Uit de serie: Het Nieuwe Dagje Uit

In het voormalige Voltcomplex van Philips werden in Tilburg vanaf 1909 de eerste gloeilampen geproduceerd. In 1995 opende in deze destijds verwaarloosde industriële panden onder leiding van Max Coppes op 4.000m2 een van de eerste kartbanen van Nederland. De Voltage is inmiddels uitgegroeid tot het grootste Family Entertainment Center van het land met een totale oppervlakte van 12.000m2. Samen met tientallen andere kleinere bedrijven bezetten zij het complete oude fabriekscomplex aan de Groenstraat in Tilburg.

De Voltage

De Voltage

De Voltage

De Voltage

De Voltage

De Voltage

“Het hele complex heb ik duurzaam gehuurd. In de constructie is ook meegenomen dat ik de renovatie en het totale onderhoud van dit oude pand voor mijn rekening neem”, vertelt Max Coppes, de eigenaar van de Voltage. “Op dit moment bieden wij misschien wel de meeste soorten attracties onder een dak. De reden is heel simpel; ik vind het zelf heel leuk om nieuwe spellen te bedenken en vervolgens te bouwen. In zo’n oude Phillipsfabriek zijn de mogelijkheden onbeperkt. Om u een idee te geven: de Voltage biedt onder andere bowlingbanen, escape rooms, break in rooms, botsauto’s, een rodeostier, lasershooting, paintball, footpool en diverse themarestaurants. De tijd is aangebroken om voor kwaliteit te gaan en de gastbeleving voorop te zetten.”

Op dit moment bieden wij misschien wel de meeste soorten attracties onder een dak

De Voltage is uitverkozen tot Beste Family Entertainment Center van 2016. Geen betere locatie dus om op te treden als gastheer van de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit (www.hetnieuwedagjeuit.nl), de Vakdag voor professionals in Family Entertainment Centers op donderdag 23 maart aanstaande. Uiteraard zal Max zijn verhaal dan uit de doeken doen, en is een uitgebreide rondleiding onderdeel van deze Vakdag.

De Voltage

De nieuwste aanwinst: Voltkids Adventure

Onlangs is de nieuwe indoorspeeltuin Voltkids Adventure geopend met een oppervlakte van circa 800m2. In tegenstelling tot veel andere locaties was de Voltage eerst gericht op de oudere doelgroep, die de keuze had uit allerlei arrangementen. Met de toevoeging van Voltkids Adventure wordt mogelijk de grens van zo’n tweehonderdvijftigduizend bezoeken op jaarbasis gepasseerd.

20150916_De_Voltage_0040“Door de komst van deze indoorspeeltuin krijgen wij meer ruimte voor onze kinderfeestjes. Die zaten een beetje in de knel tussen de activiteiten met oudere doelgroepen. Doordeweeks waren we overdag gesloten omdat de doelgroep onvoldoende beschikbaar was. Dankzij de indoorspeeltuin gaat ons rendement met sprongen vooruit, want we hoeven voor deze uitbreiding niet de totale organisatie op te schalen om de extra bezoekerstomen op te vangen. We zijn nu dagelijks geopend van 09.00 tot wel 24.00 uur. Dat betekent feitelijk twee bedrijven ineen.

Het vraagt wel een totaal andere marktbenadering ten opzichte van een Family Entertainment Center dat puur is gericht op de oudere doelgroep. Het levert zelfs discussies op over welke ice tea de echte is. Die van Nestlé of Lipton? Feedback van ouders helpt ons om onze nieuwe doelgroep beter te gaan begrijpen. Ik ben zelfs op een klein driewielertje rond gaan rijden om alles vanuit het oogpunt van kleine kinderen te zien.”

Dankzij de indoorspeeltuin kunnen wij ons nu ook richten op jongere doelgroep. In vakanties kunnen wij hen een compleet pretpark bieden, dankzij alle andere attracties.

20150916_De_Voltage_0007Het bijzondere aan Voltkids Adventure is dat naast de traditionele softplay structuur ook andere attracties zijn geïntegreerd in de toegangsprijs. Welke indoorspeeltuin heeft ook botsauto’s en een rodeostier? In vakantieperiodes kan de Voltage een compleet pretpark aanbieden met onder andere bowlingbanen, kinderkarts en zelfs een laserarena. Dit is mogelijk op die tijden waar de doelgroepen elkaar niet in de weg lopen. “Om dit geheel meer een eigen identiteit te geven, hebben we erg veel aandacht besteed aan de beleving. Onder andere door het ontwerpen van een echte beleveniskaart. Denk aan zo’n plattegrond die je krijgt bij binnenkomst van een attractiepark. Wij hebben hier Marieke van Doorn voor ingeschakeld, die ook PandaDroom in de Efteling heeft ontworpen en zich specialiseert in dit soort belevingskaarten.”

20150913_De_Voltage_0004

Gastbeleving

“In januari 2016 zijn wij gestart met “Voltality”: een interne opleiding met klantcontact, beleving, storytelling en gastvrijheid als speerpunten. We werken hiervoor samen met verschillende specialisten, zoals Richard Geerts van European Fun Factory, Esther Janssen voor de horeca gastvrijheid en Marieke Schelfhorst en Myriam Ermes van Ooks.

Ook zijn wij onlangs een in house samenwerking gestart met de Rooi Pannen die uniek is in Nederland. Leerlingen zijn inclusief docent bij Voltkids “in huis” om de theorie in de praktijk toe te passen. Voor beide partijen een win-winsituatie: studenten leren het vak daadwerkelijk toepassen met echte gasten en wij kunnen tegelijkertijd het service- en dus belevingsniveau een stukje hoger tillen, doordat het takenpakket met meerdere handen wordt gedragen.”

Deze regio wordt net als Orlando: een gebied waar men voor een paar dagen vermaak naartoe komt

Is er al een nieuwe attractie op komst?

Max licht een tipje van de sluier op: “We zijn op dit moment een bijzonder spiegeldoolhof aan het realiseren dat is gekoppeld aan Voltkids Adventure. Bij de entree zijn we bezig met een Vortex tunnel en een nieuw western barbecuerestaurant. Hierna hoeven er voorlopig geen nieuwe attracties bij te komen. De laatste ontwikkelingen hebben behoorlijk wat van ons gevraagd. Ons team heeft het afgelopen jaar de marathon gelopen en onderweg ook nog een openhartoperatie ondergaan.20160226_De_Voltage_0002
Natuurlijk houd ik wel de concurrentie en ontwikkelingen in de gaten. Daarnaast willen wij als bedrijf ook aanhaken bij de planvorming rondom de destinatie De Efteling en de Beekse Bergen, die mede door House of Leisure geïnitieerd worden. Deze regio wordt net als Orlando een gebied waar men voor een paar dagen vermaak naartoe komt, en daar zijn wij graag onderdeel van. We staan met z’n allen in de dezelfde file, het is alleen de kunst voor ons om vooraan te staan”, aldus Max.

“Na zoveel vernieuwingen richten wij ons nu op de exploitatie, waarbij de personele kosten maximaal 25% mogen bedragen van het resultaat, en de huursom maximaal 15%. We verwachten dat de huidige onderdelen elkaar gaan versterken. Zo zullen het pannenkoekenrestaurant Volt en de bijzondere buitenmidgetgolf zeker profiteren van de komst van de indoorspeeltuin. We hebben ons marketingteam versterkt en zijn bezig om de sociale mediakanalen van de Voltage en Voltkids naar een hoger niveau te tillen.”

20150920_De_Voltage_0025

Gevaar voor onze sector ligt op de loer

Onze sector moet waakzaam zijn voor de ontwikkelingen waar De Voltage gelukkig al tijdig op heeft geanticipeerd. Voor de kleinere mkb-bedrijven is straks geen plaats meer in het totale spectrum van de leisure industrie. Je zult zien dat bepaalde partijen zich concentreren op het rendement van het vastgoed, terwijl de ondernemer zich nog puur bezighoudt met de exploitatie. Ook in leisure zullen meer en meer marketing-/boekingsorganisaties de kop opsteken die een deel van de marge opstrijken, zoals dat nu ook al in de horeca aan de gang is. Denk maar aan de bekende tussenpersonen als Iens, Trip Advisor, Booking.com, Hotelspecials, Couverts, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Daar schuit ook voor onze sector een groot gevaar. De ketenvorming in fitness- en wellness is al een tijdje overgewaaid naar de indoorspeeltuinen zoals Ballorig, Monkey Town en heel veel kleinere partijen zoals de Ballebak en ChimpieChamp. Wij houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur in leisure

PS: Wie het verhaal van Max wil horen, is van harte welkom op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit op donderdag 23 maart a.s. op de locatie van De Voltage in Tilburg. Aanmelden kan op www.hetnieuwedagjeuit.nl.

20150913_De_Voltage_0056

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld