De afgelopen week heb ik weer diverse locaties bezocht en ik zie enorm veel positivisme, plannen en investeringen. Ondernemers weten kritisch te kijken naar de “eigen” aanpak en dat te verbeteren wat noodzakelijk is. Het waren niet allemaal hosanna verhalen maar het gaat wel om ondernemers die niet bij de pakken neer zitten en mogelijkheden zien om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Door heel Nederland ben ik op bezoek geweest bij tien attractieparken en restaurants, in gesprek geweest met verschillende ondernemers, groot en klein, wethouders en beleidsmedewerkers van verschillende sectoren. Ervaringen die ik kan optekenen zijn o.a. van de #2daagse studiereis The Taste of Leisure, het bedrijfsbezoek aan Recreatiepark Bloemketerp van Piet Homminga in Franeker en Camping ’t Veld in Rheeze.

Scenario als je nietsdoet, dan………..
Ook ben ik actief geweest tijdens een expert meeting waar overheidsdienaren zich persoonlijk inspannen om recreatie ondernemers uit te dagen het initiatief naar zich toe te trekken. Men ziet niet alleen deze verandering bij de lokale overheid maar ook bij Staatsbosbeheer en de culturele sector. Allemaal organisaties die meer en meer het ondernemers pad zullen kruisen, enerzijds door bezuinigingen en anderzijds door de noodzaak op zoek te gaan naar nieuwe geldstromen.

Toch hebben veel ondernemers een houding van “eerst zien, dan geloven”. Het motto is loslaten om te kunnen groeien maar het is natuurlijk makkelijker om in je schulp te kruipen en klein te blijven. Misschien dat er nu een aantal zullen zijn die zeggen dat ik makkelijk praten heb, maar kijk even op www.recreatieoutlet.nl of www.recreatiebellen.nl en je ziet dat ook wij niet stil gezeten hebben. Niet alles hoeft te lukken maar niets doen betekent dat je links en rechts wordt ingehaald!

* wie niet jaarlijks investeert, is al op zijn retour!

Zie dan het adagio bij Dierenpark Amersfoort waar Ronald van der Zande ons laat weten dat je voortduren moet veranderen. De gast zal werkelijk het gevoel moeten krijgen dat er altijd wel wat te beleven valt. Te vaak nog ontbreekt het “wow-effect” en uw gasten zien geen aanleiding om iets te delen via social media. Zomaar iets doen is allang niet meer voldoende. Thuis heeft men al een luxe koffie automaat, een stortdouche, infrarood cabine, flatscreen en een hottub in de tuin. Spiegel je aan het consumenten verwachtingspatroon en kijk eens wat vaker bij de buren.

Ga minimaal twee keer per maand een dag op pad. Het zal uw ogen openen, inspiratie en nieuwe energie geven voor toepassing binnen uw eigen bedrijf. Wie dit in praktijk weet te brengen is klaar voor de volgende stap. Zo heeft Piet Homminga van Recreatiepark Bloemketerp zijn tennishal verbouwd tot een MonkeyTown indoorspeeltuin. Hij vertelt er wel even bij dat hij dit eigenlijk enkele jaren te laat heeft uitgevoerd. De les die we hieruit kunnen opmaken is dat ondernemers soms te lang vasthouden aan gewoontes en traditie.

* wie niet voortdurend schakelt en zich door ontwikkeld krijgt de dood in de pot

Scenario als je ‘best case scenario uitvoert’, dan…
U maakt duidelijk dat u in staat bent een bijzonder onderscheidend product te realiseren. U weet wie en waar uw klanten zitten en laat daar de juiste marketing op los. Het moet wel bijzonder zijn en de eigenschappen hebben van een totaal belevenis. Wie weet in te spelen op de “interesse” van de consument en dat weet te vertalen naar een mooi verhaal, kan rekenen op succes met de juiste prijs-kwaliteit verhouding. De meeste aandacht gaat naar internetmarketing en u heeft professionele online marketeers in dienst. U weet dat samenwerking binnen de “eigen” regio van groot belang is, wilt u opschalen tussen de landelijke spelers van enig formaat.

Investeer in sublieme enthousiaste betrokken gastvrije medewerkers en u creëert echte ambassadeurs! Het verhaal van Joris van Dijk – directeur Madurodam – sluit hierop aan. Met lef en durf weet hij de bezoekers aantallen weer richting de 800.000 bezoekers op te stuwen en stiekem denkt hij al aan een soort keten. Wie op dit niveau opereert, weet wat persona’s zijn en weet dat zijn medewerkers de sleutel zijn van het succes.

* Wilt u succesvol zijn, richt dan uw pijlen op de juiste persona’s

En wanneer uw verhaal klaar is, dan moet u zich ook nog eens afvragen voor wie u het allemaal doet? Voor bewoners, bezoekers en bedrijven.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

CategoryBlog
Tags
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: