Plaswijckpark meer familiepark dan attractiepark?

Spectaculaire groei bezoekers over de afgelopen drie jaar!

maandag 2 februari 2015 – Plaswijckpark behoort tot een van de oudste uitspanningen in ons land. Het werd in 1923 als een grootschalig recreatieproject gestart in Hillegersberg-Schiebroek te Rotterdam. Initiatiefnemer was de bekende Rotterdamse horecaondernemer Loos, een pionier in de recreatiesector. Plaswijckpark stond al snel bekend als ‘het aardse paradijs’ en trok honderdduizenden bezoekers per jaar, veelal Rotterdammers met een smalle beurs. Daarnaast functioneerde het park voor veel inwoners van Hillegersberg als buurtpark.

Vooral de laatste jaren heeft Plaswijckpark zich ontwikkeld tot een bovenregionale speler in dagrecreatie met landelijke uitstraling. Mede door de innovaties van de afgelopen jaren zijn de bezoekersaantallen fors toegenomen. In 2012 telde het park 200.242 bezoekers, een jaar later waren dat er ruim 350.000 en het afgelopen jaar maakte Plaswijckpark alweer een enorme sprong vooruit naar 440.000 bezoekers. Het park wordt beheerd door een stichting en staat sinds een jaar volledig op eigen benen zonder de bemoeienis van overheidsinstanties.

We zijn een echt familiepark
Parkmanager Fred Nijveld: “We zijn ons ervan bewust dat we meer een familiepark zijn dan een echt attractiepark. We richten ons op drie belangrijke doelgroepen met op de eerste plaats de kinderen, de ouders en heel belangrijk zijn de grootouders, opa’s en oma’s. Voor al deze drie doelgroepen hebben wij getracht een “eigen” unieke belevenis te creëren. Zo hebben wij het Huis in de Heuvel sinds 2013 voor grootouders, ook wel het ‘Opa en Oma Huis’ genoemd. Bezoekers mogen er dingen doen die je thuis normaal gesproken niet kan of mag uitproberen. Denkbeeldig springen op je bed is thuis natuurlijk uit den boze maar niet hier waar opa en oma het voor het zeggen hebben. En wat denk je van het samenspelen van de kinderen met hun ouders en grootouders? Waar gebeurt dat nog?

Voor de kinderen was er al een verkeerstuin maar de grootte van de skelters was een beperking voor de allerkleinsten in het park. Vandaar de komst van een tweede mini-verkeerstuin voor de kleintjes. We hebben deze expres naast het terras geplaatst, zodat ouders kunnen relaxen en tevens een oog in het zeil kunnen houden op hun kroost. Voor de ouders zelf hebben wij het Wandelwijk en een ruim aanbod in terras en horeca voorzieningen om eens lekker onderuit te zakken.”

Hoe belangrijk is Dierenwijck?
“We zijn aangesloten bij Dier en Park, een vereniging van regionale dierenparken in Nederland. De aangesloten dierenparken bieden een breed scala aan dieren, van otter tot krokodil en alles wat daar tussen ligt. Momenteel zitten wij in een totale make over, een modernisering waarvoor wij enkele jaren hebben uitgetrokken. Het mag misschien een niet alledaagse combinatie zijn maar de dieren brengen zoveel plezier ondanks de hoge exploitatiekosten. We gaan het parkachtige landschap nog meer naar bovenhalen. Wel gaan we meer speelaanleiding tussen de dieren verblijven aanbrengen.

Uiteraard laten we ons inspireren door ontwikkelingen elders. Van alles wat we oppakken inclusief een nieuw horecapunt staat voorop meer aandacht voor de uitstraling, beleving en entourage van het geheel met oog voor zorg en kwaliteit. Onze uitdaging is dat de kinderen de dieren moeten kunnen aanraken en aaien om te ervaren hoe de dieren in de natuur zouden leven. Een voorbeeld hiervan is de zintuiglijke waarneming die onderdeel uitmaakt van de totaalbelevenis. Wanneer je door de hooiberg loopt via de varkensstal moet je ook daadwerkelijk het hooi en varken ruiken. Wij zullen zoveel mogelijk onze dieren in mensen handen grootbrengen waardoor de aaibaarheid toeneemt. Een voorbeeld is dat een van onze otters een high five kan geven op commando!”

Heeft Plaswijck groei ambities?
“Natuurlijk willen wij groeien maar we weten absoluut niet waar ons plafond ligt. Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen jaren wordt ons wel eens de vraag gesteld wat het succes is achter de enorme toename in bezoekersaantallen. Misschien komt het omdat we juist niet achter bezoekers aanjagen maar juist de kwaliteit van het Plaswijckpark en het personeel als speerpunt hebben gezien. Zo is er bijna drie jaar terug een gethematiseerde indoorspeeltuin bijgekomen en zijn we ook een jaarrond open. Ook de horeca is onder handen genomen. We hebben gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit maar hebben daarbij wel ons prijzen bewust laag gehouden. Natuurlijk volgen wij de markt en sluiten wij aan op de allergenen problematiek en sluit ik niet uit dat we in de toekomst ook halal producten zullen opnemen op onze menukaart. Wie wil mag gewoon eten en drinken van thuis meenemen. Oorspronkelijk was dit een van de sterke punten uit de begin historie van dit park en is dat iets wat we graag willen vasthouden in onze visie. Een betaalbaar uitje voor wie dat wil. We zijn een stichting en gaan niet voor de winst.”

Meer focus op doelgroepen en spreiding bezoekers
“Onze marketinginspanningen richten zich op social media en print gekoppeld aan een juiste doelgroep. We hebben zo’n 14.000 likes op Facebook en we adverteren ook via Google Adwords en Marktplaats. Mond tot mond reclame blijft heel belangrijk en juist social media is daar een uitstekend hulpmiddel bij. Om meer te weten hoe wij ervoor staan en wat onze prestaties zijn in hospitality werken wij sinds enkele maanden met de NPS (Netto Promotor Score) tool. Het is heel handig om op basis van de uitkomsten ook de medewerkers van de verschillende afdelingen te instrueren en te coachen.

Ook Peak Shaving hebben wij geïntroduceerd binnen onze organisatie waardoor wij ons bewust zijn van het grote verschil in bezoekersaantallen per dag. Waarom komen er op maandag slechts enkele honderden maar op een zomerse zondag dik boven de vijfduizend? Natuurlijk blijven wij ons richten op ouders, kinderen en grootouders uit de regio maar ook daarbuiten is Plaswijckpark een aantrekkelijk uitje voor een dagje uit! Het is een mooi stukje natuur aan de rand van een wereldstad. Ons motto blijft wel dat wij er zijn voor de kinderen die de vijftig dingen gedaan moeten hebben voor hun twaalfde jaar!”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Fred Nijveld – ‎Parkmanager Plaswijckpark – www.plaswijckpark.nl

The 50 Things to do before you’re 12

  1. Climb a tree
  2. Roll down a really big hill
  3. Camp out in the wild
  4. Build a den
  5. Skim a stone
  6. Run around in the rain
  7. Fly a kite
  8. Catch a fish with a net
  9. Eat an apple straight from a tree
  10. Play conkers
  11. Throw some snow
  12. Hunt for treasure on the beach
  13. Make a mud pie
  14. Dam a stream
  15. Go sledging
  16. Bury someone in the sand
  17. Set up a snail race
  18. Balance on a fallen tree
  19. Swing on a rope swing
  20. Make a mud slide
  21. Eat blackberries growing in the wild
  22. Take a look inside a tree
  23. Visit an island
  24. Feel like you’re flying in the wind
  25. Make a grass trumpet
  26. Hunt for fossils and bones
  27. Watch the sun wake up
  28. Climb a huge hill
  29. Get behind a waterfall
  30. Feed a bird from your hand
  31. Hunt for bugs
  32. Find some frogspawn
  33. Catch a butterfly in a net
  34. Track wild animals
  35. Discover what’s in a pond
  36. Call an owl
  37. Check out the crazy creatures in a rock pool
  38. Bring up a butterfly
  39. Catch a crab
  40. Go on a nature walk at night
  41. Plant it, grow it, eat it
  42. Go wild swimming
  43. Go rafting
  44. Light a fire without matches
  45. Find your way with a map and compass
  46. Try bouldering
  47. Cook on a campfire
  48. Try abseiling
  49. Find a geocache
  50. Canoe down a river

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.