beslist nog een toekomst echter zal men zich duidelijker moeten profileren door een onderscheidend product. Zo is er de ontwikkeling van recreatiepark TerMaarsch, een unieke investering voor paard- en watersportliefhebbers. Olympisch springruiter kampioen Jeroen Dubbeldam staat garant voor een optimale beleving. Sinds kort is ook Marcel Coltof betrokken bij dit project om de verkoop in goede banen te leiden. Het project vertoont wel enkele overeenkomsten met het Hof van Saksen en wij weten allemaal hoe dat uiteindelijk tot een succesvol bungalowpark heeft geleid.

Een andere ontwikkeling in Schoonloo is van de stichting Vitaness dat samen met Succesparken bouwt aan een drie generatie ervaringshuis, voor gezamenlijk exposure en meer business. Het is een project waar veel stakeholders bij betrokken zijn en ook hier zien wij uitdagingen om het gehele project tot volwassendom te brengen.

Nog belangrijker is om het aanbod “oude” bungalowparken uit de markt te halen om prijsdumping op de verhuurmarkt te voorkomen. Gemeenten moeten het lef hebben bestemmingplannen te heroverwegen en juist hier liggen kansen om integrale zorgplannen en ontwikkeling te huisvesten. De infrastructuur ligt er en basisvoorzieningen zijn in ruimte mate aanwezig. Het is een veilige groene omgeving waarin een vernieuwende senioren zorg- woonfunctie gecombineerd kan worden met thuiszorg, dagverpleging en medische basisvoorzieningen. Reken maar even uit wat een “oud” bungalowpark met een bezetting van minder dan 45% nu opbrengt en wat dit zou kunnen zijn wanneer wij de rekening bij de zorgverzekeraar kunnen neerleggen. Zie daar kansen voor reconditionering oude bungalowparken!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: Bezoek ook het 4e landelijk congres Second Life van de Bungalow Sector op 4 november a.s. tijdens de Recreatie Vakbeurs Evenementenhal Hardenberg. Nu al aanmelden: info@pleisureworld.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.