donderdag 12 juni 2014 – We worden allemaal voor gek uitgemaakt als we niet via Twitter de laatste bungalows in de aanbieding gooien of met een ‘like’-campagne op Facebook nog de laatste familieabonnementen voor dit jaar proberen te slijten. Ook op Marktplaats is menig advertentie of banner te vinden om het nog maar niet te hebben over alle online touroperators zoals Groupon, VakantieVeilingen, Hotelkamerveiling, Ticketveilingen, Weekendjeweg, Socialdeal, Travelbird, Cheap, Actie van de Dag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is meer dan Google Adwords! Steeds meer marketingbudget schuift op naar online zichtbaarheid en sales.
Er is zelfs een groot attractiepark dat de folder helemaal in de ban heeft gedaan. Maar is dat nou wel zo verstandig? Ondanks het stickertje “gratis” verkrijgbaar bij de gemeente van “geen reclame” blijkt uit onderzoek dat maar liefst ruim 11.5 miljoen Nederlanders hun wekelijkse reclame foldertjes uit de brievenbus halen en nog eens 3.5 miljoen deze reclame ook online doorspitten. Ruim tachtig procent van de Nederlanders ontvangt nog graag een reclame foldertje in de bus. Maar betekent dit nou ook voor de attractieparken, musea en camping en bungalowparken dat een reclamefoldertje nog helpt in het oriëntatie of sales proces om de consument over de streep te trekken? Ik dacht het niet!
Of is het juist zo dat een mooie, sfeervolle en kleurrijke folder het hart sneller doet kloppen en de consument vol schiet van emotie? Zou hierdoor eerder overgegaan worden tot een boeking dan bij een digitale folder? Het is denk ik een beetje van allebei. Veel ouderen hechten nog waarde aan de traditionele reisfolder als onderdeel van hun keuzetraject. Jongeren kunnen ook handig uit de voeten met een digitale folder. Ze groeien er mee op. Door de opkomst van internet en social media is het logisch dat de aandacht meer verschoven is van traditionele print naar het online gebeuren.
Waar kun je nog een echte ansichtkaart kopen? Juist ja….in de graaibakken van het Kruidvat, Action of de Zeeman en bij de receptie op de camping! Het is niet meer van deze tijd, want we nemen immers ook niet meer de tijd om een ansichtkaart te schrijven. Een app-je is zo gepiept. De ansichtkaart verdwijnt als generiek product en schuift op naar premium, al was het alleen al om die dure postzegel. Weet je dat vorig jaar een vierdejaars stagiaire niet wist wat een postzegel was?
Wanneer ik het even op mijzelf betrek, valt het op dat ik pas interesse toon in een mooie kleurrijke folder of een compacte reisgids als de reis al is geboekt of wanneer ik al op de locatie ben. Een dagje uit kan wat mij betreft “folderloos” maar zou ik het top vinden wanneer ik wel thuis de beschikking zou hebben over een mooie plattegrond zodat ik weet wat mij te wachten staat en wat ik allemaal denk te gaan beleven. Of hoe laat zijn de shows? Handig op een zo’n overzichtskaart met alle noodzakelijke consumenteninformatie. Het foldertje gaat zo langzamerhand zijn positie heroveren!
Hoe belangrijk vinden marketeers dat het dagje uit of de vakantie al thuis begint? De voorpret en dat is iets waar we nog te weinig mee doen. Hebben we niet de mond vol van storytelling en een emotionele betekenisvolle beleving in ons geheugen? Ja…zo’n duffe standaard enquête van Ardoer, Booking.Com, Fletcher Hotels om er maar een paar te noemen, daar worden we echt niet meer warm van. Zou het niet mooi zijn dat je thuis op de bank al in extase wordt gebracht en in hogere sferen door toedoen van zo’n kleurrijke folder? Of wordt het toch maar zo’n virtuele bril opzetten? Wie zal het zeggen!
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
PS: een kleurrijke folder draagt bij aan een emotionele betekenisvolle ervaring die je graag met anderen wilt delen. Het verrijkt de belevenis van de consument, verlengt zijn ervaring en versterkt het imago van de bestemming. Het kan juist onderdeel uitmaken van de totale beleving en daardoor consumenten loyalability versterken en binding en bonding creëren.