De kampeermarkt heeft zich de laatste jaren gestabiliseert en schommelt tussen de zevenhonderd- en achthonderdduizend liefhebbers. De traditionele campingplaats biedt allang geen soelaas meer en de opbrengsten per plaats staan onder druk. De vrijetijd is voor het eerst afgenomen en de consument zal ook met minder uit moeten de komende jaren.
Het aantal korte vakanties stijgt niet langer explosief en het aantal aaneengesloten vakantiedagen is neerwaarts bijgesteld. Daarnaast dient zich een nieuwe markt aan: de vakantie op het platteland. Alle hens dus aan dek voor de recreatieondernemer.
Verloedering of verleiding?
De kaarten binnen de kampeerbranche zijn de afgelopen jaren behoorlijk door elkaar geschud. Voor het eerst is er een afname te zien in het aantal kampeerbedrijven. Ook zie je door kwaliteitsverbetering een afname van het aantal beschikbare kampeerplaatsen. Alleen door inbreidingsplannen constateren wij hier en daar nog een groei. De toekomst zal gepaard gaan met een nog sterkere daling ten opzichte van kwaliteitsimpuls.
Kamperen wordt bijzonder kamperen in de vorm van “glamping”. Of we gaan weer terug naar de basis: dat verklaart het succes van de stichting natuurkampeerterreinen. Ook constateren we een trend waarbij de grotere kampeerbedrijven hun centrum en recreatieve voorzieningen openstellen voor dagrecreatie en zakelijke events. Nieuwe doelgroepen en inkomstenbronnen lijken hiermee aangeboord, echter ligt een gevaar op de loer.
Een duidelijke positionering met daarbij een passende hospitality en de ultieme verleiding zorgen voor nieuwe kansen. Er zijn nog nooit zoveel Super Platz campings geweest als dit jaar. Het zal niet lang meer duren of de eerste echte attractie is te beleven op een camping. De Bongerd heeft al een indoor waterspeeltuin, Betuwestrand een waterskibaan, vechtstreek een Sprookjes camping, De paalberg een Klimbos en bijzonder kamperen kan men bij Ezelgasterij aan de Maashegge!
De evolutie van de camping
De gewone campingbedrijven hebben geen bestaansrecht meer en in toenemende mate zullen bedrijven die niet innoveren en specifiek worden het loodje leggen. Dat betekent “echt” kamperen of “bijzonder” kamperen. Er moet een duidelijke keuze gemaakt worden hoe je de consument kan verleiden. Dat betekent eerst dat je moet ondervinden wat men leuk vindt en vervolgens moet weten hoe je doel te bereiken.
De recreatieondernemer wordt zich ervan bewust dat de traditionele kampeerder niet meer bestaat en er een speelveld is met meerdere (aanbieders) concurrenten die knokken om de gunst van de consument. In een paar jaar tijd is er voor de campinghouder enorm veel veranderd. Met het jaarlijkse de jaarlijkse open dag en het foldertje en tarievenlijst in januari zul je het gevecht om de consument gaan verliezen.
Naast een totale evolutie van het product ‘kamperen’ moet je ook nog multimediaal de consument weten te bedienen. Overigens is mond tot mond reclame nog altijd de beste marketing tool maar dan moet je wel je zaakjes op orde hebben. Dat geldt ook voor het kleinste recreatiebedrijf van ons land.
Pas op! Dagrecreatie raakt ook verzadigd
Wie in staat is om op zijn kampeerbedrijf eens door de bril te kijken van een directielid van een attractiepark kan tot de conclusie komen dat er nog mogelijkheden liggen. Er is sprake van een nieuwe doelgroep, met extra inkomsten, en het optimaal laten renderen van de investeringen in diverse recreatieve voorzieningen.
Over enkele jaren wanneer het aandeel kinderen duidelijk aan het afnemen is ten opzichte van de seniorenmarkt in ons land zal er een enorme druk ontstaan op deze doelgroep. Ook de grotere attractieparken spelen hierop in door in te zetten op verblijfsrecreatie (Efteling-Plopsa-Slagharen-Dolfinarium). Ook zien we een trend om een dagje uit te koppelen aan verblijfsrecreatie en zijn er steeds meer initiatieven voor seizoensverlenging en verdieping.
Dus simpel gezegd; langer en vaker de poorten openstellen voor het publiek. Ook de regio wordt steeds belangrijker en wie geen mogelijkheden heeft om zelf te investeren kiest voor samenwerking. De economische omstandigheden zijn momenteel van invloed op het gedrag van de consument. Uiteindelijk wordt het allemaal een beetje minder. Daar moet men ook binnen de eigen organisatie rekening mee houden.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld / Management ToerNed
Volg trendwatcher Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)