Het sprookje van de Efteling is waarheid geworden

Na de opening van Efteling Bosrijk het hele jaar open

De Efteling blijft met ingang van dit jaar het hele jaar open. Dat zorgt bij het management en personeel voor een ingrijpende verandering in hun ritme van de seizoenen. Met de opening van vakantiepark Efteling Bosrijk werd ook de verblijfsrecreatie flink uitgebreid. Een goede reden voor Expert in Leisure, Hans van Leeuwen, om een bezoek te brengen aan deze gevestigde organisatie met tal van nieuwe ontwikkelingen.

Creëren van een totaalbelevenis
Met de opzet van het nieuwe vakantiepark Efteling Bosrijk is men niet over één nacht ijs gegaan. Hier is een nieuw soort bungalowpark gecreëerd. Voor Nederlandse begrippen; ‘a Place to Be’. Ruim 17 ha aan bos en heidegronden hebben een volledige make-over ondergaan. Water, zand, een weldaad aan natuurlijke beplanting, afgewisseld met bijzondere objecten geven het geheel die typische Eftelingsfeer.

Efteling Bosrijk bestaat uit een mix van 6- en 8-persoons huysen en 4-persoons appartementen. Hiermee speelt men flexibel in op families met kinderen, meer-generatie-vakanties, groepen en niet te vergeten de zakelijke markt. Het hoofdgebouw met de grote poort (Poorthuys) ligt centraal in het park en is van alle faciliteiten en gemakken voorzien. Het grote verschil met bestaande parken zit vooral in de detaillering in relatie tot de afwerking van de bouwkundige constructies en de alom aanwezige thematisering. En overal kom je de vriendelijkste medewerkers tegen.

Slapen in Hotel Efteling, een aangename verrassing
De eerste indruk van het hotel is wat gedateerd en stoffig. De aanwezige sprookjesfiguren en vriendelijke barmedewerkers doen hun uiterste best om je een aangenaam verblijf te bezorgen. Bij het diner en het ontbijt vindt live-entertainement plaats waarbij kinderen in hun Toverfee-jurkje de hoofdrol mogen spelen. Jammer dat we bij het diner bijna alle obers aan tafel hebben gehad om uit te serveren, en er werd geen glas wijn correct uitgeschonken.

Gelukkig hebben we een groot servet om de druppels af te vegen. Gezien de prijs/kwaliteit verhouding zijn hier nog verbeterpunten aan te brengen. De opzet van het ontbijt is prima met verse smoothies. Weliswaar ook hier ietwat rommelig en een stevige prijs. De live-entertainment maakt veel goed. De slaapkamers zijn niet ruim en wij begrepen dat deze vanaf januari 2011 onderhanden genomen worden. Uiteraard maakten we gebruik van de mogelijkheden om als hotelgast als eerste, voor de grote meute, het park te mogen betreden.

Attractiepark kent veel gezichten
Het gezicht van ‘Holle Bolle Gijs’ kent iedereen al. Het andere gezicht is een park dat voor het eerst in haar geschiedenis het hele jaar geopend is. Het management kent daarmee enige onzekerheid over de bezoekersstromen. Wij werden vlak voor de herfstvakantie geconfronteerd met horeca outlets die eerder hun deuren sloten en soms zelfs helemaal gesloten waren. Dat gaf soms een wat troosteloos beeld.

Het mooiste gedeelte van het park ligt rondom de nieuwste attractie ‘Joris en de Draak’. Samen met ‘De Vliegende Hollander’, ‘de Python’ en het nieuwe horecapunt ‘Station de Oost’ trekt het Ruigrok vooral de stoere en avontuurlijke bezoeker. Zou dit soms de ontwikkelrichting voor het hele park moeten worden?

Op basis van mijn ervaringen in andere parken zou ik wel wat sneller meer aanpassingen en vernieuwingen willen zien. Het park oogt schoon en er zijn overal vriendelijke medewerkers.

De middag hebben we een uitgebreide lunch ‘genoten’. Dat was helaas een teleurstelling. De prijs/kwaliteitverhouding was allerminst een sprookje; weinig smaak en hier zie je dat het doorvoeren van efficiëntie in food en beverage ten koste gaat van de kwaliteit en persoonlijke aandacht. Nog erger; het kan afbreuk doen aan de belevenis. Dit nodigt uit tot het meebrengen van eigen eten. Op het moment dat wij het park na een intensieve dag verlaten overheerst het gevoel van een vermakelijke dag en kijken we met een tevreden blik terug op ons verblijf in het mooiste attractiepark van Nederland.

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

Meer informatie: www.efteling.com

Studiereis
Een kijkje achter de schermen bij de Efteling is onderdeel van de 2-daagse studiereis de Big Five in 2011. Andere bedrijven die bezocht worden: Burgers Zoo, Park Tivoli, Floriade 2012, Attractiepark Toverland, Discovery center Continium (nieuw), Rederij Van Stiphout (Orlando aan de Maas) en“Buitengoed Slavante” (grotten experience). Voor meer informatie over de studiereis de Big Five klik hier >>>>>

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.