Spectaculaire groei bezoekers over de afgelopen drie jaar!
maandag 2 februari 2015 – Plaswijckpark behoort tot een van de oudste uitspanningen in ons land. Het werd in 1923 als een grootschalig recreatieproject gestart in Hillegersberg-Schiebroek te Rotterdam. Initiatiefnemer was de bekende Rotterdamse horecaondernemer Loos, een pionier in de recreatiesector. Plaswijckpark stond al snel bekend als ‘het aardse paradijs’ en trok honderdduizenden bezoekers per jaar, veelal Rotterdammers met een smalle beurs. Daarnaast functioneerde het park voor veel inwoners van Hillegersberg als buurtpark.
Vooral de laatste jaren heeft Plaswijckpark zich ontwikkeld tot een bovenregionale speler in dagrecreatie met landelijke uitstraling. Mede door de innovaties van de afgelopen jaren zijn de bezoekersaantallen fors toegenomen. In 2012 telde het park 200.242 bezoekers, een jaar later waren dat er ruim 350.000 en het afgelopen jaar maakte Plaswijckpark alweer een enorme sprong vooruit naar 440.000 bezoekers. Het park wordt beheerd door een stichting en staat sinds een jaar volledig op eigen benen zonder de bemoeienis van overheidsinstanties.
We zijn een echt familiepark
Parkmanager Fred Nijveld: “We zijn ons ervan bewust dat we meer een familiepark zijn dan een echt attractiepark. We richten ons op drie belangrijke doelgroepen met op de eerste plaats de kinderen, de ouders en heel belangrijk zijn de grootouders, opa’s en oma’s. Voor al deze drie doelgroepen hebben wij getracht een “eigen” unieke belevenis te creëren. Zo hebben wij het Huis in de Heuvel sinds 2013 voor grootouders, ook wel het ‘Opa en Oma Huis’ genoemd. Bezoekers mogen er dingen doen die je thuis normaal gesproken niet kan of mag uitproberen. Denkbeeldig springen op je bed is thuis natuurlijk uit den boze maar niet hier waar opa en oma het voor het zeggen hebben. En wat denk je van het samenspelen van de kinderen met hun ouders en grootouders? Waar gebeurt dat nog?
Voor de kinderen was er al een verkeerstuin maar de grootte van de skelters was een beperking voor de allerkleinsten in het park. Vandaar de komst van een tweede mini-verkeerstuin voor de kleintjes. We hebben deze expres naast het terras geplaatst, zodat ouders kunnen relaxen en tevens een oog in het zeil kunnen houden op hun kroost. Voor de ouders zelf hebben wij het Wandelwijk en een ruim aanbod in terras en horeca voorzieningen om eens lekker onderuit te zakken.”
Hoe belangrijk is Dierenwijck?
“We zijn aangesloten bij Dier en Park, een vereniging van regionale dierenparken in Nederland. De aangesloten dierenparken bieden een breed scala aan dieren, van otter tot krokodil en alles wat daar tussen ligt. Momenteel zitten wij in een totale make over, een modernisering waarvoor wij enkele jaren hebben uitgetrokken. Het mag misschien een niet alledaagse combinatie zijn maar de dieren brengen zoveel plezier ondanks de hoge exploitatiekosten. We gaan het parkachtige landschap nog meer naar bovenhalen. Wel gaan we meer speelaanleiding tussen de dieren verblijven aanbrengen.
Uiteraard laten we ons inspireren door ontwikkelingen elders. Van alles wat we oppakken inclusief een nieuw horecapunt staat voorop meer aandacht voor de uitstraling, beleving en entourage van het geheel met oog voor zorg en kwaliteit. Onze uitdaging is dat de kinderen de dieren moeten kunnen aanraken en aaien om te ervaren hoe de dieren in de natuur zouden leven. Een voorbeeld hiervan is de zintuiglijke waarneming die onderdeel uitmaakt van de totaalbelevenis. Wanneer je door de hooiberg loopt via de varkensstal moet je ook daadwerkelijk het hooi en varken ruiken. Wij zullen zoveel mogelijk onze dieren in mensen handen grootbrengen waardoor de aaibaarheid toeneemt. Een voorbeeld is dat een van onze otters een high five kan geven op commando!”
Heeft Plaswijck groei ambities?
“Natuurlijk willen wij groeien maar we weten absoluut niet waar ons plafond ligt. Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen jaren wordt ons wel eens de vraag gesteld wat het succes is achter de enorme toename in bezoekersaantallen. Misschien komt het omdat we juist niet achter bezoekers aanjagen maar juist de kwaliteit van het Plaswijckpark en het personeel als speerpunt hebben gezien. Zo is er bijna drie jaar terug een gethematiseerde indoorspeeltuin bijgekomen en zijn we ook een jaarrond open. Ook de horeca is onder handen genomen. We hebben gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit maar hebben daarbij wel ons prijzen bewust laag gehouden. Natuurlijk volgen wij de markt en sluiten wij aan op de allergenen problematiek en sluit ik niet uit dat we in de toekomst ook halal producten zullen opnemen op onze menukaart. Wie wil mag gewoon eten en drinken van thuis meenemen. Oorspronkelijk was dit een van de sterke punten uit de begin historie van dit park en is dat iets wat we graag willen vasthouden in onze visie. Een betaalbaar uitje voor wie dat wil. We zijn een stichting en gaan niet voor de winst.”
Meer focus op doelgroepen en spreiding bezoekers
“Onze marketinginspanningen richten zich op social media en print gekoppeld aan een juiste doelgroep. We hebben zo’n 14.000 likes op Facebook en we adverteren ook via Google Adwords en Marktplaats. Mond tot mond reclame blijft heel belangrijk en juist social media is daar een uitstekend hulpmiddel bij. Om meer te weten hoe wij ervoor staan en wat onze prestaties zijn in hospitality werken wij sinds enkele maanden met de NPS (Netto Promotor Score) tool. Het is heel handig om op basis van de uitkomsten ook de medewerkers van de verschillende afdelingen te instrueren en te coachen.
Ook Peak Shaving hebben wij geïntroduceerd binnen onze organisatie waardoor wij ons bewust zijn van het grote verschil in bezoekersaantallen per dag. Waarom komen er op maandag slechts enkele honderden maar op een zomerse zondag dik boven de vijfduizend? Natuurlijk blijven wij ons richten op ouders, kinderen en grootouders uit de regio maar ook daarbuiten is Plaswijckpark een aantrekkelijk uitje voor een dagje uit! Het is een mooi stukje natuur aan de rand van een wereldstad. Ons motto blijft wel dat wij er zijn voor de kinderen die de vijftig dingen gedaan moeten hebben voor hun twaalfde jaar!”
Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Fred Nijveld – Parkmanager Plaswijckpark – www.plaswijckpark.nl
The 50 Things to do before you’re 12
- Climb a tree
- Roll down a really big hill
- Camp out in the wild
- Build a den
- Skim a stone
- Run around in the rain
- Fly a kite
- Catch a fish with a net
- Eat an apple straight from a tree
- Play conkers
- Throw some snow
- Hunt for treasure on the beach
- Make a mud pie
- Dam a stream
- Go sledging
- Bury someone in the sand
- Set up a snail race
- Balance on a fallen tree
- Swing on a rope swing
- Make a mud slide
- Eat blackberries growing in the wild
- Take a look inside a tree
- Visit an island
- Feel like you’re flying in the wind
- Make a grass trumpet
- Hunt for fossils and bones
- Watch the sun wake up
- Climb a huge hill
- Get behind a waterfall
- Feed a bird from your hand
- Hunt for bugs
- Find some frogspawn
- Catch a butterfly in a net
- Track wild animals
- Discover what’s in a pond
- Call an owl
- Check out the crazy creatures in a rock pool
- Bring up a butterfly
- Catch a crab
- Go on a nature walk at night
- Plant it, grow it, eat it
- Go wild swimming
- Go rafting
- Light a fire without matches
- Find your way with a map and compass
- Try bouldering
- Cook on a campfire
- Try abseiling
- Find a geocache
- Canoe down a river