Achtbaan epidemie ligt op de loer?

Vorige week heeft het nieuwe familiepretpark Mini Mundi haar deuren geopend. Het betreft hier één van de attracties die onder leiding is van de gedreven exploitanten Sven van Rijswijk en Edgar Angelini. Dit nieuwe park inclusief diverse rides van Zamperla uit Italië herbergt ook het vernieuwde Miniatuurpark Walcheren. Dit nieuwe attractiepark is het middelpunt van een totaal nieuw Leisure Concept, ZEP Middelburg, in Nederland dat maandelijks een nieuwe outlet-activiteit zal openen. De basis voor deze nieuwe gebiedsontwikkeling ligt direct aan de afslag richting het centrum van Middelburg. De nieuwe indoor speelstructuur is door de firma VSC Solutions geïnstalleerd.

Een dag eerder was ik bij de presentatie van de nieuwe achtbaan FALCON bij het alom bekende attractiepark Duinrell te Wassenaar, van de broers Roderik en Philip van Zuylen van Nijevelt. Het hele park is op de schop genomen lijkt het wel, overal nieuwe horeca geëxploiteerd door La Place en het aantal Duingalows zal worden uitgebreid met circa veertig nieuwe luxe chalets. Het lijkt wel of Duinrell een inhaalslag heeft gemaakt zo vlak voor haar 75-jarig jubileum.

Tussen de bedrijven door was er nog een opmerkelijke opening van een achtbaan die genoemd is naar een bekende TV seri,e Anubis The Ride, geproduceerd door Studio 100, in het attractiepark Plopsaland De Panne. Tevens zijn volgens de gemeente de laatste bezwaren van tafel geveegd en staat er nu niets meer in de weg voor de komst van het nieuwe Plopsa Indoor Coevorden. Omdat de realisatie toch allemaal wat langer duurt dan verwacht, zie je dat er elders in het land interesse ontstaat om het park binnen te halen. Wij houden u op de hoogte!

Een ander fenomeen steekt de kop op en zal binnen niet al te lange tijd uitgroeien tot een ware plaag. Klimbossen ( https://pleisureworld.nl//www.klimbosermelo.nl/ ) is een variant op de eerdere Hy-rope courses, touwbaan parcours, en zijn te vinden op verschillende natuurlijke locaties. Midden in het Amsterdamse Bos of bij Ermelo in de natuur. Wilt u meer informatie over klimbossen kijk dan bij AES Pleisureworld Partner . Het is een dagje uit tegen relatief lage kosten, back to basic en heel anders dan een dagje uit naar Phantasia Land bij Bruhl in Duitsland onder de rook van Keulen. Het is nog maar enkele weken geleden dat zij het Nederlandse Verkoop Bureau terzijde schoven. Wie zal nu de marketing voor Nederland gaan verzorgen?

De vereniging ToerNed heeft met de uitreiking van de ToerNed Award aan Burgers Zoo, uitstekende zaken gedaan. Op diverse TV kanalen is er ruchtbaarheid gegeven aan de door consumenten gekozen winnaar van het leukste dagje uit van 2008. Kijk maar eens op https://pleisureworld.nl//www.burgerszoo.nl/. Alex van Hooff liet weten dat een samenwerking tussen de Club van Elf en ToerNed wat hem betreft morgen al zou mogen gebeuren. Het is de totale sector van de dagrecreatie die daar belang bij heeft. De vereniging ToerNed groeit als kool en heeft haar ledenaantal de afgelopen maanden zien verdubbelen. Kijk maar eens op https://pleisureworld.nl//www.attractiewegwijzer.nl/ .

Onlangs is er een enquête gehouden onder ruim 100.000 consumenten door onder andere https://pleisureworld.nl//www.daytrip.nl/ in samenwerking met ToerNed en dat leverde verrassende resultaten op. Binnenkort willen wij daarover met de marketeers van de dagrecreatie een leerzame meeting organiseren waarbij deze informatie onderdeel uit maakt van het programma.

Ook zijn wij de afgelopen weken op bezoek geweest bij het Maritiem Museum te Rotterdam. Zij oriënteren zich voor een aansluiting bij een landelijke organisatie zoals ToerNed, of dit een toegevoegde waarde zou kunnen beteken. Dat geldt ook voor de Bataviawerf die haar marketingvleugels verder wilt uitslaan. Het aanbod groeit nog steeds en door verbreding van de dagrecreatie ontstaat er concurrentie op de beschikbare tijd van de consument. Door afnemende subsidies zullen attracties en musea die minder overheidssteun ontvangen ook commerciëler de markt in bewerken en als extra concurrent, naast de retail sector, een graantje willen meepikken. Wist u dat er geen land ter wereld is als Nederland waar de consument gemiddeld zo’n vier keer per jaar een attractiepark bezoekt. Hier worden niet alleen de kleinere uitstapjes mee bedoeld. Bent u op zoek naar nieuwe innovatieve producten neem dan eens een kijkje bij nieuwe producten en wellicht geeft dat u nieuwe inspiratie.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.