vrijdag 25 juli 2014 – Zoals het iedere ondernemer betaamt, kijkt hij goed om zich heen en weet hij wat er speelt in de markt. Tenminste, dat zou je denken! Niet is minder waar. Ik loop de laatste maanden steeds vaker ondernemers tegen het lijf die de “concurrent” juist zien als de grootste tegenstander. Ze moeten niets van pottenkijkers hebben! Zijn we soms bang om te laten zien wat we in huis hebben? Veelal zijn deze gevoelens gebaseerd op angst voor het ongrijpbare van wat er zoal allemaal om hen heen gebeurt.
De wereld is de laatste jaren behoorlijk door elkaar geshuffeld en maakt dat er vandaag de dag anders gewerkt dient te worden. Er is niet één concurrent maar we worden uit alle hoeken links en rechts voorbij gescheurd en soms er dwars overheen. Het is dan makkelijker om één vijand aan te wijzen en die vooral niet wijzer te maken en op gepaste afstand te houden. Gaat het niet lekker met het bedrijf? Het zal de concurrentie wel zijn!
Of hebben wij het over de ondernemer die vergeten is zijn oogkleppen af te doen en niet in de gaten heeft dat de wereld om hem heen dagelijks aan het veranderen is? De concurrent van vroeger bestaat al niet eens meer. Je zou hem eerder moeten zien als “buddy” om gezamenlijk de strijdbijl op te pakken. Het struisvogelgedrag heeft natuurlijk allemaal te maken met dat de “koek” die we moeten verdelen onder de consument niet groter geworden is en dat daar de komende jaren ook weinig veranderingen in merkbaar zullen zijn. Daarbij is diezelfde consument ook nog eens besmet met het “Action-virus” en voorzien van het kortingsmedicijn dat bestaat uit allerlei profielen op verschillende webcommunities met dagelijks nieuwe flashdeals. Heel plat gezegd: degene wie zich niet weet aan te passen is de verliezer van morgen.
Dan zijn er nog ondernemers die het idee hebben één van de zeven wereldwonderen te hebben ontwikkeld. Pottenkijkers worden niet op prijs gesteld maar men wil wel als een stiekem mannetje bij de buren kijken. Feitelijk zeg je hiermee “ik” doe het goed maar laat niemand in mijn keuken kijken! Ook dat is een heilloze weg want wie gaat jou als ondernemer dan nog vertellen waar het bij jou allemaal aan schort? Ook al zit je in het zelfde marktsegment, je zult wel moeten samenwerken om de consument te bereiken. Het aanbod kan nog zo aantrekkelijk zijn maar we kunnen toch niet de reviews van consumenten naast ons neerleggen en daar de ogen voor sluiten! Juist deze meningen dwingen ons het bedrijf weer een gezicht te geven en daarbij staat “persoonlijke aandacht” voor je klanten op de eerste plaats. En juist de meest kritische noten worden gekraakt door uw “concurrent” want zij kennen uw zwakke plekken.
Hoe kan het anders dat een organisatie als AirBnB, Travelbird, Action en FarmCamps aan een ongekende opmars bezig zijn en pas enkele jaren op de trom slaan? En dat is nog niet alles want er gaat nog meer veranderen. Dat de gepensioneerde oud-directeur van Roompot hardop roept dat de sector nog meer op kosten moet sturen, heeft ook te maken met het overaanbod in dezelfde sector. Het prijsmechanisme is het enige wat nog lijkt te tellen om van de consument een koper te maken. Hierin zitten ook kansen voor samenwerking om op een andere wijze de markt te benaderen!
Massa heeft kassa, groot heeft brood en klein is fijn. Toch ervaren we allemaal dezelfde problemen. Laat je inspireren en zoek de oplossing niet bij de concurrent of in nieuwe producten maar richt je meer op de intrinsieke waarde van je eigen DNA. Zoek collega’s in dezelfde sector of in branchevreemde organisaties en maak andersoortige verbindingen waardoor je weer scherper naar je eigen onderneming durft te kijken.
Het gaat niet om kostenbesparingen alleen of een afkeer tegen websites die met flashdeals de markt afstruinen ten koste van hoge provisies! Zaaien op vruchtbare bodem betekent daar je de aandacht besteedt aan wat in de volksmond “core business” wordt genoemd. Een gebrek aan lef om je kwetsbaar op te stellen en samenwerking te zoeken met collega’s gaat je uiteindelijk een keer opbreken!
Kent u al de kracht van samenwerking?
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure