Duitsers en Belgen komen niet meer, bruiloften en partijen zijn opgedroogd en…
We gaan in gesprek met Marianne Langeveld (31), eigenaresse van Hotel Texel. Of is het Boutique Hotel Texel vragen wij aan onze gastvrouw. “Dat Boutique is iets van onszelf, iets Texels en geeft net dat beetje extra’s in huiselijke sfeer dat wij onze gasten willen voorschotelen.” Maar hoe slaat een familiebedrijf met 45 hotelkamers zich door het Corona tijdperk?

Waan van de dag
Hoe gaat het? Vragen wij op de man af aan Marianne. “Het gaat goed en wij zijn gezegend dat we met dit bedrijf op Texel mogen werken en kijken terug op een goed seizoen. Zoals alle collega’s kennen ook wij de nodige uitdagingen maar desondanks is er voldoende positiviteit naar de toekomst. Zoals bijna alle jongeren op dit eiland zoeken zij hun heil aan de overkant. Ook ik heb gestudeerd aan vaste wal, tijdelijk gewoond in de metropool Amsterdam en er lustig op rondgereisd. Het besef was hierdoor wel gegroeid dat Texel mijn thuisbasis was en waar ik mijn toekomst zag in de uitdaging als hotelier. Over het algemeen zijn Texelaars bekend om hun ‘boere’ nuchterheid en ‘doe maar gewoon’. Het wonen op dit eiland geeft ook een rijk gevoel. Er is alles wat je hartje begeert en als je dat kan zien is het een bijzonder eiland. Dat is ook wat onze gasten zo waarderen tijdens hun verblijf. Men voelt hier daadwerkelijk dat de druk van de ketel verdwijnt en daar hebben wij natuurlijk veel invloed op doordat wij met ons hele team net dat beetje extra aandacht en dat vleugje Texels overbrengen.

Bij het inchecken staat er altijd iets lekkers (gratis). Gemaakt van lokale streekproducten door de eigen keuken brigade als natuurlijk lekkernij voor gasten die zojuist van de boot afkomen.

Meest Markante ondernemer 2016
Het jaar 2016 ligt alweer een tijdje achter ons en wat is er sindsdien verandert in jullie aanpak? “Het was mijn derde jaar alweer en verassend dat de keuze viel op zón jonge herbergier! Ik was toen net de 25 lentes gepasseerd. Wij doen wat we denken goed te moeten doen en vandaar dat de verassing groot was voor deze uitverkiezing. De familiaire band is nog steeds voelbaar in ons hotel. Mijn opa was schapenhouder en boer. In de wintermaanden veel werk door de lammerij en zomers met de oogsten op het land. Hij was het ook die als een van de eerste in de lege graanschuren, gedurende de zomermaanden in het jaar 1952, startte met de eerste gastenverblijven in de boerenschuren. Dat was voor de echte Texelaars het pensionnetje Nieuw Breda. Niet veel later kwam er ook als eerste een binnenzwembad, sauna en veranderde het in Sport Hotel Nieuw Breda. De boerderij wordt nu gerund door mijn broer en ikzelf zwaai de scepter over het Hotel nadat mijn oom dit eerst nog vele jaren in de familie heeft geëxploiteerd.  De roots van het huidige Hotel Texel gaan terug als een van de eerste logies verstrekkers op het eiland. Met de opkomst van het internet heeft men destijds de domeinnaam texel.com vastgelegd voor een paar tientjes. Er ontstond verwarring wie of wat wij nou eigenlijk zijn? Zijn jullie Nieuw Breda of Hotel Texel. Mijn oom was hotelier en mijn ouders beboerde de landerijen om het hotel heen. Na terugkeer op het eiland heb ik na een overbruggingsperiode in 2015 het stokje van mijn oom overgenomen en is de basis gelegd voor het huidige Hotel Texel en toen volgde een verassende beloning als meest markante ondernemer van het Eiland/Noord-Holland”.

Inspelen op alsmaar veranderende wensen
We hebben het binnen de sector altijd over de consumenten trends. Wat merk jij daarvan? “Het is net alsof wij ons dit jaar in een sneltrein bevinden en de ene na de andere aanpassing uit de hoge hoed moeten toveren. Het lijkt wel of bijna alles in de praktijk proefondervindelijk uitgedokterd moet worden. Voor veel zaken is er nooit een training en/of opleiding geweest, laat staan dat er ook een beroep is gedaan op zelfredzaamheid in onze branche. Dit alles onder druk van de Corona perikelen uiteraard. Wie had ooit van spatschermen gehoord voor de receptiebalie. Een keukenbrigade en bediening met mondkapjes. Brainstormen over routes met verwijsborden en heuse bewegwijzering door het hotel en restaurant. Aanpassing van de hygiëne protocollen en uitvigileren wat gasten wel of niet als comfortabel en veilig ervaren.

De grootste uitdaging is uiteraard de communicatie naar de gasten! Hoe leg je uit bij een drie gangen diner dat na acht uur s ’avonds je geen wijntje kunt uitschenken of een kaasplankje met een Cointreau als dessert. Zaten we eerst op de trend van de korte keten, streekgerechten, biologisch en duurzaamheid. Hebben wij nu de aandacht verplaatst naar veiligheid, hygiëne en gastgerichte communicatie die veelal angstig zijn en bang gemaakt. Bang om besmet te raken.

Het heeft ook invloed op de sfeer van de gasten. De psychische druk onder het personeel is heel hoog. Het ziekteverzuim is groter. De werkzaamheden zijn veranderd en het normale gedrag staat volledig op zijn kop. Denk alleen al aan de mondkapjes die nu de hele dag gedragen worden. Een groot deel van de gasten heeft waardering dat ze er even uit kunnen en bij ons mogen verblijven. Er blijven gespannen verhoudingen tussen de gasten onderling, personeel en het verblijf. Hoe dien je telkens weer het regeringsbeleid zodanig te vertalen binnen jouw organisatie zodat het gevoel van ontspanning en veiligheid in hospitality gewaarborgd is/blijft.

Wat mijn les is geweest is om vooral niet paniekerig te reageren en wellicht dat hier die nuchtere Texelse instelling overheerst. We dachten allemaal na de eerste Lock down dat het wel zou overwaaien maar mijn verwachting voor de toekomst is dat het een blijvertje zal zijn dat op verassende momenten de kop op zal steken. In welke hoedanigheid kan ik nu niet voorspellen maar dat is wel de nieuwe werkelijkheid. Dat betekent dat wij vooral geen paniekvoetbal spelen en op elke veranderende situatie dicht bij onszelf blijven en zo proberen wij vast te houden aan onze gastvrije principes.


Nieuwe keuken en plannen voor uitbreiding wellness
Je kunt niet a la carte eten! “Wij zijn per definitie geen zakenhotel en liften dus mee op het succes wat Texel heet. De verblijfsrecreatie heeft zich meer dan normaal hersteld van de Lock down van begin dit jaar. Ook nu zit ons hotel regelmatig vol in de weekends. De Duitsers en Belgen komen(mogen) niet meer en daarvoor in de plaats zien wij veel stelletjes, millenials die normaal het vliegtuig kiezen. De gemiddelde leeftijd is wat gezakt en daar dienen wij ook ons aanbod op af te stemmen. Eten is toch een van de belangrijkste attracties. Tot begin oktober hadden wij weinig uitdagingen. We hadden niet zoveel aangepast. Nadat ook wij ons restaurant moesten sluiten is er juist veel meer druk ontstaan op de eigen keuken. We zaten ineens elke dag vol met eigen gasten voor ontbijt, lunch en diner in ons hotel. Doordat men niet elders kan lunchen en/of dineren zien wij met alle gasten twee keer onze bezetting in het restaurant over de kop gaan. Gelukkig was onze keuken net verbouwd en dit biedt ons de mogelijkheid om slimmer in te spelen op de huidige omstandigheden. Zo hebben wij vaste 3 gangen menu’s die per avond een wisselend thema hebben. Dat doen wij in twee shifts en kunnen zo over alle restaurant zalen toch een compleet avondje uit bieden. Bij ons mag alles, de bar is open, in de sauna kunnen gewoon zes personen plaatsnemen en het zwembad past zich qua bezoekersaantallen aan aan de continue wisselende eisen door de overheid. We vergaderen en overleggen ons suf doordat het wisselende Corona beleid het ondernemen echt bijna onmogelijk maken. Omzet technisch is de Corona voor ons hier op Texel een van de beste periodes van de afgelopen jaren als hotel, wanneer we de maanden dat we gedwongen gesloten zijn geweest daarin niet mee tellen uiteraard. Natuurlijk staan er ook enorm veel kosten tegen over. We hebben in de kamers bijvoorbeeld extra aandacht aan de schoonmaak besteed. Dus meer mensen aangenomen voor het schoonmaak team. Voor deze periode zijn er geen kamers uit de verhuur gehaald.

Vraag naar luxe blijft stijgen
Wij zien bijna geen buitenlandse kentekens meer op de parkeerplaats en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Wel hebben meerdere nieuwe doelgroepen Nederlanders ons weten te vinden. Wij werden deze zomer diverse keren door gasten aangesproken dat zij nu voor de eerste keer in Nederland verbleven met vakantie. Dit heeft aan alle kanten meegewerkt dat de schade in onze sector enigszins te overzien is. Wij beseffen dat wij hiermee een gelukkige hand hebben terwijl veel collega’s het veel slechter hebben. De mooie zomers van afgelopen jaren en een gedwongen Hollandse vakantie is de trend voor de komende jaren. Het effect kan wel eens wat langer aanhouden maar op termijn weer afvlakken. Natuurlijk als alles weer normaal is blijft het buitenland trekken maar zullen op hun beurt de Duitsers en Belgen er weer voor in de plaats komen. Wij richten ons net even op dat kleine beetje extra persoonlijke aandacht met luxe. Kijk maar eens hoe wij onze bedden versieren. Of hoe wij bij elk ontbijt gasten een verse jus d’orange uitserveren en na afloop een culinaire verrassing bieden, altijd op natuurlijke basis. We gaan onze bestaande Spa & Wellness uitbreiden waarbij wij ons ook gaan richten op de Texelaars en toegang van buiten het hotel. Duurzaam lijkt misschien naar de achtergrond verdrongen maar niets is minder waar, sinds begin dit jaar zijn wij ook energieproducent met onze 900 zonnepanelen. Hiermee zijn wij het eerste energie neutrale hotel op het eiland en boegbeeld voor ondernemend Texel. We hebben prachtige mooie daken en we kunnen ons daar zelf mooi in voorzien. Basisbehoefte is eten en geluk. Vandaar dat we proberen zelfvoorzienend te zijn en dat begint al op de boerderij van mijn broer. De vraag naar luxe blijft stijgen en wij blijven gasten verrassen”, aldus Marianne.


Meer informatie over Hotel Texel is te vinden op hoteltexel.nl.

Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld