Recreatieondernemer ziet alle kleuren van de regenboog !
Het is nog niet zo lang geleden dat de RECRON ten overstaan van vele recreatieondernemers nieuwe toekomstplannen ontvouwde voor succesvol ondernemen binnen de recreatiebranche. Tijdens een landelijke bijeenkomst op het Eiland van Maurik zagen de collega campingeigenaren letterlijk alle kleuren van de regenboog. Met veel tam-tam is een nieuw soort marketinginstrument gelanceerd dat de recreatie ondernemer aan de hand moet meenemen om zijn bedrijf weer in de vaart der volkeren te brengen.
De markt verkeert in zwaar weer en om termen van de brancheorganisatie te spreken; “we mogen stellen dat alle signalen op rood staan.” Wie om zich heen kijkt ziet dat de kampeermarkt al jaren een dalende trend vertoont op alle gebieden. Je hoeft je kop echt niet in het zand te steken om te onderkennen dat het de laatste jaren knokken geblazen is binnen de verblijfsrecreatie en dan met name voor de kampeerbedrijven. Wie denkt dat het voldoende zal zijn om kleur te bekennen, het advies van de brancheorganisatie, zal van een koude kermis thuis komen. Daar is veel meer voor nodig. Maar is het allemaal wel zo dramatisch? Behoort dit niet tot het normale proces van een jonge bedrijfstak die met een professionaliseringsslag bezig is?
De oplossing ligt voor de hand…………….
Het is nog maar enkele decennia geleden dat de nieuwe campingwet er door kwam. Vanaf eind jaren zeventig was er dus sprake van een serieuze bedrijfstak. De grondleggers waren meestal ook de eigenaren van het betreffende grondgebied en zou je mogen bestempelen als “recreatie”ondernemers. Het waren de eerste aanbieders op grote schaal van een vakantieproduct waar op dat moment de maatschappij massaal op reageerde.
De opkomende welvaart en het verwachtingspatroon van de toenmalige consument sloot naadloos aan op het aanbod van de campingeigenaren. Het geboden kwaliteitsbeeld was in overeenstemming met hetgeen de consument zich kom voorstellen en wat men ook nog thuis kon vinden. Er waren te weinig ervaringsgegevens (referentiekader) om het vakantie gevoel mee te vergelijken. Door het gestegen welvaartsniveau zijn ook de consumenten in contact gekomen met allerlei nieuwe ervaringen en door vergroting van het budget zijn nog meer mogelijkheden ontstaan om verder te kijken dan ons eigen landje. De consument in slimmer en mondiger geworden en is in staat zijn eigen keuze te maken. Ook is het aanbod groter is geworden waaruit de consument zijn keuzes kan bepalen.
Meesters in het verleiden……………………….
Hoe is het de bungalowmarkt vergaan de afgelopen jaren. Hoe verklaar je het succes van de all-inn formule. Hotels floreren door het aanbod in succesvolle citytrip. Grootschalige ontwikkelingen in de fit-wellnessmarkt zetten door. Attractieparken spelen in op verblijfsrecreatie. Als je al deze markten eens goed van dichtbij wilt bekijken kom je tot de ontdekking dat er in het productaanbod wezenlijke veranderingen hebben plaatsgevonden. Enerzijds in de kwaliteit van het product, de schaalgrote en de verbreding van het aanbod. Anderderzijds zij er verschillen aan te wijzen in de hospitality en de verschillende foodconcepten. Je kunt nog zoveel kleur bekennen maar het lijkt mij verstandiger om eens wat meer studie te maken van de succesfactoren uit andere markten dan te schieten met verfballetjes op de consument.