Onbemande parkshops: vakantieparken zoeken perspectief in dienstensector

In het dagelijks leven zijn onbemande shops allang geen uitzondering meer. Bestel- en betaalzuilen, zelfscankassa’s: de consument is er al even aan gewend. Diverse fastfoodketens en supermarkten hebben het een normale gang van zaken gemaakt en daarmee spelen ze in op ons veranderende consumentengedrag. Of we nu reizen met de trein, shoppen met onze telefoon of een frikandel uit de muur halen met een touch van de telefoon: betalen wordt steeds makkelijker en contactlozer. Tegenwoordig kun je zelfs met een iDeal-account betalen, en is een digitale bankpas niet eens meer nodig.

In de recreatiebranche wint dit betaalgemak eveneens terrein. Ook campings en vakantieparken introduceren deze innovatie. Enerzijds uit nood geboren door personeelskrapte en kostenbesparingen, maar anderzijds ook door het inspelen op de gemaksconsument met meer opties voor bestellen en betalen.

Verlepte sla en lege schappen

Boodschappen halen op vakantie bij de campingsuper? Nog niet eens zo lang geleden kwam je dan oog in oog te staan met een gering assortiment, verkleurde vleeswaren, verlepte groenten en halflege schappen. Er was vooral aandacht voor bier, limonade en afbakbroodjes. Dit assortiment was dan alleen maar beschikbaar tijdens het kampeerseizoen, want in de schouderseizoenen was het aanbod nog veel beperkter (of de winkel was zelfs gesloten). Voor de recreatieondernemer was het een noodzakelijke (maar verlieslijdende) dienstverlening.

 

Van treurigheid naar kwaliteit

De kentering kwam toen vakantieparken jaarrond een hogere bezetting kenden, waardoor er ook meer vraag was naar een breed, betaalbaar assortiment in de supermarkt. Daardoor kon er meer kwaliteit worden geboden. Grote ketens, zoals Landal en Roompot, namen hierin het voortouw. Ze ontwikkelden eigen supermarktformules die wel wat weg hadden van de SPAR city, AH to go of Jumbo City. Met streekgerechten, verse producten en zelfs uitgebreide kwaliteitswijnen werd een nieuwe route gekozen. In plaats van vergane groenten kreeg je een notenbar in combinatie met een giftshop. De vraag naar meer luxe en koopgemak werd groter, en vakantieparken luisterden!

De transitie is ingezet

Voor de grote, essentiële boodschappen gingen gasten vaak nog buiten het vakantiepark bij de Lidl of Aldi winkelen. In die tijd was de inkoop ook een groot probleem, omdat deze campings allemaal zelfstandige winkels aan boord hadden. Leveranciers konden nog onvoldoende mogelijkheden bieden voor distributie en bevoorrading. Ook de administratie kon wel een heel stuk beter: door het gebrek aan automatisering waren verkoop- en voorraadposities allemaal handwerk.

De onbemande parkshops van OMISE

Maar al deze problemen en veranderingen evolueren verder naar de volgende stap in retail voor leisure: OMISE wil deze branche opschudden. OMISE, een onderdeel van de retailportfolio van de Sanders Retail Groep, is gespecialiseerd in het opzetten van onbemande winkels op drukbezochte locaties, waaronder leisure-bestemmingen, hotels en kantoren. Het team van OMISE richt zich op inkoop, category management, distributie, logistiek en exploitatie van deze locaties, wat resulteert in een naadloze en efficiënte winkelervaring voor consumenten.

 

Onlangs hebben OMISE en Molecaten campings en vakantieparken een samenwerking opgestart. De eerste locatie opende in de zomer van 2023: een succesvolle onbemande shop op Molecaten Park Waterdunen in Zeeuws-Vlaanderen. Deze innovatieve winkels (met onder andere een zelfscankassa, narrowcastingsystemen en elektronische schaplabels) maken het voor gasten mogelijk om, naast de essentiële boodschappen, vooral ook de vakantieaankopen te doen. Dit jaar volgen nog enkele onbemande shops op de vakantieparken van Molecaten.

 

OMISE heeft overeenkomsten met EuroParcs, Molecaten en Eldorado om binnen deze ketens verdere shops uit te rollen. Daarnaast zijn ook al veel losstaande parken voorzien van zo’n ‘shop zonder personeel’. De combinatie van slimme techniek en exploitatie door OMISE zorgt ervoor dat de gast steeds een nieuw (seizoens)aanbod gepresenteerd krijgt. Alles wat je als toerist nodig hebt én meer: OMISE zorgt per vakantiepark voor het nodige maatwerk, waarbij het ontbijt- en borrelmoment, spel & fun en het lokale assortiment breed de ruimte krijgen.

Service voor de gast, verdienmodel voor recreatieondernemer

OMISE neemt de recreatieondernemer werkelijk alles uit handen wanneer hij een samenwerking aangaat. Na een eerste investering in de winkel en het interieur, krijgt de recreatieondernemer zelf een kickbackfee per verkocht product in de shop. Alle artikelen worden elektronisch geprijsd en geregistreerd, waardoor er realtime inzicht ontstaat in de verkoop en de voorraad.

 

De regie kijkt mee op afstand

Op afstand kunnen prijzen worden aangepast, waardoor er kan worden gespeeld met kortingen voor producten die bijna over de datum zijn. Hiermee wordt flink ingezet op minder verspilling. Elke dag kunnen de schappen worden bevoorraad met spullen die desgewenst gekoeld geleverd kunnen worden, vanuit centrale magazijnen door heel Nederland. Lege schappen behoren hiermee tot het verleden.

 

De inhoud van de narrowcastingschermen wordt eveneens centraal geregeld. Op deze schermen kan onder meer reclame worden gemaakt en marketingpromoties worden aangekondigd. Zo loopt ook die informatie altijd gelijk met bijvoorbeeld de seizoenen of bepaalde feestdagen. Van borrelplank tot barbecue, van cadeauartikelen tot ontbijt, alles wordt geregeld.

 

Een onbemande winkel kan al worden gebouwd op een oppervlakte van 15 m2, met uitschieters tot 200 m2. De samenwerkingsovereenkomst duurt altijd tussen de 3 en 5 jaar, en ook de exploitatie wordt uit handen genomen door OMISE. En niet alleen jaarrondparken, maar zelfs seizoensgebonden locaties kunnen aan de slag met OMISE. Aan het einde van het seizoen haalt de onbemande kruidenier dan de schappen leeg, en bij aanvang van het nieuwe seizoen wordt alles weer in gereedheid gebracht. Wij mochten als Leisure Expert al diverse relaties voorzien van een samenwerking met OMISE. Op naar de toekomst!

Hans van Leeuwen – Leisure Expert Pleisureworld

Kijk voor meer informatie op
www.omiseshop.com

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.