Vakantiepark Eiland van Maurik: van stacaravans naar landschap vol luxe lodges

Lennard Kempers (57) is de trotse eigenaar van Vakantiepark Eiland van Maurik. Omringd door de iconische wateren van de Uiterwaarden maakt het Gelderse park, dat door de ouders van Kempers werd geopend als buitencamping in 1982, haar eiland-imago waar. Dat water is tegelijkertijd een zegen én een vloek: enerzijds zorgt het voor een unieke, rustgevende locatie met een eigen identiteit, anderzijds vormt het een onverbiddelijke grens die elke vorm van uitbreiding tegenhoudt.

Maar daardoor word je wel creatief, stelt Kempers vast. Hij werkt al sinds 1992 op het park, maar is samen met zijn team sinds zo’n 15 jaar bezig om het Eiland van Maurik grootschalig te transformeren van camping tot vakantiepark vol luxe verhuurwoningen.

 

Betonnen zwembad

Op dit moment kent het Eiland van Maurik 220 van dit soort nieuwe eenheden. Maar dat was niet altijd zo – hoe anders was dat toen de ouders van Kempers het park begonnen. Toen bestond het park uit campingstaanplaatsen en -seizoensplaatsen en een betonnen zwembad dat door de campinggasten schoon werd gehouden.

“We willen tegenwoordig steeds meer inzetten op comfort”, vertelt de eigenaar. “We hebben sinds de beginjaren langzaam de focus verplaatst naar de verhuur van luxe chalets en lodges. Dat is waar we uiteindelijk heen willen.” Een logische beslissing, aangezien het park dus vrijwel niet buiten de bestaande grenzen kan bouwen. Kwaliteitsimpulsen en groei-oplossingen moeten daarom binnen de bestaande parameters worden gezocht.

Op dit moment kan het Eiland van Maurik zo’n 2500 tot 3000 gasten per dag ontvangen. Dat zijn niet alleen verblijfsgasten: er wordt ook gemikt op dagbezoekers.
Dat betekent dat centrale voorzieningen ook continu op en top moeten zijn. “Je moet keuzes maken. Willen we investeren in nieuwe woningen, of in de kwaliteit van onze winkel, restaurants en speeltuinen?”

 

Indoor activiteitencentrum: Mauk

Daarom transformeerden niet alleen de vaste campingplaatsen stap voor stap, ook de nutsvoorzieningen, activiteiten en algemene voorzieningen werden aangepakt. Sinds de zomer van 2024 is daar een nieuw wapenfeit bijgekomen: een groot entertainmentcentrum van 4500 m2 vol met activiteiten die allemaal indoor plaatsvinden. Modern, weersbestendig én gedeeltelijk gratis voor verblijfsgasten: van een Hyper Bowling en Golf in the Dark tot een avontureneiland, een knutseltheater en een grote ‘arcadeclub’. Uiteraard inclusief een hippe sportlounge, restaurant en een café. De naam: Mauk, een zelfbedacht dialect-achtig koosnaampje voor ‘Maurik’.

 

Genoeg te doen

Mauk is niet de enige grootschalige vermaakvoorziening. In 2017 werd het overdekte zwembad met glijbanen geopend (met een in 2024 compleet gerenoveerd spraypark voor kinderen). Dat was vooral om na de realisatie van bijna 100 nieuwe strand- en rivieraccommodaties extra capaciteit te creëren in het park. Verschillende speeltuinen en een theater waren er ook al aanwezig. Toch wil Kempers geen ordinaire ‘pretfabriek’ aanbieden. “De toevoegingen moeten in het plaatje passen, dus activiteiten die niet passen bij een gezin zul je er niet snel vinden. Met concurrentie van Landal of Roompot moeten we vooral zorgen dat onze eigen faciliteiten op peil zijn.”

 

Masterplan: een meesterlijke zet

Het masterplan uit 2011 was het begin van de transformatie van het Eiland van Maurik. Kempers herinnert zich die tijd: “Aan de hand van dat masterplan kregen we de gemeente en de banken bijvoorbeeld ook mee. Samen met watersport-consultants en landschapsarchitecten, in combinatie met ‘veel op eigen gevoel’, hebben we dat plan uitgewerkt. Overal keurig verzorgd, niet gewoon overal gras, maar met een mooi landschap. Met zones waar auto’s verboden zijn, met een soort boulevard langs het zwembad en frisse groenstroken. Dat is ook onze filosofie: oppoetsen, trots zijn op wat we doen en wat we hebben, niet alleen maar groeien, groeien, groeien. Daarom blijven we ook renoveren en updaten, zoals onze horeca, speeltuin of het zwembad. Iets wat eerst onder de maat was, moet kwalitatief steeds beter worden.”

Op jacht naar een luxer segment

Terug naar de nieuwe accommodaties, die stuk voor stuk hun plek vinden op het eiland. Oudere, vaste staanplaatsen worden leeggeruimd en bieden daarmee plaats voor hoogstaande woningen. Eind 2025 komen er bijvoorbeeld weer 120 verhuureenheden bij. “We hebben bestaande, oudere chalets teruggekocht van de eigenaren. Die willen we inrichten tot luxe vakantielodges. Daarmee worden die vierkante meters ook rendabeler in de winter.”

Zo wordt de kwaliteitsladder steeds verder beklommen. Dat gebeurt nu ook met de jachthaven die het Eiland van Maurik vanaf de beginjaren in bezit heeft. “Daar hebben we nu vooral gasten uit de regio, maar wat wij hebben is best uniek. Je kunt er aanleggen en dan onze voorzieningen gebruiken. Waar vind je een jachthaven met restaurantmogelijkheden, een overdekt zwembad en indoor speelactiviteiten? Daarmee boren we een nieuwe doelgroep aan en dat is nou precies zo’n element waarin we weer kunnen groeien.”

 

 

De toekomst van het vakantiepark

Hoe zien de komende jaren eruit, en wat voor uitdagingen spelen er? De dreigende btw-verhoging vormt een aandachtspunt. “We gaan die waarschijnlijk niet helemaal doorberekenen aan onze gasten, maar we kunnen het ook weer niet zelf volledig oppakken. Uiteraard is dit ook weer een kwestie van afwegen en afkijken: wat doet de concurrentie?”

Kempers verwacht niet dat het park een familiebedrijf zal blijven. “Binnen onze familie zijn er geen ambities om het park over te nemen. De kinderen zijn hier opgegroeid, maar het is inmiddels zo’n grote organisatie geworden, met bijna 40 vaste medewerkers, dat moet wel bij je passen. De kinderen willen liever zelf iets op eigen kracht doen, zij ontplooien zich op hun eigen manier, en daar zijn we heel trots op.”

Zelf ziet hij ook dat hij wellicht een stapje terug moet doen. “Ik wil er zelf altijd te vol in gaan. Tien jaar geleden stond ik veel meer op de vloer dan nu, maar ik moet het meer gaan ‘overzien’. Ik ben er te emotioneel bij betrokken, waardoor ik misschien een minder goede manager ben. Mede daardoor heeft het park onlangs een general manager aangenomen, die 13 jaar ervaring heeft op een park van Landal. En dat werpt zijn vruchten af. Ik zal op een gegeven moment geen manager meer zijn… maar ik hoop hier op mijn zeventigste nog steeds rond te lopen als inspirator!”

 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.