De BV Toeristisch Nederland bestaat uit meer dan alleen grote jongens als Landal, Roompot, Accor, Hampshire Hotels of de grotere pretparken van de Club van Elf. Hier geldt de regel “massa is kassa”. Zij beschikken over mankracht en kunnen zelfs de wet van Meden en Perzen toepassen met het principe dat drie terrassen naast elkaar meer klandizie opleveren dan één. Deze grotere ondernemingen zijn door hun schaalgrootte tot meer in staat, al was het maar doordat zij over een professionele marketingorganisatie beschikken.
Toch zijn het misschien zelfs de familiebedrijven die de BV Toeristisch Nederland groot maken. Afgelopen zomer waren we te gast bij Dicht bij Zee, groepsaccommodatie annex hotel op Terschelling. Het was Femke Doeksen (eigenaar) die belde om eens mee te kijken naar de lopende bedrijfsvoering en de strubbelingen waarmee men als kleinschalig familiebedrijf te stellen heeft. Het bedrijf van de familie Doeksen ligt in Oosterend, op loopafstand van het beroemde feest café van de zingende barman Hessel.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Van melkvee boerderij naar hotel
Het begon allemaal in 1975 toen de oude melkveeboerderij werd omgebouwd tot toeristisch recreatief bedrijf. Melkveehouder Reinder moest noodgedwongen zijn bedrijf stopzetten vanwege aangepaste wetgeving en ging aan de slag op de rederij van Terschelling. Zijn vrouw Femke bleef met de twee kinderen Maamke en Lobke op het bedrijf dat al snel een nieuwe bestemming kreeg onder de naam groepsaccommodatie Doeksen. Het nabijgelegen biologische proeflokaal bracht jaarlijks namelijk heel wat studenten van de Universiteit van Wageningen naar Terschelling. Om te voorzien in overnachtingsaccommodatie werden de oude koeienstallen verbouwd tot slaapruimtes met in totaal 60 slaapplaatsen op de benedenverdieping, veelal stapelbedden. Dit werd nog eens aangevuld met 24 slaapplaatsen boven en niet veel later werd ook de oude stallingsruimte van de KNRM reddingsboot toegevoegd als groepsaccommodatie. Door de komst van “de Reddingsboei” groeide het aantal bedden van 84 naar 129 in totaal, allemaal zelfvoorzienend met eigen sanitair en keuken.
Meegaan met de tijd
Door de jaren heen werd het bedrijf uitgebreid met nog twee groepsgebouwen. Naast de studenten waren ook landelijke politiekorpsen, (kerkelijke) verenigingen en jeugdgroepen veel geziene gasten. Dat de tijden veranderd zijn, is duidelijk. De samenstelling van de groepen is veranderd en dat heeft ertoe geleid dat de familie Doeksen de groepsaccommodaties heeft verkleind: pasten vroeger met gemak 60 personen in Het Anker, inmiddels zijn dit er nog maar 36 en zijn de stapelbedden vervangen door boxsprings. Verenigingen en korpsen zijn er niet meer, het zijn families en vriendengroepen die het roer hebben overgenomen. De groepsaccommodaties zijn tevens onderverdeeld in los verhuurbare hotelkamers en de bedrijfsnaam is inmiddels veranderd in Dicht bij Zee. Men beschikt in totaal over 23 hotelkamers. Toch heeft men de flexibiliteit dat groepen nog steeds kunnen boeken. Het zijn dan vaak “meerdere” hotelkamers van een van de vijf gebouwen die geclusterd worden. De opbrengst van de losse kamer verhuur is echter lager dan die van een groepsboeking.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Voor marketing is weinig budget en vooral geen tijd
Femke: “Met Booking.com zijn we (tijdelijk) gestopt. Het leverde ons teveel lastminute annuleringen op en dat zijn gaten die enkele dagen van tevoren niet meer opgevuld kunnen worden. Wie geen ticket voor de boot heeft gereserveerd, komt het eiland niet op dus dast betekent voor ons leegstand. Positief zijn we over de inzet van Groupon, dat voor ons in de schouderseizoenen echt een hoop extra gasten heeft gebracht. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn het bij ons echt wel mensen die wat te besteden hebben. Alleen door te besparen op de accommodatiekosten, hebben ze geld om lekker een keer uit eten te gaan. Jammer dat Groupon ons niet meteen de juiste “marge” heeft aangeboden waardoor wij nu toch even met een raar gevoel zitten. Onze uitdagingen voor de toekomst liggen er met name in om beter uit te dragen wat we zijn. Hoewel het eiland voor ons gevoel in populariteit afneemt, hebben wij nog juist een groei in het aantal boekingen. Toch is het belangrijk voor ons om Terschelling op de kaart te blijven zetten, en dan met name de rust van de Oostkant, in plaats van het drukke westen.”
Maamke: “Oerol is bijvoorbeeld een fantastische trekker voor de junimaand en dat betekent voor ons dat we de hele maand volgeboekt zijn. Alleen gasten die naar Oerol gaan, zien we de rest van het jaar niet meer. Wij willen de mensen kleinschalig kennis laten maken met de natuur en het Unesco erfgoed, met meer aandacht voor de gast. Het liefst geven we zelf rondleidingen en excursies. Maar dan moeten we eerst het bedrijf dusdanig aanpakken, dat er ook de nodige tijd en ruimte ontstaat. En daar zijn we eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit.”
De schoen wringt aan alle kanten
Doordat de consument steeds hogere eisen stelt aan zijn verblijf zullen de bestaande hotelkamers van Dicht bij Zee voorzien moeten worden van een impuls. De gast verwacht een vier sterren product voor een twee of drie sterren tarief. De TV moet een flatscreen zijn en het bed minimaal een boxspring. Douchegordijnen kunnen niet meer en een standaard kunststof douchecabine moet op zijn minst vervangen zijn door een inloopdouche.
De locatie Dicht bij Zee is werkelijk fantastisch maar jammer genoeg gelegen op het laatste puntje van Terschelling waar de lokale horeca het buiten het hoogseizoen laat afweten en gesloten is. Dat geldt ook voor bijna alle strandtenten en leuke terrasjes. Er is dus weinig te beleven buiten het hoogseizoen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
De horeca van Dicht bij Zee zelf is zeer beperkt en een ontbijt is inbegrepen bij de kamerprijs. Voor de rest bestaat de mogelijkheid om een barbecue te bespreken of een vergadering. Er zijn geen verdere inkomsten en de bestaande speeltuin doet geen dienst meer omdat de doelgroepen er niet meer zijn. Een kinderboerderij was ook al geen succes. Een offerte voor een zwembad heeft de familie Doeksen al in huis en men zou daarmee op Terschelling het enige kleine familiehotel zijn met een zwembad.
De vraag is waar men al deze innovaties uit denkt te investeren. Alles zal uit de cashflow moeten komen, want de Rabobank heeft een nogal dubieuze rol gespeeld in het financieringsvraagstuk. Puur op benchmark gegevens op basis van de schaalgrootte van de groepsaccommodatie had men eenzijdig de kredietkraan dichtgedraaid en de hypotheekrente verhoogd. Mede door betrokkenheid en advies van Pleisureworld is na maanden touwtrekken de onderliggende hypothecaire problematiek weer genormaliseerd en zelfs verbeterd omdat het bedrijfsresultaat de afgelopen twee jaar positief is gegroeid tot een aanvaardbare situatie. Het familiebedrijf kan in de huidige situatie het hotel annex groepsaccommodatie draaiende houden. Echter de kamerprijzen zullen bij ongewijzigd beleid onder druk komen te staan als men de luxe situatie niet kan aanpassen.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
De buitenruimte zoals de tuinen en de vele terrassen met meer dan 120 stoelen zorgt voor werk en onderhoud en heeft geen directe opbrengst. Het bedrijfsresultaat van 23 kamers over een heel jaar is positief doordat de familie hard werkt en alles zelf in eigen beheer uitvoert van ontbijt, schoonmaak, wasserette tot marketing, tuinman en receptiemedewerker. Echter kan men het zich niet veroorloven om ziek te zijn en het beetje dat overblijft is niet genoeg om elke investering te kunnen uitvoeren. Externe financiering is niet meer mogelijk in vergelijkbare situaties en ook niet meer terug te verdienen als we kijken naar de huidige bedrijfsomvang. De familie denkt op dit moment na over de verschillende scenario’s met wellicht een andere stip op de horizon.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure
Susanne Giesbers, recreatieadviseur & marketingexpert
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]