Het sprookje van de bezoekersaantallen in dagrecreatie

Je hoort zeggen ‘het gaat goed’; maar schijn bedriegt!

Er lijkt, op het eerste gezicht, weinig aan de hand in de dagrecreatie. Volgens onderzoek blijven consumenten dichter bij huis en trekken er vaker een dagje op uit. De lengte van de vakantie m.b.t. verblijfsduur is wederom iets terug gelopen tot een gemiddelde verblijfsduur van amper zeven aaneengesloten dagen. Wie er echt over nadenkt vraagt zich af hoe het mogelijk is dat zoveel bedrijven, jaar na jaar, stijgende bezoekersaantallen publiceren.

Noodklok dagrecreatie
Er zou toch een plafond moeten zijn wat werkelijk haalbaar is? Er wordt bijna over de gehele breedte van de branche alleen maar gestuurd op autonome groei van bezoekers. Over hoe dat resultaat behaald wordt is niet zo belangrijk. Zo liet directeur Han Groot Obbink van Wunderland Kalkar weten dat er waarschijnlijk vijftien procent minder bezoekers langs de kassa zullen komen. Bijval kwam er uit de hoek van De Julianatoren en het Park Tivoli.

Eigenaresse Sylvia van Bochem (Park Tivoli) vroeg zich hard op af of zij de enige was die te maken had met minder bezoekers. De noodklokken in dierenpark Emmen luidden voor vele partijen onverwacht. Maar als we de grotere attractieparken mogen geloven, dan breekt het bezoek weer nieuwe records. De kenners geloven dit al jarenlang niet meer, maar het klinkt wel lekker in de pers. Welke bezoeker gaat er nou naar een pretpark dat laat horen dat er minder bezoekers komen? Dat zal wel niet goed zijn.

Lastendruk
De consument heeft de afgelopen jaren hetzelfde in zijn loonzakje ontvangen en bezuinigt op uitgaven in horeca en de merchandising. Het uitstapje vind wat dichter bij huis plaats en men kijkt naar de kosten voor het hele dagje uit. De collectieve lastendruk op de consument wordt door de komende bezuinigingsperiode en de toenemende (locale) belastingdruk  alleen maar groter. Je mag vaststellen dat dit echt gaat doorwerken naar de totale sector. Neem daarbij in overweging dat de dagrecreatie extra belast zal worden met bijvoorbeeld extreme verhogingen van de toeristenbelasting en de conclusie is duidelijk.

Samenwerking
Ik heb onlangs een dringende oproep gedaan voor meer openheid en samenwerking binnen deze vrijetijdsbranche, met het delen van kennis en benchmarking. Het eerste resultaat: De ‘traditionele’ woordvoerders van de dagrecreatie, De Club van Elf, is mede door het enthousiasme van o.a. Pleisureworld en ToerNed, door de IAAPA opgeroepen om als vertegenwoordiger op te treden voor de totale dagrecreatieve sector. De officiële status die men hier aan ontleend is die van Global Allainces. Dat betekent een nieuwe rol en invulling voor deze organisatie.

Hierdoor zal bijvoorbeeld de jaarlijkse Pleisureworld Benelux Party, tijdens het IAAPA congres, georganiseerd worden samen met De Club van Elf, RECRON en ToerNed. Of daar ook de Koninklijk Horeca zich bij aansluit is nog niet bekend. Mijn advies aan de recreatieondernemer is om het jaar van 2007 te nemen als uitgangspunt voor een gezonde bedrijfsvoering, waarin gestuurd wordt op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Uitnodiging: Meld je nu aan voor De Nationale Netwerk Lunch voor de totale vrijetijdbranche 30 november 2010, Evenementenhal Gorinchem.

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.