Atlantica 2025 in Niort: meer realiteit in de Franse campingsector

Sinds vier jaar wordt de Franse vakbeurs Atlantica gehouden in Niort, in het westen van Frankrijk. Een stad die, hoewel ze de titel ‘hoofdstad van de Deux-Sèvres’ draagt, vooral een provinciale uitstraling heeft. De beurs zelf is echter goed georganiseerd en blijft een vaste waarde voor iedereen die actief is in de camping- en verblijfsrecreatie in Frankrijk. Toch hoor je onder exposanten en bezoekers regelmatig eenzelfde opmerking: “Het was toch gezelliger in La Rochelle.”

De oude locatie, in de havenstad La Rochelle aan de Atlantische kust, had onmiskenbaar meer sfeer. De combinatie van het gezellige centrum en de haven op loopafstand van de beurs gaf de beurs destijds bijna een festivalsfeer. Grote spelers uit de mobile home-industrie, zoals Bio Habitat, Trigano, Louisiane, Rapidhome en Rideau, ontvingen hun klanten toen nog wel eens op boten en catamarans, waar de deals werden beklonken met oesters en wijn. De stad bood bovendien volop hotels en restaurants op loopafstand van de beursvloer, waardoor het netwerken ’s avonds moeiteloos doorging.

In Niort ligt dat anders. De beurshal is wat verouderd en de omgeving minder inspirerend. Toch is de organisatie, zoals altijd, uitstekend. De 51e editie vond plaats van 7 tot en met 9 oktober 2025, met zo’n 7.500 verwachte bezoekers en een groeiend aantal internationale standhouders, waaronder opvallend veel Nederlandse.

Goed bereikbaar en ideaal beursweer

Vanuit Nederland is Niort verrassend eenvoudig te bereiken. Vanaf Rotterdam brengt de Eurostar en TGV je met slechts één overstap in Parijs in ongeveer zeven uur van deur tot deur; in mijn geval van Leiden tot aan het station van Niort. Daarmee is Atlantica goed te doen voor Nederlandse leveranciers en adviseurs die de Franse markt willen verkennen.

Waar vorig jaar de regen met bakken uit de lucht kwam en vooral de buitenstandhouders hierdoor een minder goede beurs hadden, liet de herfst zich nu van haar beste kant zien: strakblauwe lucht en 23 graden. Dat zorgde voor een levendige sfeer op het buitenterrein, waar veel accommodaties, chalets en glampingunits opgesteld stonden.

Meer variatie in aanbod

De beurs toonde opnieuw de brede waaier aan producten en diensten binnen de Franse hôtellerie de plein air. Naast de bekende merken in mobile homes was er duidelijk meer ruimte voor glampingbouwers en producenten van unieke accommodaties: houten pods, wijnvaten, boomhutten en tiny houses. De markt zoekt nadrukkelijk naar nieuwe vormen van beleving, zeker nu de marges op standaard verhuuraccommodaties onder druk staan.

Ook de digitalisering zet in Frankrijk verder door. De bekende spelers zoals Inaxel, Ctoutvert en Septeo Group waren aanwezig, maar dit jaar trokken ook enkele Nederlandse bedrijven de aandacht. Booking Experts en Maxxton presenteerden hun PMS- en online boekingsoplossingen en kregen veel belangstelling van Franse ondernemers. Daarnaast waren Madino en SolarWoodle aanwezig: de eerste met hoogwaardig terrasmeubilair, de tweede met duurzame buitenverlichting op zonne-energie. Beide bedrijven zien duidelijke groeikansen in Frankrijk, waar kwaliteit en duurzaamheid steeds belangrijker worden.

Ook was Glampings.com aanwezig met een stand. Een nieuwe speler die een boekbare website en die inmiddels ook uitbreid met aanbod in Frankrijk en had Eurowheelz een buitenstand om hun E-choppers te promoten.

Bezoekers iets minder, kwaliteit hoger

Hoewel de organisatie meldde dat de beursvloer dit jaar groter was dan in 2024, gaven verschillende exposanten aan dat het bezoekersaantal iets lager lag, naar schatting zo’n vijfhonderd minder. Toch was de kwaliteit van de bezoekers volgens velen beter: er waren meer beslissers en minder dagjesmensen.

Parallel aan de beurs vond ook het jaarlijkse congres van de FNHPA plaats, de Fédération Nationale de l’Hôtellerie de Plein Air, de Franse tegenhanger van RECRON. Hier kwamen vertegenwoordigers uit alle regio’s samen om te praten over actuele thema’s als waterbeheer, personeelskrapte en stijgende energiekosten.

Een sector die leert van veranderend gedrag

Wat opvalt, is dat veel campingeigenaren het seizoen van 2025 als “redelijk” omschrijven, maar met gemengde gevoelens. De bezettingsgraden waren goed, maar de omzetgroei vlakt af. Veel ondernemers geven aan dat het prijsplafond is bereikt: gasten zijn minder bereid om méér te betalen voor hetzelfde product.

Toch is dat niet per se slecht nieuws. Het dwingt de sector om beter te luisteren naar wat de gast echt wil. De Franse kampeerder blijft loyaal aan het kamperen, ook nu de koopkracht onder druk staat, maar hij besteedt gerichter: minder aan horeca of activiteiten, meer aan comfort en gemak. Ook zien we dat verblijfsduren korter worden, waardoor de logistiek van aankomst- en vertrekdagen belangrijker wordt.

Daarnaast groeit de vraag naar ruimere kampeerplaatsen met privé-sanitair, een trend die de balans zoekt tussen eenvoud en luxe. Campings die hierop inspelen, weten zich goed te onderscheiden.

Kortom, de Franse campinggast is veranderd. Waar voorheen vooral volume en prijs de toon zetten, draait het nu om kwaliteit, flexibiliteit en beleving. Dat vraagt om een andere manier van denken: minder standaardisatie, meer maatwerk. De sector lijkt zich daar steeds bewuster van te worden.

Nederlandse invloed groeit

Voor Nederlandse bedrijven liggen er volop kansen. Frankrijk is en blijft een enorme markt, maar de manier van zakendoen verandert. Het land opent zich langzaam voor innovatieve partnerschappen, zeker op het gebied van digitalisering en duurzame oplossingen. De aanwezigheid van partijen als Booking Experts, Madino en Solar Woodle toont dat Nederland een serieuze gesprekspartner wordt in de Franse outdoor hospitality.

Op naar Montpellier

Atlantica geldt traditioneel als de aftrap van het Franse beursseizoen. Begin november volgt de SETT in Montpellier, waar de lijnen die we nu in Niort zagen, meer diversiteit, verdere digitalisering en een sterker kwaliteitsbewustzijn, ongetwijfeld verder zullen worden doorgetrokken.

Atlantica 2025 bevestigt dat de Franse verblijfsrecreatie volwassen wordt. Misschien met minder glamour dan in La Rochelle, maar ook met meer realisme. De sector leert, past zich aan en blijft veerkrachtig, en dat maakt Atlantica, ook in Niort, nog altijd een waardevolle graadmeter voor waar de Europese campingmarkt naartoe beweegt.

To top