Tijdens de ‘Expertmeeting Retailtainment’ van dinsdag 29 januari werden de laatste trends en ontwikkelingen in funshoppen gepresenteerd. Bezoekers werden geïnspireerd door experts uit het vak en met interactieve sessies uitgedaagd deel te nemen aan discussies en mee te denken over vraagstukken op het gebied van Retailtainment.
De meeting werd gehouden in The Wall in Utrecht midden in de beleving van, de daar gevestigde indoor belevingswereld voor het hele gezin, The Play In. Hanneke Laarakker, eigenaar/exploitant van The Play In, vertelde over de locatiekeuze en de focus die zij leggen op de verschillende doelgroepen en ruimtes die zij daar beschikbaar hebben. ‘Je moet je realiseren dat een kind van 12 niet tussen de Maxi-Cosi’s in wilt spelen’, liet zij weten.
De presentatie van Frank van Kessel van TOP Vastgoed, namens de eigenaren van The Wall (Urban Interest en Built to Build) ging vooral over de recente ontwikkelingen in The Wall. En wat maakt nou het verschil tussen het verleden en nu? “Het gebouw was tijdens het beheer van de vorige eigenaar nog niet af, de wijk hier omheen was nog niet klaar en dat is nu wel zo”, vertelde van Kessel. De beslissers van The Wall zijn er van overtuigd dat wanneer zij zich meer op families zullen richten en dagrecreatie combineren met het shoppen, dit elkaar alleen maar versterkt. “Zo zijn wij in gesprek met bijvoorbeeld een bowling en denken wij er aan om VR gaming te plaatsen. Wij staan voor veel open”, sprak van Kessel.
Martijn van den Bout van Fundustry geeft aan dat zij al gauw merkten dat dagjesuitjes vooral concurreerde met retail. Bij Fundustry zijn zij juist die combinatie aan gegaan door bijvoorbeeld Citygames te introduceren. Een game gekoppeld aan een thema zoals het bekende tv-programma ‘Wie is de mol’ welke zich afspeelt midden in een stadscentrum. “Wij merkten dat de behoefte van de bezoeker van onze uitjes zich verplaatste naar de stad, hier hebben wij naar geluisterd en dat werkt erg goed”, merkte van den Bout op.
Tijdens de interactieve sessies werden deelnemers uit de zaal uitgedaagd mee te denken over goede voorbeelden van Retailtainment en wat er juist nog mist in veel gevallen. “Hoe kom je van Storytelling naar Storyselling? In mijn beleving mist er vaak het stukje Storydoing. Dat in combinatie met ondernemers verbindt de stad met een attractie. Het blijft een uitdaging om een omgeving erbij te betrekken”, gaf de Inspiratiemanager van de Efteling aan vanuit de zaal. Hans van Tellingen, Strabo, auteur van “Waarom Stenen Winkels Winnen, en Hans van Leeuwen, Trendwatcher en adviseur in Leisure, spraken onder andere over de positie en het perspectief van Retailtainment. Volgens van Tellingen gaat het er vooral om dat je mensen zo lang mogelijk bezig houdt. “Het ondergaan van de beleving en de locatie wint het altijd van online”, liet hij weten.
Foto vlnr: Hans van Leeuwen, Hans van Tellingen en Paul Rodenburg tijdens de Expertmeeting Retailtainment
De expertmeeting Retailtainment heeft bewezen dat retail en leisure elkaar wel degelijk moeten en kunnen versterken op tal van verschillende mogelijkheden. Van Leeuwen liet als afsluiting nog een aantal mogelijke toekomstperspectieven zien. Want hoe gek zou het zijn als er een zwembad te midden van een shoppingmall geplaatst zou worden…?
Ook volgend jaar zal er weer een Expertmeeting Retailtainment gehouden worden en gaan wij verder in op de trends en ontwikkelingen. Zorg dat jij hier ook bij bent op 10 maart 2020 bij Doloris in Tilburg. Voorinschrijven kan al door een mail te sturen naar info@nrit.nl.