Branchevervaging vraagt om nieuwe definities

Het blijkt lastig om alle ontwikkelingen in de traditionele hokjes samen te vatten. Veel ketens zijn bijvoorbeeld niet de eigenaar of exploitant van het vakantiepark, en richten zich vooral op marketing en touroperating. De opkomst van concepten als glamping en bizcations zijn voorbeelden van ontwikkelingen die de traditionele definities te buiten gaan.

Ook vanuit de hotelwereld, de dagrecreatie en de horeca worden eigenschappen geadopteerd die het karakter, concept en verdienmodel van de traditionele campings en bungalowparken ingrijpend veranderen.

Mede daardoor biedt dit brancherapport een nuttig inzicht in de nieuwe marktstructuur, die zich op een Europese schaal ontwikkelt. De redacteuren hebben gewerkt aan een hernieuwd overzicht van definities en indelingen.

Waar in het verleden nauwelijks overlap was tussen campings en vakantieparken, is dat de laatste jaren sterk veranderd. We zien in Nederland al jaren een tendens campings worden omgevormd naar vakantieparken. Dat heeft niet alleen tot gevolg dat het aantal vakantieparken relatief snel groeit, maar ook het aantal hybride parken (mix tussen camping en bungalowpark) groeit. Het is nog de vraag of dit een tijdelijk effect is omdat vaak niet voor het hele terrein toestemming of financiering is om de transformatie door te voeren.

Ook de opkomst van de vakantiewoning als tweede huis heeft invloed op de markt. Parken die zich richten op deze doelgroep hebben vaak volwaardige grote huizen met een bovengemiddelde prijs. Dit soort parken kunnen de vergelijking met een luxe woonwijk glansrijk doorstaan.

De ketenvorming heeft ook een impuls gekregen doordat sterke online marktpartijen de laatste jaren met een steeds grotere provisie aan de haal gingen. Door een verhuur- en marketingorganisatie te ontwikkelen onder een sterke merknaam kan een groot deel van de boekingen via de eigen kanalen worden gerealiseerd. Het is dan ook logisch dat ketens zich steeds meer de rol van touroperator toe-eigenen, waarbij ook parken buiten de eigen eigendomssfeer kunnen aanhaken.

Dat we ook de rol van dagrecreatie niet mogen uitvlakken blijkt wel uit een ontwikkeling in Duitsland. Het grootste cluster van verblijfsaccommodaties (aantal bedden) bij onze Zuiderburen is gelegen rond attractiepark EuropaPark. Daaruit blijkt dat de kracht van een sterk dagrecreatief aanbod van grote invloed is op de ontwikkeling van vakantieparken. In het rapport komen op dat gebied meerdere voorbeelden aan de orde.

De trend naar meer beleving en comfort heeft er ook voor gezorgd dat er eigenschappen uit andere branches worden geadopteerd door de campings en vakantieparken. Met name uit de hotelsector worden concepten overgenomen, zoals o.a. opgemaakte bedden bij aankomst en het aanbieden van een ontbijt bij de overnachting. Met deze ontwikkeling weet de markt een nieuwe groep aan zich te binden die voorheen voor een hotelaccommodatie koos. (veelal ook uit het internationale marktsegment).

Over het brancherapport

Het brancherapport start met een overzicht van trends, ontwikkelingen en nieuwe definities in Nederland en Europa. Daarna volgt een overzicht van specificaties van de diverse ketens die in deze markt actief zijn. Er worden kerngegevens van 120 ketens in perspectief gezet. Dat is een nuttig overzicht, mede omdat de eigendomssituatie in kaart wordt gebracht, waardoor de werkelijke marktverhoudingen zichtbaar worden. De diverse cases, interviews en bijlages (o.a. verhaal van Landal Roompot en Center Parcs) in het rapport zorgen voor de duiding van de trends en ontwikkelingen op diverse individuele bedrijven.

Tot 12 oktober 2021 kan het rapport nog met een aantrekkelijke korting worden besteld.

Meer (bestel)informatie:  www.nritmedia.nl/store/56/

Dit rapport wordt gepresenteerd op de Praktijkdag Vakantieparken op 12 oktober op Puur Exloo. Wil je daar ook bij zijn, klik dan op onderstaande banner:

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.