Succesvolle vermarkting van lokaal erfgoed

Op donderdag 19 mei j.l. werden in de Van Nelle ontwerpfabriek de Eden Awards (European Destinations of ExcelleNce) uitgereikt. Voor de derde keer werd deze prestigieuze award toegekend aan de meest duurzame toeristische bestemming in Nederland, dit jaar in het teken van herbestemming van lokaal erfgoed.

Selectiecriteria
De vijf genomineerden luidden als volgt: Schiedam, Veenhuizen, Twente, Ameland en de Stelling van Amsterdam. Waar is de keuze voor deze genomineerden eigenlijk op gebaseerd? Op de website van de Eden Awards valt te lezen dat één van de criteria omvat dat het essentieel is dat ‘binnen de bestemming op constructieve wijze wordt samengewerkt tussen de verschillende partijen die zich met de gebiedsontwikkeling bezig houden’. Men vereist op zijn minst de betrokkenheid van de volgende instanties:

Destinatiemarketingorganisaties (bv. VVV/bureau voor toerisme)
Publiekrechterlijke organisatie (bv. Gemeente en/of provincie)
Toeristisch-recreatieve ondernemer(s)

Hoewel de eerste twee uit bovengenoemd rijtje tegenwoordig in alle gebiedsontwikkelingen betrokken zijn, zijn de ondernemers nog lang niet in alle gevallen betrokken. Gert Jan Hospers, hoogleraar city- en regiomarketing, weet alles van het belang van samenwerking. Hij is dan deze middag ook uitgenodigd om zijn visie te geven.

Lokaal erfgoed
Hospers introduceert zijn betoog met de constatering dat regio’s in Nederland inmiddels geduchte concurrentie ervaren van het buitenland door de opkomst van goedkope vliegtickets onder andere in de vorm van Easyjet en Ryanair. Vele gebieden en steden in Nederland voelen zich sinds enkele jaren geroepen tot city- dan wel regiomarketing. De verwoede pogingen onderscheidend te zijn hebben inmiddels echter geleid door imitatie en kopieergedrag. Niet de oplossing, volgens Hospers. De consument laat zich niet verleiden door slogans; het gaat om beeldverhalen, belangrijke attracties, evenementen en unieke beelddragers. Maak gebruik van lokaal erfgoed!

Winnaar
De bestemming die dit volgens de jury het best heeft uitgewerkt in een uitgebreid plan is Veenhuizen: winnaar van de Eden Award 2011 en een geldbedrag van € 25.000,- . In het dossier gaat Veenhuizen zelfs nog een stapje verder door te stellen: “Zonder overleg en samenwerking is het niet mogelijk om Veenhuizen een nieuwe toekomstbestendige invulling te geven”.

Enkele gerealiseerde- en toekomstplannen van Veenhuizen:

Zorgacademie met wellnessfaciliteiten en rugkliniek
Herontwikkeling van Maallustcomplex tot bierbrouwerij, kaasmakerij, winkel en bedrijf met outdooractiviteiten
Wandelavontuur met behulp van moderne media over het vierde gesticht (begraafplaats)

Samenwerken
Ook in Veenhuizen hebben individuele ondernemers de handen ineen geslagen om gezamenlijk de regio te vermarkten. Bent u als ondernemer bezig met de ontwikkeling van een toekomstvisie voor uw bedrijf? Sta vòòr de concrete invulling van uw plan eens stil bij de ontwikkelingen in de gemeente waarin u werkzaam bent. Welke propositie hanteert de gemeente? Hoe kunt u daarin iets betekenen? Welke initiatieven worden in uw omgeving ontwikkeld? Wat speelt er in uw gemeente en waar kunt u eventueel op inhaken? Kijk daarbij eens over de grenzen van uw vakgebied en ga in gesprek met concullega’s. Wanneer het goed gaat met uw regio als toeristisch-recreatief gebied, zal dit immers ook uw bedrijf ten goede komen.

Enkele praktijkvoorbeelden ter inspiratie: Cittaslow Nederland en Glasstad Leerdam. Kijk voor alle informatie op de bijbehorende website.

Susanne Giesbers, junior adviseur SLIMMadvies

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.