Camping komt voort uit het woord kamperen! Aan de basis stond oorspronkelijk de behoefte om terug te keren naar een soort oerbeleving ‘zoals het vroeger was’; eenvoudig, kneuterig en gezellig. Meestal bestaat een camping uit een aantal grasveldjes (soms ook al met kunstgras), omgeven door bossages die beschutting en privacy bieden.
Als basisvoorziening is er minstens één sanitairgebouw te vinden met wc, douche en wasgelegenheid. Het voorzieningenniveau heeft zich op veel campings al veel verder ontwikkeld. Naast een receptie, zijn er ook voorzieningen als een supermarkt, restaurant, zwembad, disco en een animatieteam, waarmee het bedrijf zich vaak richt op specifieke doelgroepen, zoals jongeren of gezinnen.
De ontwikkelingen gaan steeds verder. Steeds vaker zien we indoor-speelparadijzen, sauna en wellnesslandschappen, gespecialiseerde horeca en de verhuur van luxe ingerichte chalets met computer en breedbeeld televisie. Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat een camping steeds verder af komt te staan van het “oerkamperen”.
Recreëren of kamperen?
Er worden naast het kamperen steeds meer activiteiten aangeboden. Het veranderende karakter van kampeerbedrijven stelt de ondernemer voor een aantal vragen. Wat voert nou de boventoon? Wat zoekt mijn kampeergast en waardoor wordt de keuze bepaald? Komt hij voor de indoorspeeltuin, het entertainmentprogramma, het waterpaleis of juist voor het mooie beschutte kampeerplekje aan de waterkreek?
Wie pakt oerkamperen op?
Als we kijken naar kamperen waarbij de natuurlijke oerbeleving centraal staat, dan zien we een gast die verblijft in een tent, caravan, camper, tenthuisje of een eenvoudige recreatiewoning. Geen overdadige luxe maar wel met hedendaags comfort. Men neemt genoegen met relatief minder luxe, onthaasten en weg van de alom aanwezige druk om continu bereikbaar te zijn.
Genieten van de stilte, authenticiteit; vaak met de bedoeling om van de natuur te genieten en tot rust te komen. Met name kampeerboeren, bed & breakfast en kleinere familiehotels spelen hier succesvol op in. Belangrijk voor deze vorm van kamperen is het informele, ‘vrije’ karakter. Dat is een van de belangrijkste redenen voor deze gast om te kiezen voor deze vorm van overnachten. Het appelleert aan ‘basic en puur’ en verklaart ook het hernieuwde succes van de opkomst van ‘echt’ kamperen op bijvoorbeeld natuurkampeerterreinen en duurzame bedrijven.
Camping wordt Recreatie Plaza
Campingbedrijven zijn de laatste jaren steeds meer op elkaar gaan lijken. Het voorzieningenniveau biedt nauwelijks nog onderscheidend vermogen. Een camping biedt steeds minder verassing en begint op thuis te lijken; De computer ontbreekt niet, het comfort is gelijkwaardig en ook hier gaat het leven in het zelfde tempo door. Ook staat het rendement onder druk. De kampeerplaats zit tegen een prijsplafond en voor de voorzieningen is men niet bereid veel meer uit te geven. Dat hoort er gewoon bij. Het ziet er naar uit dat er nog maar drie richtingen overblijven om het hoofd boven water te houden:
Terug naar het kamperen oude stijl. Een lastige optie, want daar gaat men de concurrentie aan met de ‘echte’ kampeerboer.
Verbetering van rendement door samenwerking in exploitatie. Winst valt te behalen op exploitatieniveau door kostenreductie en synergie.
Verbreding van activiteit. Daarmee worden de grenzen van het kampeerbedrijf opgerekt en verbreed door te groeien naar een jaarrond exploitabel bedrijf met een clustering van recreatievoorzieningen, waaronder een kampeerbedrijf.
Attractiepark biedt verblijfsrecreatie en Camping wordt attractiepark
Wie de keuze maakt voor de weg van verblijf en recreatie ontkomt er niet aan te blijven innoveren en investeren om de gasten te verassen en te verwennen. Deze totale investeringslast zal alleen nog renderen bij een jaarrond exploitatie. Hier moeten nieuwe markten ontgonnen worden, waarbij het kampeerproduct langzaam aan belang inboet. Andere inkomstenbronnen moeten worden aangeboord en in de toekomst zal de additionele omzet zal die van de overnachtingen kunnen overschrijden. In de nieuwe bedrijfsvoering kun je denken aan producten als bedrijfsfeesten, partycentra, zwemschool, fitnesscentra, hotel, bed & breakfast, attractiepark, vergaderingen en zorgvakantie. Ook hier is het gezegde van toepassing: “Groot heeft brood en klein is fijn”. De afdeling marketing & sales zal steeds meer van beslissende invloed zijn van op succes van de onderneming. Dit is geen Camping meer, maar Recreatie Plaza.